sulten, men kvalm!

Pernillsen

Andre møte med forumet
Sitter her og er så sulten, kjæresten har laget middag, men jeg har ikke sjangs.. blir kvalm av en bitt.. klarer ikke spise normal mat om dagen, eneste som frister er boller og godis! ikke bra.. Noen som har noe forslag til hva jeg bør gjøre? :)
 
Du må kjenne etter hva du har lyst på, og spise det der og da! Nytter ikke å planlegge fiskeboller til middag hvis fiskeboller gjør det kvalm den dagen:-) Her svinger det veldig, og jeg spiser bare akkurat det jeg har lyst på, det vil si det som gjør meg minst kvalm. Ikke så lett å planlegge, heldigvis bor vi i nærheten av butikken:-)
 
Jepp, kjenner igjen dette, ja..

Det er adskillig bedre for min del nå, men de første 4 månedene var pyton slikt sett. Jeg kan fortsatt være sulten og både føle meg mett og kvalm/uggen samtidig, men nå klarer å spise mer normalt, om enn små porsjoner.
I starten spiste jeg det jeg hadde lyst på/det jeg fikk ned. Noen ganger var det et eple, andre ganger brødskive med Kipper's sardiner og andre ganger kanskje vann blandet med appelsinjuice eller sitronsaft, eller kyllingbuljongen til Mr Lee-nudlene.
Hadde overhode ikke lyst på godteri og usunne saker da, men hadde spist det om det hadde vært redningen.
Noe må man jo spise.
 
Veldig kvalm om dagen selv, pluss at jeg begynner å slite med halsbrann.... 8+1 i dag, så er jo midt i den "er kvalm uansett hva jeg gjør" perioden, slitsomt... Eneste som frister er søte bakevarer og frukt.. Pluss farris og vann....
 
I dag var jeg så kvalm som jeg ikke har vært siden jeg var ca 3-4 måneder på vei. Kom hjem med bussen, satte meg på en stol og sa jeg trengte 5 minutter før jeg kunne strate med middagen.
Men jeg klarte ikke å komme meg opp av stolen.. satt og kjente på kvalmebølgene som kom og gikk, og var sikker på at jeg skulle spy. (Verste jeg vet, så jeg bruker mye energi på å holde meg fra det).
Jeg tvang i meg en halv banan, for jeg innså plutselig at ikke hadde spist siden frokost, altså 6-7 timer før..
Fatter ikke at jeg har glemt å spise..

Kjæresten tok fatt på middagen mens jeg sa hva han skulle gjøre (han er en enkel kokk, og vi skulle ha litt inviklet middag), så det ordnet seg til slutt.

Men å glemme å spise sånn da gitt. Jeg som er så glad i mat..hm.


Men ellers er ikke kvalmen det verste nå. Halsbrann derimot. Yess..
 

Jeg har noenlunde det samme problemet.. Er 12+4, og blir bare dårligere og dårligere. Jeg har gått ned 7 kg siden jeg ble gravid.. I begynnelsen var jeg bare kvalm, men nå kaster jeg opp hver eneste dag, gjerne flere ganger for dagen. 

Jeg bruker tid på å få ned drikke..klarer ikke å drikke så mye av gangen. Jeg var veldig sulten og ba samboeren min om å lage noen skiver til meg, men det eneste jeg klarte å få ned etter en lang tid var halve skiven.  

Jeg håper virkelig kvalmen går over, for jeg er VELDIG lei av å bare være slapp, kvalm og ikke klarer jeg å komme meg på jobb :( Men heldigvis kommer det noe godt ut av det til slutt!

 
Jeg havnet på sykehus fordi jeg bare kastet opp alt og ikke klarte verken drikke eller spise. Men på sykehuset fikk jeg slappet godt av og ble tatt godt vare på. De foret meg med 2 B total vitaminer om dagen, noe jeg fortsatte med da jeg kom hjem. B vitaminer hjelper på immunforsvaret, appetitt og mye mer. Så tviholder på dette. Samt omega 3 med D vitamin. Fiskeolje skal visst ha god effekt på humør og minske depresjon. har ikke merket noe av det heller.

Men over til mat. Jeg fikk mann min til å lage en brødskive FØR jeg stod opp om morgenen. Det var kneip med leverpostei og agurk. Annet klarte jeg ikke. Det gikk i dette i mange uker. For man bør spise hver 2-3 time for å holde blodsukkeret stabilt uten svingninger, og holde kvalmen vekk!!  Selv om man ikke var sulten.

Samt å drikke så mye som mulig, helst 1500 ml eller mer om dagen. Min redning var og fortsatt er blåbærsaft. Syrlig og ikke for søt. Deilig leskedrikk. Gikk på farris og eplenektar, men ble lei dette da det minte meg formye om kvalmen.

Kjøp Keton stix på apoteket. Skal ikke være mye av dette i urinen. Hvis den blir ekstra høy har du drukket for lite og er dehydrert, kan være skadelig for deg og fosteret. (Skjedde for megt.) Søk på dehydrering og ketose. Prøv å unngå dette så kommer man langt.

Kvalme er kjedelige greier, trodde aldri det ville ta slutt. Men nå er den heldigvis over. Forsvant rundt uke 14 for min del, men er avhengig av IFA pastiller m jordbær, hockeypulver eller lakrisal for å hindre bismak i munnen etter måltider. Hender det samker litt vondt etter mat og da er dette godt å ha syns nå jeg......

Lykke til, men husk som oftest forsvinner dette av seg selv. HUSK Å SPISE!!
 
sjøsyk bånd var tingen for meg...fås kjøpt på apoteket..
fortsatt kvalm,men kaster ikke lengre opp...sover m de om natten også,helt avhengig...
snacks og boller er bedre enn ingenting...
eplemost og salte kjeks er løsningen for meg,og spise hver andre time...lite men ofte,må d om jeg skal overleve på jobb...
er 8+2 i dag..
lykke til
 
Skjønner deg veldig godt, TS! Jeg føler meg omtrent som om jeg går i en bakrus hele tiden. Kvalm, men sulten. Og har KUN lyst på usunne ting, fet og salt mat, hamburger, pizza. Når jeg spiser, hiver jeg i meg mat (f.eks) alt for fort, og så blir jeg kjempekvalm med en gang.

Har kjøpt inn omega 3-kapsler og slikt, er helt forferdelig å ta dem, jeg bare brekker meg, så de må vente til (hvis) kvalmen går over.

Stakkars magebeboeren... da vi fikk forrige barn var jeg ikke så kvalm, og var nøye på å få i meg sunn mat, masse fisk. Denne gangen er det helt motsatt. Lurer på hvor mye innvirkning det evt har på barnets utvikling...

Har begynt å småspise hele tiden, ha matpakke på kontoret og tar et par tygg av den hvert kvarter el.l., det hjelper godt.
 
Jeg er nå i uke 18+3 og har vært kvalm siden slutten av uke 7, ikke alltid det har kommet opp noe, men stort sett ordentlig kvalm... Og så en dag fikk jeg høre at ingefær te/fersk/kapsler eller tabletter virker. Har nå tatt tabletter i en uke, og det er en helt ny verden!!!;);) jeg anbefaler virkelig å prøve det om man er uggen og dårlig;) 

Det står på esken at de skal ikke brukes av gravide, så spurte jordmor om dette, og hun sa at det ikke er noe problem så lenge det bare er i en periode og ikke hele svangerskapet;) 
 
jeg har hyperemesis, og er nå 20+3.
Heldigvis er jeg ikke en godteri person fra før, og har veldig gode matvaner til grunn før jeg ble gravid. Jeg har jo kastet opp alt som ble forsøkt svelgt, så måtte nesten bare spise det som holdt seg nede uansett hva det var, bare for å få næring.

Fra å være en person som ikke drikker eller liker melk, så drikker jeg 1 glass lettmelk med oboy hver dag. 1 eller flere iskalde epler (helst grønne) og yoghurt. En periode klarte jeg skive med smør, en periode frokostblanding og en annen gikk det i juice uten sukker.

Her har jeg rett og slett ikke søtsaker eller brus i huset. Egg har jeg ikke klart å spise før den uken here, da kokt egg plutselig holdt seg nede. Har erfart at varm mat er BIG NONO. Jeg blir kjempefort mett og kvalmen bare velter seg opp gjennom halsen.

Så midt råd er kalde friske matvarer, lite sukker, skive med godt pålegg (man får jo alltids dilla på noe), og ta vitaminer om du ikke klarer å spise annet enn søtsaker. Babyen i magen trenger jo ikke sukker og raske karbohydrater, han trenger vitaminer og mineraler - så da er nok kosttilskudd lurt :)

Lykke til!
 
Jeg er nå i uke 11 og er fremdeles umåtelig kvalm! Min stakkars samboer disker opp med det ene gode til middag etter det andre, men ingenting hjelper! 
Det som gjorde susen for meg er frukt og yoghurt!! yoghurt med musli til frokost og masse vann og frukt! Gjerne vann med en frisk smak som lime eller noe. Sitronbrus hjelper mot kvalmen og! Avokado og reker for eksempel! 

Friske knasende epler og en tur ut i frisk luft gjør og underverker! Det har reddet meg fra å gro fast i sengen!  :) 
 
Skjønner veldig godt hvordan du har det!

De første ukene jeg var gravid levde jeg på bananer og yoghurt.
(kan i dag ikke spise bananer)
Men det var det eneste jeg klarte og holde nede.

Så finn det du klarer og holde på og spis det :)
Babyen tar ikke skade av at du ikke får i deg næring når du er så kort på vei.

Et annet tips er og holde seg unna fet mat.
Hvis jeg spise litt ordentlig norsk mat som kjøttkaker med poteter, lapskaus osv. så klarte jeg bedre og holde på det enn pizza, pasta og sånne ting.
 
jeg har samme problemet, er 6uker på vei, gått ned 1,5 kg siste uken.
Er kvalm og konstant sulten, men har ikke lyst på mat, og om jeg har lyst på noe bir det bare junk- kebak, hamburger, chips eller pizza...
Prøver så godt jeg kan å spise frukt og grønsaker, sunt generelt, men det er ikke lett når man er kvalm hele tiden, og å spise så blir man ennå mere kvalm :(

Hatt en stor fremgang idag spist 2 rundstykker, og en youghurt, ennå sulten så blir ett rundtstykke og antagelig ett epler også :) håper det :)

kjøpt inn ritz, saltstenger og nudler da jeg blei anbefalt det av en her :)
 
Kanskje du klarer å få i deg noen salte kjeks, på noen roer dette kvalmen:) Og da klarer du kanskje litt middag:):)
 
Jeg har forsåvidt akkurat samme følelsen. Jeg er sulten, men så kjennes det også ut som at jeg er mett og når jeg tenker på mat så blir jeg en smule kvalm.. Helt merkelig.. Sulten/mett/kvalm samtidig.. Gir ingen mening :p
 
Back
Topp