Sukker i urinen

Embla35

Gift med forumet
Hei!
Jeg var på kontroll på torsdagen der det ble påvist sukker i urinen. Tok blodprøve dagen etter som viste verdier innenfor grensa for fastende blodsukker og langtidssukker. Så leverte jeg en urinprøve til i dag og det var fortsatt sukker i urinen, selv om blodprøvene var fine. Nå må jeg ta denne belastningstesten. Det er helt greit, synes det er bra at det blir fulgt opp.
Men noen som har hatt noe lignende?! Med sukker i urin og egentlig greie blodprøver?

Vet ikke noe om dette, men på NHI.no står det:

"Under svangerskap kan det ofte påvises sukker i urinen. Dette skyldes som regel at terskelen for utskillelse av sukker blir lavere i svangerskap, det vil si at det kan komme sukker i urinen uten at det er for mye sukker i blodet. Det samme finnes også hos en del personer uavhengig av graviditet. En kaller dette senket nyreterskel, og det medfører ikke økt risiko for utvikling av sukkersyke."

Så tydeligvis er det ikke uvanlig?

Jeg hadde sukker i urinen, og det skyltes hva jeg hadde spist dagen før. .. så før neste prøve unngikk jeg sukker dagen før; og prøven var helt fin :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Da jeg skulle ha nr 1 hadde jeg greie blodprøver og sukker i urinen så måtte ta belastningstesten og da sa de at jeg var i fare sonen for å få sv.diabetes, men klarte og endre på kostholdet og kutte ned på brusen.. lykke til med testen.

@Tussa
Ja, det er nok ikke så uvanlig, så jeg håper jo på at det bare er i urinen.
@Caroline
Jeg passet ikke på hva jeg spiste i går for å unngå at jeg får en grei prøve bare fordi jeg passet på den ene dagen.
@knotte81
Takk :) Jeg har jo dessverre noen risikofaktorer: over 30 år og høy BMI. Så vi får se.

@Tussa
Ja, det er nok ikke så uvanlig, så jeg håper jo på at det bare er i urinen.
@Caroline
Jeg passet ikke på hva jeg spiste i går for å unngå at jeg får en grei prøve bare fordi jeg passet på den ene dagen.
@knotte81
Takk :) Jeg har jo dessverre noen risikofaktorer: over 30 år og høy BMI. Så vi får se.

:) Får håpe alt er bra etter den testen.. .

Hei!

Fikk i dag svar på testen. Ikke bra! har nedsatt glukose-ett-eller-annet. Må nå måle blodsukker hver morgen og kveld og skal få henvisning til sykehuset. :(

Back
Topp