Sunn snacks

MadeleineXX

Glad i forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Julilykke 2023
Tenkte vi kan ha en tråd med tips og evt. oppskrifter på sunn snacks. Jeg er en person som er veldig glad i søtt (godteri, bakst, osv.) og kjenner det er en utfordring å begrense seg. Har dere noen tips til hva som er godt å kose seg med og småspise på når lysten melder seg? :)
 
For en genial tråd! :D Jeg har litt samme utfordringen, er liksom så enkelt med en sjokoladebit når lysten melder seg.. Men jeg prøver å være flink til å alltid ha frukt stående fremme. Ganske basic med andre ord, så forhåpentligvis er det noen litt mer kreative i gjengen her som kan inspirere litt :)
 
Det telles ikke med superchips da eller? Nei, men i disse juletider har vi alltid mandler liggende. Noen ganger spiser jeg de plain, noen ganger salter jeg de, dvs. koker de i veldig salt vann i noen minutter og steker de i ovnen en stund før å få de crispe igjen.
 
lompechips! super lett og lage, veldig billig og sunt! :D
 
Smart tråd! Hater når det er tilbud på sjokolade og sånt, for det trenger ikke viljestyrken min å få testa seg på :p
 
Noe jeg lagde en del av før som jeg tror jeg må begynne å lage igjen er bananlapper. Veldig enkelt og godt hvis man liker banan. Da visper jeg bare et egg, moser en banan (hvis bananen er veldig moden så holder det ofte med en halv banan eller mindre), blander i havregryn, kanel, kardemomme og evt. en liten skvett melk. Røren blir tykkere og lettere å steke hvis den står i noen minutter før steking slik at havregrynene får est ut litt. Stekes i stekepanne med en klatt smør. Synes de smaker best med Nora sitt jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker. Moste bær er sikkert også godt på :happy:
 
Smart tråd! Hater når det er tilbud på sjokolade og sånt, for det trenger ikke viljestyrken min å få testa seg på :p

Samme her :hilarious: Ekstra vanskelig nå rundt juletider med alt det ekstra gode butikkene flommer over med og som man gjerne ikke får tak i ellers i året :p
 
Lag masse energikuler. Google oppskrift. Laget på dadler, kokosolje, chasewnøtter, maldonsalt og kakaopulver. Drit digg, sunn og demper søtsug :)
 
Jeg synes at gulerot og dipp er knallgodt! Bedre enn potetgull og dipp:angelic:
Også er det godt med fruktsalat med mager vaniljekesam til! Da skjærer jeg bare opp litt frukt, av det vi har liggende og har et par skjeer med kesam over! Naam:happy: Trikset er å ha masse frukt og grønt liggende, da blir terskelen lavere for å spise sunt :) Også godt med kjapt oppkokt blomkål, slik at den fortsatt er crispy, men alle bakterier er kokt bort :joyful:
 
Jeg synes at gulerot og dipp er knallgodt! Bedre enn potetgull og dipp:angelic:
Også er det godt med fruktsalat med mager vaniljekesam til! Da skjærer jeg bare opp litt frukt, av det vi har liggende og har et par skjeer med kesam over! Naam:happy: Trikset er å ha masse frukt og grønt liggende, da blir terskelen lavere for å spise sunt :) Også godt med kjapt oppkokt blomkål, slik at den fortsatt er crispy, men alle bakterier er kokt bort :joyful:

Åh, ja grønnsaker og dipp er godt! Hvilken dipp lager du? Fruktsalat er også en sikker vinner. Jeg har kun prøvd med melonyoghurt. Vaniljekesam hørtes supergodt ut til! Det må jeg prøve :joyful:
 
Åh, ja grønnsaker og dipp er godt! Hvilken dipp lager du? Fruktsalat er også en sikker vinner. Jeg har kun prøvd med melonyoghurt. Vaniljekesam hørtes supergodt ut til! Det må jeg prøve :joyful:
Noen ganger tar jeg Kims dipp:angelic: Andre ganger lager jeg selv med diverse krydder:p:)
 
Jeg synes at gulerot og dipp er knallgodt! Bedre enn potetgull og dipp:angelic:
Også er det godt med fruktsalat med mager vaniljekesam til! Da skjærer jeg bare opp litt frukt, av det vi har liggende og har et par skjeer med kesam over! Naam:happy: Trikset er å ha masse frukt og grønt liggende, da blir terskelen lavere for å spise sunt :) Også godt med kjapt oppkokt blomkål, slik at den fortsatt er crispy, men alle bakterier er kokt bort :joyful:
Gulrot og dipp har jeg også dilla på. Problemet her er at min evne til å begrense mengden ikke er på topp for tida, så kan liksom skufle innpå et helt rømmebeger med dipp :p eller 5 kiwi i slengen. Flere ganger jeg ikke skjønner hvor all frukt jeg kjøpte dagen før har blitt av, så har jeg bare spist opp alt :p
 
Gulrot og dipp har jeg også dilla på. Problemet her er at min evne til å begrense mengden ikke er på topp for tida, så kan liksom skufle innpå et helt rømmebeger med dipp :p eller 5 kiwi i slengen. Flere ganger jeg ikke skjønner hvor all frukt jeg kjøpte dagen før har blitt av, så har jeg bare spist opp alt :p
Hahahaha :hilarious::wacky:
 
Her går det i karamell- og sjokolade proteinpuddinger, samt fjordland sine ferdige havre- og byggrynslunsjer (de i yoghurtstørrelse m/forskjellig saus) når dessertbehovet blir for stort.

Ellers er julemarsipanen en svakhet hver jul, så den klarer jeg nok ikke å styre unna uansett hva jeg gjør :rolleyes: Men har funnet ut at det hjelper dersom jeg ikke kjøper det :hilarious:
 
Skal prøve meg på grønnkålchips tenkte jeg :) ei venninne lagde det en gang så jeg fikk smake, og det var skikkelig godt :)
 
Back
Topp