Deler gjerne litt solskinn!
Vi startet å prøve høsten 2019, ble gravid våren 2020 men mistet i uke 8. Etter det skjedde det rett og slett ingenting, og siden jeg hadde lange sykluser og var bekymret for dårlig/manglende eggløsning tok vi kontakt med gynekolog på høsten 2020. Da ble det full utredning, men de fant fortsatt ikke ut hva problemet var. Jeg hadde eggløsning og han hadde god sæd - så hvorfor skulle det ikke gå?
Vi prøvde med hjemmestimmulering (letrozol, clomid, Bemfola) og hadde kontroller hos gynekologen frem til sommeren 2021 før vi ble henvist og tatt i mot hos St. Olavs. Vi valgte å prøve «alt» før vi sendte henvisning for å komme direkte til IVF. Der hadde vi to uttak som ble veldig forskjellige:
Første runde sensommeren 2021: 15 egg ut, 0 befruktet. Overstimulert, elendig i formen og skikkelig skuffet.
Andre runde høsten 2021: 21 (!!!) egg ut, 11 befruktet og fryst ned til blasto. Heftig overstimulert, men ved godt mot mtp resultatet.
Det viste seg at egget mitt og sæden hans rett og slett ikke var en god match, og at vi trengte hjelp til selve befruktningen. Derfor funket det veldig bra runde nr 2 med ICSI.
Runde 1 og 2 tok samlet sett over 6 mnd før vi fikk satt inn egg (overstimulering og ventetid i det offentlige er ikke en veldig god kombo, men de vet hva de gjør!). I slutten av januar 2022 fikk vi vårt første innsett, og denne lille fanten ligger enda og spreller i magen. Uke 29 i dag, nesten 2,5 år etter første spontanabort.
Det har vært en lang og tøff prosess, og jeg føler jeg har gått på hormoner konstant i nesten to år. Man blir jo litt kokko… Men akkurat nå kjennes alt veldig verdt det, og følelsen av å ha kommer så langt som dette overgår alt. Selv om vi ikke glemmer hvor tøft det var å stå i «prosjekt baby» så har vi valgt å fokusere på lykken fremover enn å tenke tilbake på det tøffe.
Sender masse styrke og lykkestøv herfra