Helt leksikon er jeg vel ikke, men svangerskap har opptatt meg i mange år, jeg var jo også langtidsprøver, så jeg rakk å lære en del i den perioden, jeg har visst at jeg hadde økt risiko for svangerskapsforgiftning pga mamma så lenge jeg kan huske, og leser det jeg kommer over. Men meste parten av det jeg har gjengitt er mye henter bl.a nettopp fra babyverdens nettsider, så det er ikke akkurat vanskeig tilgjengelig...
Jeg holder meg også GODT under literen pr dag når jeg drikker brus, men det blir gjerne et par glass på fredagskvelden, og lørdagskvelden, og av og til på sønagen også. Brus uten sukker har jo somregel slike kunstige søtningsstoffer som heller ikke er helt bra, men det er delvis det det går i hos oss også, litt sånn hipp som happ.
Min største ast er vel gjerne det at jeg drikker sjokomelk til frokost... Jeg liker ikke kaffe eller te, så jeg drikker melk eller jus til brødmat. Hjemme blir det mye melk, og da mer jus på jobb. Men jeg er virkelig ikke glad i melk heller, så jeg putter ofte i den sjokopulver. Var flinkere til å prøve å unngå dette i begynnelsen av svangerskapet, men så har det glidd ut igjen.
Saken er jo den at jeg hele mitt lit var vært tynn. Jeg legger ikke lett på meg, uansett hva jeg spiser. Jeg har til nå i svangerskapet gått opp 4 kilo, og har i 7. måned av svangerskapet en vekt som mange med min høyde ville misunnt meg i ikke-gravid tilstand... (Har en bmi på ca 20 jeg i dag...) Det at jeg alltid har kunnet spise "det jeg vil" uten å merke det på vekta gjør at jeg ikke har innført så mange strenge "regler" for meg selv før. Men jeg prøvde da, når jeg ble gravid, å ikke spise så mye sukker, for det er jo ikke bra. Vekta sto knall stille, og legen begynte å mase på å spise mer. Lett å gi etter for fristelsen da. Og min mann, han burde nok ha litt retstriksjoner, for han går opp i vekt, men han er veldig glad i snop, og kjøper inn litt mer enn vi har godt av. Så derved har jeg begynt å spise litt mer sukker i det siste, om enn med dårlig samvittighet. Særlig ettersom mamma fikk diagnosen diabetes 2 for ei uke siden, derved er jeg i risikogruppen for svangerskapsdiabetes, og har en 40% sjangs på livstidsbasis for å få diabetes, så jeg burde nok legge om til et kosthold som forsøker å forebygge dette...
Likevel sitter jeg nå her på kontoret og spiser lunsj ved pulten fordi jeg satt og jobba til alle andre var ferdig me sin lunsj. Jeg spiser hvetepolarbrød med smør og blåbærsyltetøy...Ikke akkurat helsekost.... Jeg HAR faktsik sunnere brød i veska, men siden jeg var så sen til lunsj rakk jeg ikke å gå på butikken og kjøpe den bananen som var tiltenkt å være pålegget på de skivene, derfor ble det denne "krisematen" jeg hadde liggende på kontoret. Og vann til drikke, for jeg fikk jo ikke kjøpt jus heller...
Fornuften har jeg, men den manglende viljestyrken gjør at ejg ikke etterlver fornuftens forslag likevel.... [&o]