Sunne kaker *insp*

x1xFragle

Elsker forumet
Ja, nå nærmer den første bursdagen seg med stormskritt, som de så fint sier.
I den anledning tenkte jeg vi kunne samle litt oppskrifter på litt sunnere kaker og annen bursdagsmat, siden jeg ikke helt ser poenget med å dytte i ungene sjokoladekake så fort det står opp på ett års-dagen (satt på spissen[;)])

Her er noen av oppskriftene jeg har samlet meg

http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=105240

http://www.mineoppskrifter.no/grove-muffins-2/

http://moofood.blogspot.com/2009/04/sunne-bananmuffins.html

http://www.frukt.no/artikkel.aspx?mnu1id=8037&mnu2id=8500&mnu3id=8503&artid=12730

http://mammanett.no/forum/showthread.php?t=42092

Også syns jeg disse er dritsøte!

NAJS [:)][:)][:)]
Alle lagt til favoritter :)
Jeg hadde tenkt å lage fruktsalat, smoothie kanskje..
Også har jeg kommet på noe selv som jeg skal praktisere. Kutte opp masse frukt i små biter, legge i i ett beger, tømme litt gelé over og la de stivne. Snu de på ett fat og ha litt melon yohurt oppå.. dette har jeg troen på blir en hit i barneselskap [;)]

ORIGINAL: t0mmelise

NAJS [:)][:)][:)]
Alle lagt til favoritter :)
Jeg hadde tenkt å lage fruktsalat, smoothie kanskje..
Også har jeg kommet på noe selv som jeg skal praktisere. Kutte opp masse frukt i små biter, legge i i ett beger, tømme litt gelé over og la de stivne. Snu de på ett fat og ha litt melon yohurt oppå.. dette har jeg troen på blir en hit i barneselskap [;)]

Lurt!!
Har du prøvd å lage hjemmelaget gelè forresten?

Nei det har jeg ikke prøvd.. kanskje jeg skal gjøre det jah :) å ta mindre sukker i [;)]
Det er gøy å lage noe som ikke alle har :) og sunt er best :)

Ja, jeg jobber i bhg og det blir sinnsykt mye kake og is i de verste bursdagsperiodene. Derfor tenkte jeg at vi ihvertfall kan komme med noe sunt den ene gangen i året vi skal ha med noe ;)
Har veldig lyst til å lage fruktpinnsvin, men å ta med den på bussen på vinteren med ungen på ryggen..? Njet.
Håper derfor på den rette oppskriften i denne tråden ;)

Da dytter jeg :) hehe.. kanskje noen har tips?

I barnehagen som søsteren min jobber i har de fruktsalat til bursdager.. av og til vanilje saus til og det er det "verste" de har.. altså det de har med sukker i.. aldri kaker eller is..
De voksne har heller ikke låv å ha noe søtt som syltetøy eller sjokopålegg på skivene sine som de skal ha til lunsj..

Synes det er toppers jeg.. og håååååper sånn emilie får plass der :)

Fruktpinnsvinet er kjempesøtt, men tror ikke jeg kommer til å lage det enda. Må man ikke overgå seg selv og komme på noe nytt hvert år? tror jeg sparer den litt :) fruktsalat med yoghurt over er kjempegodt, og så luurt det var med gelé, t0mmelise! :)
Angående pinnsvin på bussen, går det jo an å lage spydene hjemme og legge i en boks eller noe, og montere det når en kommer frem :) men er litt skeptisk til unger som skal gå og vase rundt med skarpe trepinner, da...

eg la disse inn i juletråden [:D]

DIA MUFFINS:

1 egg
1 dl dia sukker
2 ss varmt vann
1/2 dl melk
50 g margarin
1 1/2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ss sitronsaft

Rør egget kraftig med varmt vann. Tilsett dia sukker. Tilsett melk og avkjølt smeltet margarin og til sist blandingen av hvetemel, bakepulver og vaniljesukker (+ evt. kakao). Anvendes sitronsaft tilsettes den til sist.
Fordel deigen i 12 små former og bak den ved 200º C i 10-12 min.

1 porsjon ---12 stk

SJOKOKNAS:

100 g sukkerfri sjokolade
1 riskjeks
1/2 dl hel ristet bokhvete (evt kokos, nøtter eller tørket frukt i stedet)
1 dl gluten- og sukkerfri cornflakes

Smelt sjokoladen. Rist bokhvete / kokos / nøtter på en tør panne. Smuldre riskjeksen og bland med bokhvete og cornflakes. Vend blandingen i den smeltede sjokoladen, og fyll massen i små konfektformer eller som topper på bakepapir. Oppbevares kjølig

SJOKOLADEKAKE:

6 stk egg
4 dl sukrin
2 dl hvetemel
1 dl hi-maze (kan erstattes med hvetemel)
1 ts bakepulver
1 dl kakaopulver
4 ts vaniljesukker
0,5 ts salt
6 dl Kesam Mager
2 stk appelsin, skallet revet
100 gr valnøtter hakket (valgfritt)

Sett stekeovnen på 200 grader.
Visp egg og Sukrin til luftig eggedosis. Bland mel med Hi-maize, bakepulver, kakaopulver, vaniljesukker og salt. Bland det forsiktig i eggedosisen. Rør inn Kesam, og evt. revet skall og hakkede nøtter. Hell røren i en smurt rund kakeform på ca. 24 cm i diameter og stek kaken i ca. 40 minutter.

Kaken smaker best avkjølt, gjerne dagen etter. Dryss gjerne melis over kaken før servering.

Tips: Server sjokoladekaken med halvblandet vispet krem blandet med Kesam til. Herlig kalorilett krem for kremelskere!

gir ca 24 stk.

SUNNE BOLLER[:)]

2 dl sukrin
2 pakke tørrgjær
4 ts kardemomme
100 gr smør/margarin, smeltes
7 dl melk, 37 grader
rosiner etter smak 16 dl hvetemel
1 dl hi-maze

Ingrediensene blandes sammen. Elt inn så mye av melet at deigen blir god å jobbe med og slipper bollen. Dekk til deigen og la den heve i 1-2 timer.

Bak ut bollene og sett på brett med bakepapir. Etterheves i 50 minutter.

Pensle gjerne med egg.
Stekes ved 250 grader i 10 minutter.

ca 24 stk

MEN er vell ikkje så bra med tilsetnings stoffer å slikt, så kanskje brunt sukker hadde hjulpe litt på. i stede for kvitt[:)]

ORIGINAL: lille snegle

Fruktpinnsvinet er kjempesøtt, men tror ikke jeg kommer til å lage det enda. Må man ikke overgå seg selv og komme på noe nytt hvert år? tror jeg sparer den litt :) fruktsalat med yoghurt over er kjempegodt, og så luurt det var med gelé, t0mmelise! :)
Angående pinnsvin på bussen, går det jo an å lage spydene hjemme og legge i en boks eller noe, og montere det når en kommer frem :) men er litt skeptisk til unger som skal gå og vase rundt med skarpe trepinner, da...

Ja, det var lurt! Skjønner ikke hvorfor jeg tenkte at jeg absolutt måtte lage det ferdig hjemme? Jeg jobber jo til og med i den barnehagen, jeg kan jo bare lage alt der.
Ang. de pinnene, så får de jo ikke leke med de, de sitter ved bordet og spiser og alt blir ryddet vekk før de får gå ned :)

Back
Topp