"sunne" kjeks

rita.

Elsker forumet
Noen som har en oppskrift på kjeks med mye, variert korn i?
 
WOW!! det var uvant med blå ticker :p men fint var det :D
 
I grunn ikke. Du kan jo prøve å google litt i forskjellige retninger. Om de skal være sunne kan du jo kutte ned kraftig på sukkeret, kjeks er jo ofte stappfulle av det. Eventuelt bruke sukkererstatning som f.eks sukrin (jeg synes det er ekkelt) eller Natreen (de gangene jeg har brukt sukkererstatning har det vært flytende Natreen). Ellers kan du jo sjekke litt på korn hvor de ligger med tanke på GI (glykemisk indeks). Jo lavere tall jo bedre for blodsukkeret er de.
 


Sylvanas skrev:
I grunn ikke. Du kan jo prøve å google litt i forskjellige retninger. Om de skal være sunne kan du jo kutte ned kraftig på sukkeret, kjeks er jo ofte stappfulle av det. Eventuelt bruke sukkererstatning som f.eks sukrin (jeg synes det er ekkelt) eller Natreen (de gangene jeg har brukt sukkererstatning har det vært flytende Natreen). Ellers kan du jo sjekke litt på korn hvor de ligger med tanke på GI (glykemisk indeks). Jo lavere tall jo bedre for blodsukkeret er de.


Det viktigste er egentlig ikke sunnheten, men at det er mye variert korn i de. Har prøvd  å google, men finner liksom ikke noe som frister :P
 
Hmmmm.... Har du prøvd sider som matprat.no?
Eventuelt kan du jo bare prøve det ut selv. Lage små porsjoner og ha i litt av hvert og se hva som funker
 
Jeg syntes disse havrekjeksene er velig gode, men de bør man ha litt ost eller noe på :)

HAVREKJEKS :
6 dl små havregryn
2 dl melk
2 dl mel
50 gr smør
1/2 ts salt
1 ss sukker
2 ts bakepulver

Slå melken over havregrynene og la de stå å svelle i ca 15 min.
Smelt smøret og bland alt i sammen til en fast deig.
Kjevl ut deigen og trykk ut kjeksene med et glass og legg dem på et papirkledd stekebrett.
Stikk litt hull i kjeksene med en gaffel, stekes og nytes :D

Du kan også bytte litt av havregrynene med litt korn/frø :)
 
tuuusen takk for svar :D
 
Back
Topp