Sulten gutt

Stolt mor <3

Glad i forumet
Sønnen min er snart 6 mnd og det virker som han begynner og bli veldig sulten om dagen og mme ikke er bra nok i normale mengder som han har fått tidligere . Her om dagen spiste han 400 ml til ett måltid .
Han får grøt til kvelds og middagsglass ca annenhver dag .

Hvordan skal det gjøres når det står mme skal brukes fra fødsel til 6 mnd ? Skal man fortsette med den og gi litt av steg 2 ? Eller skal man kutte det ut helt og begynne med annet ?
Føler meg skikkelig rådvill her jeg sitter og håper på ett svar :)

Hvordan gjør jeg det generelt med mat ? :P

Når babyen er fylt 6 mnd går du over på mme nr 2 da den er tilsatt jern. Mme kan du vel gi til et år og kanskje lengre. Ellers kan du gi grøt til frokost og kveld, muddagsglass på dagen, og frukt+mme som mellom måltid..

Vi har en matglad gutt på seks månder. Han får frokost halv ni som da er litt stor porsjon grøt, sviskemos (1/3 av glasse) og vann/babysaft. Så får han 165 ml mme til lunch halv et. Hjemmelaget middag 190 gram, fruktsmothie og mme kl fire. Så får han kveldsmat halv åtte (skal bli syv om en ukes tid) og da får han grøt, sviskemos ig mme. Vi legger han etter kveldsmaten:-) så sover han til vi står opp kl åtte.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Sønnen min er snart 6 mnd og det virker som han begynner og bli veldig sulten om dagen og mme ikke er bra nok i normale mengder som han har fått tidligere . Her om dagen spiste han 400 ml til ett måltid .
Han får grøt til kvelds og middagsglass ca annenhver dag .

Hvordan skal det gjøres når det står mme skal brukes fra fødsel til 6 mnd ? Skal man fortsette med den og gi litt av steg 2 ? Eller skal man kutte det ut helt og begynne med annet ?
Føler meg skikkelig rådvill her jeg sitter og håper på ett svar :)

Hvordan gjør jeg det generelt med mat ? :p
Hei!
Mat er viktig for både liten og stor. Gode kostvaner skapes helt fra barnealder, og allerede nå er det viktig å være bevisst på hva du tilbyr sønnen din.
Norske helsemyndigheters anbefalinger for spedbarnsernæring sier at barn anbefales å få morsmelk første levehalvår,- evt. mme. Dersom barnet ikke er fornøyd med bare melk, kan man introdusere fast føde fra 4- 6 måneder. De fleste begynner da med grøt. Dersom sønnen din må drikke 400ml mme for å bli fornøyd til ett måltid, vil jeg heller anbefale å gi ham to grøtmåltider daglig ( morgen og kveld). Når han er oppe i to måltider med grøt, kan du introdusere middag. Frukt kan også introduseres. Barna vokser mye og bruker mye energi på å komme seg rundt omkring på denne alder, og det er ganske vanlig at de har behov for 4- 6 måltider om dagen. 2 av måltidene kan gjerne være små mellommåltider med litt frukt. Det er bedre for barnets fordøyelse å ha flere små måltider enn få store. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med helsesøster . De fleste helsestasjoner har brosjyrer og bøker om mat for spedbarn. Disse kan gi deg ideer om hva du kan tilby barnet ditt, samt oppskrifter på enkle og sunne måltider som du lett kan lage selv. Lykke til! Beste hilsen Elin

Back
Topp