Sukker... (igjen)

*Carine*

Elsker forumet
Føler egentlig ikke jeg er veldig streng med håvard med hva han får smake på av all mulig mat og søtsaker, men jeg prøver at ordentlig mat skal komme i første rekke, og ikke no snop for sent på kvelden.

Igår var farmor og farfar her, og hadde kjøpt godtepose til han og halvbroren til barnetv. Dette er ingen av dem vant til å få her, så selvsagt STOR stas. Håvard var flink til å dele, så fikk ikke i seg sååå mye. Men ble likevel en hel***eskveld, der han var høyt oppe og ikke ville sove. Sovnet til slutt halv ti og han er jo helt skutt idag (storebror la seg til vanlig tid, og våknet som vanlig tidlig og vekket dermed håvard og)

Men syns det er vanskelig nå med jula jeg. "Alle" syns så synd på ungen som får så lite søtsaker, og "det er jo jul jo da må man kunne kose seg litt". Og jeg er jo enig i det, men what to do?

Hva gjør dere? Hvor mye søtt får de? Og hvordan blir de på kveldstid da?

Du som mor har lov å si hva du mener er riktig for ditt barn, og det skal alle respektere. Du kjenner han best og vet faktisk hans beste.
Evelina bli også veldig høy av sukker, derfor får hun ikke så mye av meg. Her bor jeg ikke sammen med pappan hennes, og jeg har opplevd at hun er veldig høy når hun kommer hjem fra han, og da er det samme problemet her. Et helsikken når hun skal legge seg.
Har tatt det opp med pappan hennes og det respekterer han heldigvis.

Jeg hadde sakt bestemt ifra, at det er greit med litt av og til - men at det finnes andre ting som feks kjeks og frukt som han sikker blir like glad for som godteri.
Og det bør de respektere. Selv om de har så lyst å gi han noe godt, så er det ikke de som sitter igjen med konsekvensene av det.

He he, er du klar over at tittelen din er ganske bra- den har dobbelt betydning. Jeg trodde først du mente at du sukket. Men det gjør du jo sikkert også... fordi du er oppgitt.

Jeg forstår godt at du blir oppgitt, og jeg syns folk bør spørre dere som foreldre om det er ok før de gir masse godteri. Så ja, jeg syns du kan si fra at han ikke reagerer så bra på det. Evnt. be pappaen om å si det. Her fikk Alma masse godteri av forskjellig familie fra Spania som svigermor hadde med da hun kom. Mannen min spiste det meste selv, rett foran mora si (om kvelden når Alma hadde lagt seg). Noe kastet han, for han syns ikke det var verdt å putte i munnen.

Vi lar Alma få smake julekaker og sjokolade, men bare litt om gangen. Andre typer godteri gir vi henne aldri, og får hun det, tar vi det. Gelegodteri og sånt.. jeg syns ikke synd på henne for at hun ikke får det, tenker at hun går ikke glipp av noe, rett og slett...[:)]. Og barna våre vet jo ikke at folk pleier å stappe seg fulle av godteri og andre usunnheter i jula, så de syns nok ikke så synd på seg selv om man bare følger normale rutiner... De har jo ikke den bevisstheten enda!

ja får vel si litt tydeligere ifra. Gjør det jo hele tiden syns jeg, men det er akkurat som de ikke helt skjønner greia. Men det er jo vi som sliter med han på kvelden. Takk for tilbakemeldinger.

Her får de men prøver å begrense omfanget og tidspunkt. Sukker og goteri med e-stoffer [8D] får de på dagtid også får de f.eks popcorn til barnetv. Brus blir de også ganske "høye" på her i huset. Merker ikke så mye på minsten men han største sitter oppned i sofaen etter en eske med gomp. Tror det er stor forskjell hvordan barn reagerer også.

ORIGINAL: siggen

Her får de men prøver å begrense omfanget og tidspunkt. Sukker og goteri med e-stoffer [8D] får de på dagtid også får de f.eks popcorn til barnetv. Brus blir de også ganske "høye" på her i huset. Merker ikke så mye på minsten men han største sitter oppned i sofaen etter en eske med gomp. Tror det er stor forskjell hvordan barn reagerer også.

Brus er ikke no problem her. Han har smakt noen ganger, og bare griner på nesa og sier "STEEERKT". Så da er sukkerfri saft mer poppis. Lik sin mor der - ba om melk i barnebursdager til jeg var sikkert 10 år [:)]

Her også blir det mer sukker hele desember, men ikke så mye at jeg føler det er et problem. Godteri får han ikke, men det blir en del julekaker når vi har mye besøk. Han liker bakingen bedre enn spisingen, så det blir ikke store mengder.

Halve slekten respekterer at det er våre barn, og spør alltid i god tid om hva de kan gi ham. Ca en fjerdedel er relativt unge og enige med oss i at mye sukker er unødvendig. Noen få har faktisk registrert at gutten vår liker middagsmat best, og ønsker heller å gi ham det. Den siste delen av slekten har motvillig funnet ut at jeg aldri gir meg uansett, så det er ikke vits i å mase. Det er mulig jeg en gang antydet for en slektning at hun kunne hatt godt av å finne sukkerfrie måter å kose seg på selv.[X(] Anbefaler ikke å bli så frekk, men har ikke hørt noe om stakkars gutten som ikke får kose seg med sukker etter det.[8D]

Helt uten sukker blir min gutt hyper og overstimulert hvis det skjer mye. Han kan bli ganske så vill på juleavslutninger, og urolig hele natten etter mye uvant besøk og herjing.

ORIGINAL: merete_80

ORIGINAL: *Fru H*

Brus er helt forferdelig her og, det er nesten bare vann og melk som går ned

Det hender han drikker saft da, men da foretrekker jeg at han drikker sukkerholdig saft fremfor saft med kunstig søtning.. Aller helst drikker vi hjemmelaget saft :)

Samme som her. Han foretrekker vann og melk. Hender han får saft, men aldri kunstig søtet. Trodde ikke det var anbefalt til de minste.

Her drikker hun heller ikke brus, hun synest det er altfor sterkt, og foretrekker vann.
Saft har jeg kun kunstig søtet hjemme av personlige årsaker, så de få gangene hun vil ha saft her så får hun det :)

Back
Topp