Sunne og enkle middager i varmen.. ?

April-lykke

Glad i forumet
Nå er jo det meldt sommertempraturen i lang stund frammover.. Så da er det kjipt og bruke lang tid på kjøkkenet for og lage middag..

Så noen tips til enkle, sunne og raske retter som fungerer som middag nå i denne varmen ?  

Det optimale er jo pølse og brød i mitt hode, men det går ikke ann og ha hver dag.. 

Tror jeg kommer til å hive en fiskegrateng i ovnen eller steike noen fiskekaker...
Fiskegrateng tar tid , men steiker seg selv.. hehe og fiskekaker er jo fort gjort...
Tror jeg ender opp med fiskekaker , poteter og grønnsaker

Smekke sammen en god salat på morningen og sette i kjøleskapet.

Kyllingsalat :) Dette bruker jeg :)

Crispy salat
Grillet kylling, revet i små biter
Agurk
Paprika
Fetaost
Norwegiaost i terninger

NAM :D Det blir det her i morgen, i dag skal vi grille laks og ha kokte poteter til. 

Grillmat ja! Vi lagde burgere i går! Elsker det meste av kjøtt grillet, og fisk, sammen med masse salat!

Vet ikkeeee.. lurer på å klaske sammen noen skivegreier, og stikke og bade, men får se..

Grillmat. Kan jo fint ligge i marinade fra dagen i forveien, og bare smelles på grillen når du kommer hjem.
Grønnsaker (f.eks. paprikabiter, vårløk, sopp m.m.) kan pakkes i små foliepakker med littegrann krydder og kanskje litt smør, og blir knallgode og saftige mens kjøttet steker samtidig.
Grillspyd med grønnsaker er også enkle løsninger som kan gjøres klare på forhånd.

Om du ikke kan/vil/skal grille kan f.eks. stekt kyllingfilet med stekt paprika, sopp og pinjekjerner være supergodt! :)
Skal du ha tilbehør er jo ris lett og godt nå når det er varmt og tungt. :)

Og så liiiittegrann mager Kesam som saus - veldig godt til kylling & paprika. :)

pølse og potetmos
toro tomatsuppe m/hvitløksbaggiser
hjemmelaget blomkålsuppe m/hvitløksbaggiser
Skinke og pastasalat

alt kan jo grilles,og med en god salat;nam nam
ellers synes jeg spekemat er godt i varmen,sammen med entne kokte poteter i hvit saus,eller potetsalat og eggerøre.
Salat er godt

Jeg liker også raske middager nå som det er så varmt. I dag brukte jeg kanskje 3 minutter på å lage fiskeburgere. Skar opp salat og tomater mens fiskekarbonadene sto i microen. Gikk raskere enn gutten min greide å dekke på bordet.

Laks, salat og potetsalat
Lakse/kylling/skinke/tunfisk/osvsalat med urtebaguetter til
Kylling ris og salat

Jeg liker ikke så godt varm middag når det er så varmt ute, så her blir det nok mye grilling fremover med kaldt tilbehør :)

WOK,ferdig på 20 min :-)

Matlysten er på bunn her når det er sånn finvær, eneste som frister er grillmat og spekemat! Ofte hopper vi over middagen og lager noe ostesmørbrød eller noe sånt litt senere.

Idag fikk barna sliders til middag! :) De var strålende fornøyde! =) 

På varme dager får de akkurat det de vil ha, fordi jeg vet at det er lite matlyst i varmen! 

Vi har grillet 4 dager på rad, hehe. Kyllingspyd, pølser, hamburger, laks og torsk. Alt kan grilles :-) Tilbehør har vært litt forskjellig, potetsalat, salat, stekte poteter, potetmos, mais, grillede grønnsaker... Blir nok mer grilling denne uken også :-) 

Salsakjøttboller, kylling eller biff med gresk salat (grønn crispsalat, rødløk, oliven, tomat, agurk, fetaost og annet snacks du liker:-)). Wok er enkelt og godt. Taco/fajitas. Fish n' chips.

Grillmat og salat som mange har nevnt :)

Også er pitabrød med skinke/kylling/osv veldig godt i varmen :)

Back
Topp