Sukker

*Zizza~81*

Gift med forumet
Jeg merker jo at Jonathan inni magen min, våkner til
dersom jeg drikker eller spiser sukkerholdige ting.
Eller kaffe. Sparkene blir kraftigere og han holder seg
våken ganske lenge av gangen.
Jeg har på følelsen av at dette ikke er bra for han,
og at han har "vondt av" å få i seg sukker. Jeg er så søthungrig,
og småspiser is, brus og alt mulig mye nå for tiden.

Hva tror dere om dette? Og noen som vet hvilke konsekvenser det
kan få for han ( i verste fall) når han vokser opp....?

Det er spesielt dersom jeg drikker cola.

Små barn som er høye på sukker ser jo ikke ut til
å ha det så veldig bra, de mister hodet på en måte,
og blir vel litt hyperaktive. Så lurer vel egentlig på om
babyen kan få noe av samme følelse, at det er ubehgelig
for han liksom. For da kan jeg jo ikke drikke brus lengre.

ikke drikk mer brus for å være på den sikre siden? Hvertfall mye mindre enn det du er vant med.

ville kanskje begrenset sukkerinntaket litt om det er slik at det gjør sikkelig vondt når han sparker, men kanskje ikke så enkelt heller?[:)]

ORIGINAL: Reinbue

ikke drikk mer brus for å være på den sikre siden? Hvertfall mye mindre enn det du er vant med.

Er nok eneste løsning det ja, begynne med vann i stedet for...Mye sunnere [:)]
Er nok ingen som kan overbevise meg om at det definitivt ikke er "ekkelt" for han lille inni magen min, så jeg må nok bare lytte til egen fornuft...

ORIGINAL: nadjaah

ville kanskje begrenset sukkerinntaket litt om det er slik at det gjør sikkelig vondt når han sparker, men kanskje ikke så enkelt heller?[:)]

Det gjør ikke vondt for meg når han sparker [:D]
Drikker vel i gjennomsnitt et glass brus per dag,
men i går ble det nok en del mer, 4 kopper kaffe kanskje,
bløtkake, muffins og boller og is (William blei 2 år i går [:D])
Så i går kveld var lillemann i magen våken veldig lenge der på kvelden,
mens jeg og sambo lå og så på film, Rocky Balboa...
Opplevde det samme på lørdagskvelden, så da begynte jeg å synge for han,
og han ble rolig med en gang. Så han hører virkelig når jeg synger til han.
Ganske fantastisk at vi kan roe babyene våre i magen allerede med
bare en liten sang. [:D]

ORIGINAL: MissMe

Kan du ikkje bytte til sukkerfri brus? F.eks. cola zero eller lignende?
Skal vel være i orden dersom man holder seg under 1 liter om dagen??
Er ikkje sukker "bare" med på å bidra til høyere fødselsvekt då?[:-]

Drikker laaaaaangt under 1 liter per dag altså, en liter i uka er nok mer
der jeg ligger. Men syns jeg fyser og småspier noe nesten hele tiden [:D]
Det er nettopp det der ja missme, bidrar det "bare" til økt fødselsvekt?
Eller....[8|] Kan nok bidra til å øke risiko for diabetes også, men kan det
øke sjansene for adhd foreksempel?..[8|]

ORIGINAL: *Zizza~81*

ORIGINAL: nadjaah

så bra da:) er normalt at de blir litt mer aktive med litt sukker i blodet, så tror egentli ikke du trenger å bekymre deg[:)]

Det med en liter for dagen går på koffein, ikke sukker.

Stort sukkerinntak i svangerskapet er ikke heldig. Det gir deg økt blodsukker, hvilket gir babyen økt blodsukker. Det er derfor han blir aktiv. Det igjen kan altså bidra til økt fødselsvekt. Og, mener jeg å ha lest, økt risiko for overvekt senere i livet, med de ringvirkninger det har (igjen økt risiko for ulike sykdommer som diabetes, kolesterol etc)

Stort sukkerinntak i svangerskapet øker risikoen for svangerskapsdiabetes, og svangerskapsforgiftning for mor. Man har registrert at gravide som får i seg over.. jeg tror det var 100 gram sukker(? Må lete opp kilden) pr dag har firedobelt (igjen, kildesjekk trengs) sjangs for svangerskapsforgiftning eller noe sånn, disse fikk for det meste i seg sukker via daglig brusdrikking, mye sukker i brus (og saft) Dess større sukkerinntak, dess større risiko.

Å redusere det daglige inntaket skader derfor hverken mor eller barn, for å si det sånn...

At det ikke skader å redusere sukkerinntaket, er iallefall helt sikkert [;)]
Var flinkere tidligere i svnagerskapet, med å holde meg unna søtsaker.
Det er akkurat som at nå som det begynner å "røyne på" med mage og kilo,
så tenker jeg som så at "jaja, en is fra eller til" liksom..
Var slik da jeg ventet William også, flink de første månedene, også røynet
det på etterhvert. Legger til at jeg ikke har hatt spor av protein i urin
i noen av svnagerskapene, og at blodtrykket hele tiden har vært bra, så sånn
sett ligger jeg nok ikke i faresonen for å utvikle verken sv.forgiftnig eller
sv.diabetes. Men det er mer enn ille nok at lille gutten har økte sjanser for
å utvikle overvekt, høyt kolesterol, og diabetes senere i livet.

Jeg var mye flinkere i begynnelsen jeg også. Nå er det jo det at jeg IKKE går noe særlig opp i vekt da, så da er det i alle fall lett å tenke at "en fra eller til..."

Men jeg har en mor som hadde svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning, og som nå har fått diabetes, så jeg er i faresonen pga arv jeg da. (Og får man svangerskapsdiabetes er det faktisk 50% sjangs for å få vanlig diabetes senere i livet, så det er atter en grunn til å håpe å unngå den... Jeg har visstnok allererde 40% sjangs i løpet av min livstid for å få diabetes 2, fordi min mor har det. Jeg håper at den prosenten i så fall venter med å slå til til sånn ca en ukes tid før jeg dør eller noe sånn [;)])

Da har du virkleig ekstra god grunn til å være måteholden
med sukkerinntaket ja. Jeg er ikke kjent med tilfeller av dette
i vår familie.

Rart det der, med at vi er flinkere i begynnelse, det er jo da det
de viktige organene dannes, og at de virkelig store forandringene
skjer med babyen. Jeg tenker at ksnakje det er instinktet vårt
som forteller oss noe, om hva vi bør spise for at babyen skal utvikle
seg best mulig..?

Jenta vår ble også 2 år i går[:D] Jeg spiste en god del sukkerholdige ting, og opplevde det samme som deg på kvelden...
Men når jeg tenker meg om, er han egentlig sånn hver kveld, selv de dagene jeg er flink og spiser lite sukker. Så jeg tror knerten min bare er veldig våken når jeg skal sove[8D]Holder meg våken lenge med den sprellinga si[8D][:)]

Syns ikke et glass brus hver dag høres så mye ut. Jeg prøver å drikke bare farris eller bonaqua i uka. Men ikke alltid så lett... Farris med mango\papaya smak, er god syns jeg[:)] Og Bonaqua med bringebær.

Min største svakhet er oreokjeks og melk. Syns det er såååå utrolig godt, så blir ofte 4 sånne kjeks og 2 store glass melk.... Uff, nå er kjøleskapet stappet med kaker fra i går også!! Så har bedt ei venninne, som også er gravid, på kakespising og farrisdrikking[8D][:D]

ORIGINAL: ~Ahiru~

Jenta vår ble også 2 år i går[:D] Jeg spiste en god del sukkerholdige ting, og opplevde det samme som deg på kvelden...
Men når jeg tenker meg om, er han egentlig sånn hver kveld, selv de dagene jeg er flink og spiser lite sukker. Så jeg tror knerten min bare er veldig våken når jeg skal sove[8D]Holder meg våken lenge med den sprellinga si[8D][:)]

Syns ikke et glass brus hver dag høres så mye ut. Jeg prøver å drikke bare farris eller bonaqua i uka. Men ikke alltid så lett... Farris med mango\papaya smak, er god syns jeg[:)] Og Bonaqua med bringebær.

Min største svakhet er oreokjeks og melk. Syns det er såååå utrolig godt, så blir ofte 4 sånne kjeks og 2 store glass melk.... Uff, nå er kjøleskapet stappet med kaker fra i går også!! Så har bedt ei venninne, som også er gravid, på kakespising og farrisdrikking[8D][:D]

Gratulere med jentar di da![:D]
Floftt alder! Han lærer seg nye ord ofte for tiden.
De vanligste er dog:
taktoj (traktor),
gravma (gravmaskin),
jastebiij (lastebil)
bast (saft) hihi
isss (is, lesper veldig på s'en [;)])
passe (at vi skal passe oss)

med flere [:)]

Kos dere med leftovers [;)]

Gratulere med jenta di da![:D]
Flott alder! Han lærer seg nye ord ofte for tiden.
De vanligste er dog:
taktoj (traktor),
gravma (gravmaskin),
jastebiij (lastebil)
bast (saft) hihi

Hihi, så søt![:D] Blir like stolt hver gang jeg hører et nytt ord! Er jo så koselig!
Det beste er "Da i deg"-glad i deg[:)] Så får jeg alltid kos når ho sier det[:)]Smelter jo helt[:)]

Ho begynner å gjøre seg ganske godt forstått syns jeg, sier mange hele setninger, men ikke så veldig rent enda da. Hehe, ho har en del artige ord som sikkert bare vi skjønner f.eks;
"Fhute"- pølse, hihi[:D]
"Jånni"- yoghurt[;)]

Og så kan ho telle til 3, hehe, men når det er flere ting enn tre der, så begynner ho å kalle alle for 2 og 3...[8D]

Helt leksikon er jeg vel ikke, men svangerskap har opptatt meg i mange år, jeg var jo også langtidsprøver, så jeg rakk å lære en del  i den perioden, jeg har visst at jeg hadde økt risiko for svangerskapsforgiftning pga mamma så lenge jeg kan huske, og leser det jeg kommer over. Men meste parten av det jeg har gjengitt er mye henter bl.a nettopp fra babyverdens nettsider, så det er ikke akkurat vanskeig tilgjengelig...

Jeg holder meg også GODT under literen pr dag når jeg drikker brus, men det blir gjerne et par glass på fredagskvelden, og lørdagskvelden, og av og til på  sønagen også. Brus uten sukker har jo somregel slike kunstige søtningsstoffer som heller ikke er helt bra, men det er delvis det det går i hos oss også, litt sånn hipp som happ.

Min største ast er vel gjerne det at jeg drikker sjokomelk til frokost...  Jeg liker ikke kaffe eller te, så jeg drikker melk eller jus til brødmat. Hjemme blir det mye melk, og da mer jus på jobb. Men jeg er virkelig ikke glad i melk heller, så jeg putter ofte i den sjokopulver. Var flinkere til å prøve å unngå dette i begynnelsen av svangerskapet, men så har det glidd ut igjen.

Saken er jo den at jeg hele mitt lit var vært tynn. Jeg legger ikke lett på meg, uansett hva jeg spiser. Jeg har til nå i svangerskapet gått opp 4 kilo, og har i 7. måned av svangerskapet en vekt som mange med min høyde ville misunnt meg i ikke-gravid tilstand... (Har en bmi på ca 20 jeg i dag...) Det at jeg alltid har kunnet spise "det jeg vil" uten å merke det på vekta gjør at jeg ikke har innført så mange strenge "regler" for meg selv før. Men jeg prøvde da, når jeg ble gravid, å ikke spise så mye sukker, for det er jo ikke bra. Vekta sto knall stille, og legen begynte å mase på å spise mer. Lett å gi etter for fristelsen da. Og min mann, han burde nok ha litt retstriksjoner, for han går opp i vekt, men han er veldig glad i snop, og kjøper inn litt mer enn vi har godt av. Så derved har jeg begynt å spise litt mer sukker i det siste, om enn med dårlig samvittighet. Særlig ettersom mamma fikk diagnosen diabetes 2 for ei uke siden, derved er jeg i risikogruppen for svangerskapsdiabetes, og har en 40% sjangs på livstidsbasis for å få diabetes, så jeg burde nok legge om til et kosthold som forsøker å forebygge dette...

Likevel sitter jeg nå her på kontoret og spiser lunsj ved pulten fordi jeg satt og jobba til alle andre var ferdig me sin lunsj. Jeg spiser hvetepolarbrød med smør og blåbærsyltetøy...Ikke akkurat helsekost.... Jeg HAR faktsik sunnere brød i veska, men siden jeg var så sen til lunsj rakk jeg ikke å gå på butikken og kjøpe den bananen som var tiltenkt å være pålegget på de skivene, derfor ble det denne "krisematen" jeg hadde liggende på kontoret. Og vann til drikke, for jeg fikk jo ikke kjøpt jus heller...

Fornuften har jeg, men den manglende viljestyrken gjør at ejg ikke etterlver fornuftens forslag likevel.... [&o]

ORIGINAL: ~Ahiru~

Gratulere med jenta di da![:D]
Flott alder! Han lærer seg nye ord ofte for tiden.
De vanligste er dog:
taktoj (traktor),
gravma (gravmaskin),
jastebiij (lastebil)
bast (saft) hihi

Hihi, så søt![:D] Blir like stolt hver gang jeg hører et nytt ord! Er jo så koselig!
Det beste er "Da i deg"-glad i deg[:)] Så får jeg alltid kos når ho sier det[:)]Smelter jo helt[:)]

Ho begynner å gjøre seg ganske godt forstått syns jeg, sier mange hele setninger, men ikke så veldig rent enda da. Hehe, ho har en del artige ord som sikkert bare vi skjønner f.eks;
"Fhute"- pølse, hihi[:D]
"Jånni"- yoghurt[;)]

Og så kan ho telle til 3, hehe, men når det er flere ting enn tre der, så begynner ho å kalle alle for 2 og 3...[8D]

Nåh, så søtt da! [:D]
William sier bare enkeltord foreløpig,
men han gjør seg godt forstått, og forstår veldig
mye av det vi sier til han. De er så utrolig gode altså![:D]

Jeg har hittil gått opp 8 kg, og er godt fornøyd med det.Men finner ikke svangerskapspapirene fra de to andre svangerskapene mine, så kan ikke sammneligne med hvordan jeg lå an da. De to gangene gikk jeg opp 30 kg og ca 20 kg, og det har jeg ikke lyst til denne gangen. Tror jeg ligger bedre ann denne gangen. Finner egentlig ikke noen god forklaring på hvorfor jeg skal ligge bedre ann denne gangen, for er ikke mer sunn denne gangen tror jeg. Men jeg går mer i jobbsammenheng da, for forrige gang jobbet jeg i en blomsterbutikk, og det ble ikke mye gåing der, men nå jobber jeg i matbutikk hvor strekningene blir litt lengre, men bortsett fra det, kan jeg ikke se noen god grunn.

Skylder litt på samboeren min jeg også, da det gjelder det å ha snop i hus. Nå har det vært brus i huset pga 17mai og bursdag, og så lenge det finnes her, klarer jeg ikke å dy meg. Så for meg er redningen egentlig å ikke ha det i hus i hele tatt. Normalt har vi det kun i helga, men det finnes helt klart unntak også. Lettbrus har vi så og si aldri, syns ikke det er særlig godt rett og slett.

Back
Topp