Sunnere varm drikke i barnehagen

Jonemina

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Noen som har tips til hva man kan sende med på termos i barnehagen? De er ute på tur hver dag, og når det er kaldt er det jo godt med noe varm drikke. Men varm saft blir veldig mye sukker hver dag for både tenner og kropp. Kakao er heller ikke ideelt daglig. Prøver med litt te. Noen andre forslag? Noe suppe som kan drikkes, for eksempel? Ser for meg mye gris og styr ute i kulden hvis det må spises med skje.

Hva med grønn te? Her er ungene glade i grønn te med litt honning eller melk i. Det er jo sukker i både melk og honning, men mindre enn i saft og vanlig kakao.

Rett i koppen-supper har flere typer som ikke trenger spises med skje. Populært i termosen her :)

Te er like dum
Noen som har tips til hva man kan sende med på termos i barnehagen? De er ute på tur hver dag, og når det er kaldt er det jo godt med noe varm drikke. Men varm saft blir veldig mye sukker hver dag for både tenner og kropp. Kakao er heller ikke ideelt daglig. Prøver med litt te. Noen andre forslag? Noe suppe som kan drikkes, for eksempel? Ser for meg mye gris og styr ute i kulden hvis det må spises med skje.

Både te og kakao er like dumt for tenner og kropp som saft er mht syreskader og sukker, og skal du velge te bør det være en uten koffein.
Men tynne supper kan jo være en god idé. Mos opp grønnsaksrestene fra middagen med en blender og tynn dem ut med litt fløte eller vann. :)
Det kan jo enkelt drikkes fra kopp.

Takk for tips! Har tenkt på buljong, men er det ikke veldig mye salt i det?

jeg har kjøpt en egen en fra maggie som heter drikkebuljong. På 5 dl bruker jeg en toppet ts. Doseringen er egentlig 2ts per 2.5dl.
per 100gram står det 61.9gram salt. Per porsjon 2.5 gram. Og om du gjør som meg er d ca 1-1.5 gram salt.

Te er like dum

Både te og kakao er like dumt for tenner og kropp som saft er mht syreskader og sukker, og skal du velge te bør det være en uten koffein.
Men tynne supper kan jo være en god idé. Mos opp grønnsaksrestene fra middagen med en blender og tynn dem ut med litt fløte eller vann. :)

Ja, du har rett i det med te og syreskader.. men føler det generelt i alle fall er bedre enn solbærtoddy, som omtrent bare er flytende sukker. Takk for forslag:)

Lagte en tråd om dette på generelt for et par uker siden og fikk tips om frukt te. Så nå får mine 100% fruktte (helt koffeinfritt). Fruktte inneholder ikke garvesyre. Tilsetter ikke noe sukker. De er kjempe fornøyd.

Hvis de liker te, kan du prøve med London Fruit & herbs te. Koffeinfri fruktte drakk den masse da jeg var gravid. :-)

Te er like dum

Oh håper jeg husker dette forslaget når det blir aktuelt her! Nam nam fantastisk

Back
Topp