"Sunn mor"-oppfølging

Spire_ønske

Elsker forumet
Hei:)
Er det noen av dere som også får oppfølging på Drammen sykehus som heter "Sunn mor"? Dette er en oppfølging for gravide som er overvektige. Da er alle svangerskapskontrollene der, hos både jordmor og lege.
 
Jeg får ekstra oppfølging pga høy BMI. Skal i til en samtale med ernæringsfysiolog, og så får jeg flere ultralyder- men det er pga lavt stoffskifte. Jeg var veldig sunn sist graviditet og fikk en liten gutt. Regner med det går fint denne gangen også. [emoji4]
 
Ja, det er derfor jeg får ekstra oppfølging også. Får flere samtaler med jordmor og lege, samt flere ultralyd. Var på samtale nr 2 i dag med jordmor. Følte det var veldig mas om ernæring. Jeg passer allerede veldig på fra før, men dårlig matlyst og kvalme gjør at jeg ikke spiser så mye. Gått opp veldig lite frem til nå i hvertfall.
Kan jeg spørre hvor i landet du bor i?:)
 
Ja, det er derfor jeg får ekstra oppfølging også. Får flere samtaler med jordmor og lege, samt flere ultralyd. Var på samtale nr 2 i dag med jordmor. Følte det var veldig mas om ernæring. Jeg passer allerede veldig på fra før, men dårlig matlyst og kvalme gjør at jeg ikke spiser så mye. Gått opp veldig lite frem til nå i hvertfall.
Kan jeg spørre hvor i landet du bor i?:)

Jeg bor i sør. Jeg skal bare på en samtale som jeg vet om, håper ikke det blir mer enn det. Har gått ned 5 kg denne graviditeten, og spiser stort sett sunt. Jeg kommer ikke til å be om å få jevnlige samtaler, for jeg må kjøre langt for den samtalen så det får bli med den ene for jeg vil gjerne prioritere å være på jobb. Så lenge jeg ikke legger på meg noe særlig så får de være fornøyd.
 
Jeg bor i sør. Jeg skal bare på en samtale som jeg vet om, håper ikke det blir mer enn det. Har gått ned 5 kg denne graviditeten, og spiser stort sett sunt. Jeg kommer ikke til å be om å få jevnlige samtaler, for jeg må kjøre langt for den samtalen så det får bli med den ene for jeg vil gjerne prioritere å være på jobb. Så lenge jeg ikke legger på meg noe særlig så får de være fornøyd.

Ok. Da er det annerledes system der du går enn her. For her er det samtaler/kontroller hver 4.uke nå, også blir det hver 2.uke, og så hver uke mot slutten av svangerskapet. Disse må man gå på. Jeg har lagt på meg 3 kg hittil, er i uke 21+6 så det bør dem være fornøyd med.
 
Ok. Da er det annerledes system der du går enn her. For her er det samtaler/kontroller hver 4.uke nå, også blir det hver 2.uke, og så hver uke mot slutten av svangerskapet. Disse må man gå på. Jeg har lagt på meg 3 kg hittil, er i uke 21+6 så det bør dem være fornøyd med.

Oj! Det der hørtes ut som et stress ! Veldig glad jeg ikke er der! Jeg synes det er nok med den ene samtalen, håper ikke jeg må på flere[emoji85][emoji16]
 
Oj! Det der hørtes ut som et stress ! Veldig glad jeg ikke er der! Jeg synes det er nok med den ene samtalen, håper ikke jeg må på flere[emoji85][emoji16]

Ja, føler også at det blir stress når det er så ofte.. Og når de maser om det kostholdet! Ba meg skrive ned alt jeg spiser osv.. Kommer til å skrive ned et par dager med det jeg pleier å spise, that´s it! Orker ikke å stresse meg pga det her. Greit at det er viktig med ekstra oppfølging når man er overvektig, men man skal vel ikke stresse vordende mor?
 
Ja, føler også at det blir stress når det er så ofte.. Og når de maser om det kostholdet! Ba meg skrive ned alt jeg spiser osv.. Kommer til å skrive ned et par dager med det jeg pleier å spise, that´s it! Orker ikke å stresse meg pga det her. Greit at det er viktig med ekstra oppfølging når man er overvektig, men man skal vel ikke stresse vordende mor?

Nei det der hørtes voldsomt ut. Jeg tror de fleste overvektige gravide tenker og stresser en del over kosthold fra før, og trenger ikke det ekstra presset. I hvertfall ikke med så hyppige kontroller [emoji20]
 
Nei det der hørtes voldsomt ut. Jeg tror de fleste overvektige gravide tenker og stresser en del over kosthold fra før, og trenger ikke det ekstra presset. I hvertfall ikke med så hyppige kontroller [emoji20]

Ja, det er nok sant i det du sier. Jeg føler det i hvertfall slik. Men jeg spiser for lite egentlig, siden jeg har null matlyst og er kvalm. Er jo en grunn til at jeg ikke raser opp i vekt. Så når de sitter å maser om det kostholdet i en time, så kjenner jeg at jeg får lyst til å daske til henne med krykka mi, haha
 
En i min nære familie var på dette. Hun var veldig fornøyd med oppfølgingen hun fikk gjennom opplegget :)
 
Det var det.
Jeg var med en gang mot slutten av svangerskapet. Fikk et godt inntrykk av opplegget.
God prat og hyggelig jordmor. Hørte og på hjertelyden. :)

Det var jo bra:)
Jeg håper jeg også får et godt inntrykk etterhvert.. Hittil synes jeg det bare har vært mas og veldig mye spørsmål rundt det med overvekt og om jeg har blitt mobbet før osv osv.. Synes det liksom ikke har så mye med saken å gjøre nå..
 
Det var jo bra:)
Jeg håper jeg også får et godt inntrykk etterhvert.. Hittil synes jeg det bare har vært mas og veldig mye spørsmål rundt det med overvekt og om jeg har blitt mobbet før osv osv.. Synes det liksom ikke har så mye med saken å gjøre nå..
Det blir sikkert bedre etterhvert som dere blir kjent :)
Selv er jeg til ekstra oppfølging på Bærum fordi jeg er gastric bypass operert. Fikk verdens søteste jordmor, så det tror jeg blir veldig bra [emoji173]
Håper det blir det for deg og! [emoji173]
 
Det blir sikkert bedre etterhvert som dere blir kjent :)
Selv er jeg til ekstra oppfølging på Bærum fordi jeg er gastric bypass operert. Fikk verdens søteste jordmor, så det tror jeg blir veldig bra [emoji173]
Håper det blir det for deg og! [emoji173]

Godt at du får ekstra oppfølging og at jordmor er bra:)
Det håper jeg også <3
 
Jeg er ikke med på sånne programmer, og er heller ikke "medisinsk" overvektig, men har alltid hatt et par kilo for mye. Kan for så vidt forstå at det kanskje blir mye fokus på vekt og "sunnhet" osv., og at det kanskje ikke hjelper helt på selvbildet i perioden og at det igjen kan føre til mer stress.

Men tror (som med mye annet i dette livet) at så lenge det uansett er noe man må gjennom, så må man forsøke å være bevisst på egen holdning. Tenke mer på at dette hjelper en å bli sunn og sterk også til etter svangerskapet, og at risikofaktorer minimeres. Og at du kanskje får en av de beste oppfølgingene i verden. (Er sånn jeg pleier å tvinge meg til å tenke når det absolutt er noe jeg ikke vil gjennom).

Lykke til uansett.
 
Jeg er ikke med på sånne programmer, og er heller ikke "medisinsk" overvektig, men har alltid hatt et par kilo for mye. Kan for så vidt forstå at det kanskje blir mye fokus på vekt og "sunnhet" osv., og at det kanskje ikke hjelper helt på selvbildet i perioden og at det igjen kan føre til mer stress.

Men tror (som med mye annet i dette livet) at så lenge det uansett er noe man må gjennom, så må man forsøke å være bevisst på egen holdning. Tenke mer på at dette hjelper en å bli sunn og sterk også til etter svangerskapet, og at risikofaktorer minimeres. Og at du kanskje får en av de beste oppfølgingene i verden. (Er sånn jeg pleier å tvinge meg til å tenke når det absolutt er noe jeg ikke vil gjennom).

Lykke til uansett.

Det er viktig og nødvendig at det er mye fokus på vekt og kosthold. Og veldig fint at de som er i risikogruppa blir fulgt opp, men jeg har vært overvektig i mange år og har før klart å gå ned 15-20 kg to ganger ved hjelp av riktig kosthold og trening. Så jeg vet hva sunn kosthold er. Jeg er bevisst på hva jeg putter i munnen og prøver å bevege meg hver eneste dag, selvom jeg har ille bekkenløsning, kvalme, oppkast og må ha med meg krykka på tur. Men bevege meg litt hver dag skal jeg uansett.
Det er vel på grunn av dårlig matlyst og at jeg har passa på hva jeg får i meg som har gjort at jeg ikke har gått opp mer enn 3 kg hittil i sv.skapet og jeg er over halvveis. Så noe riktig har jeg vel gjort, antar jeg.

Men når vedkommende sitter i 1 time og spør og graver om hvordan jeg har hatt det før mtp overvekt, om jeg har blitt mobbet, om jeg har fått støtte fra familie osv osv, og at jeg blant annet ikke skal spise frukt og nærmest "kjefter" (hvor druer er det eneste jeg elsker nå og får i meg uten å måtte løpe på do og kaste opp) så kjenner jeg at jeg blir ganske så irritert.
Man må høre på hver pasient og ikke ta alle under en kam, mener jeg. Og hva har forhistorie mtp mobbing osv med at jeg er gravid å gjøre? Jeg skal ihvertfall ikke ha samme jordmor igjen.

Takk for det!
 
Back
Topp