Sukker i urinen - oppdatert i hovedinnlegg!

Shauri

Forumet er livet
VIP
Etter en lang ventetid på legekontoret i dag (fullstendig kaos med tanke på ventetid og prøvetakinger) fikk jeg klarsignal til å leve som normalt. Godt å få gode nyheter! Var bare urin og blodprøve i fingen som ble sjekket.

Var ikke fornøyd med meg selv når jeg i går på kontroll fikk beskjed om dette. Er jo så vant med å høre at alt står bra til. Så i en uke nå skal jeg passe veldig nøye på hva jeg spiser og drikker, så komme fastende til legen neste torsdag for å måle blodsukkeret. Syns å huske noen av dere har vært gjennom dette - hvordan måles blodsukkeret? Og hvis det er bra, slipper man da sånn 2 timers venting i forbindelse med glukosebelastning testing? (Greit å vite om jeg må ha med strikketøyet på venterommet eller ikke....)

Hadde jo nylig to uker ferie i Rhodos, og da ble det jo mye kaker og brus... så jeg er nok skyld i dette selv. Men sånn i hverdagen her hjemme vet jeg nesten ikke hva jeg kan foreta meg for å minske på sukkeret. Legen sa jeg måtte være forsiktig med alt sukker, og da nevnte hun spesifikt melk og banan som to ting å være forsiktig med... Inne i hodet mitt tenker jeg at jeg da nesten føler jeg ikke kan spise noenting.. for melk og banan er jo egentlig sunt! Hmm, nei ble litt oppgitt i går gitt. Mannen min spiser litt lavkarbo-mat, så jeg får nok slenge meg på noe lignende det denne uken, men at jeg har litt brød (som har masse korn og lite sukker) og slikt - for jeg mener at det ikke er bra å gå på lavkarbo som gravid.

Blodsukker måles så forskjellig fra legekontor til legekontor. Men det gjøres enten som et stikkk i fingeren eller i armen. Trur ikke du skal ta glukosebelastning så lenge du ikke har fått beskjed om det. For da skal du sitte i to timer etter du har drikket den gode drikken, he he. Lykke til og håper du ikke har diabetes..

Hvis du skal møte fastende er jeg ganske sikker på at de mener du skal ta glukosebelastningstest. 
Da måler de blodsukker først, så drikker du glukoseblanding og venter i to timer før de måler igjen. 

Nei det er ikke sikkert hun skal ta glukosebelastning om hun skal være fastende. Hvis hun spiser så er jo blodsukkeret høyt fordi hun har spist. dem får mere riktig resultat om hun er fastende.

Fastende bl.s måles for å få ei korrekt måling av bl.s. Dersom du et først vil blodsukkeret stige, og det vil variere veldig alt etter kva du har spist før du målte, og kor lenge sidan du åt Og kor mykje fysisk aktivitet du har hatt. Det er og mulig at legen vil måle langtidsblodsukkeret for å sjå korleis blodsukkeret ditt har vore over tid. Dette vert gjordt i same slengen. Dersom du skal måle begge deler tar dei ein blodprøve i armen. Er det berre vanleg bl.s vert det eit lite stikk i fingen. Om du skal ta glucosebelastning vil legen avgjere etter å ha fått svar på bl.s prøven. Dersom bl.s er normalt slepp du mest sansynleg glucose belastning. Vanleg sunt kosthold skulle vera tilstrekkeleg for å unngå sukker i urinen dersom du ikkje har nedsett insulinproduksjon. Ein god regel kan vera å unngå " foredla" matvarer der karbohydratane er ferdig nedbrutt, silk som juice,syltetøy, kveitemjøl ol. Bruk fullkornsprodukter i staden for vanleg ris og pasta, og brød som har minst 3 av 4 fylte trekantar p? brødmerkinga silk at kroppen må jobbe for å få tak i karbohydratane, så vil bl.s vere meir stabilt og halde seg litt lavare. Store mender frukt er og lurt å unngå. Du har heilt rett i at fullstendig lavkarbo kosthald ikkje er anbefalt for gravide. Lukke til Lenlen diabetessjukepl

Berre hyggeleg:) Måtte inn å lese litt for å vera sikker på at eg ikkje feilinformerte, då det er ei stund sidan eg har vore borte i dette. I tillegg til blodprøven skal du sikkert ha med ein urinprøve denne gongen og. Dersom det er sukker i urinen framleis vil dei nok gjere ein glucosebelastning. Du må då drikke ei oppløysing av 75g glucose i 300 ml vatn i løpet av 3-5 min, og måle bl.s kvar time. Dersom bl.s er under 7,8 etter 2 timar, er alt ok, men om du får sukker i urinen att seinare må du gjere ein ny glucosebelastning. Er bl.s over 7,8 etter 2 timar vert det rekna som svangerskapsdiabetes. Svangerskapsdiabetes kan som oftast regulerast med kosthold.

Da æ va på glukosebelastning (også pga sukker i urinen) tok de først en blodprøve å fingern, før å se kor høyt blodsukkeret va og derfra avgjøre om det va forsvarlig med glukosebelastning. Deretter tok de blodprøve i armen og æ fikk ei lita mugge me sukkervann som æ måtte drikke i løpet av 5 min. Vente i 2 tima før så å ta ny blodprøve i armen. Det gikk vældi fint og testen av negativ! :) Håpe på samme resultat før dæ :)

Ja, satser på at urinen er fin neste gang, og at evt blodprøve i fingen også er fin så jeg slipper glukosebelastningstesten. Pakker nok med meg strikketøyet og ipad'en for å være på den sikre siden.

Turid:) skrev:
Da æ va på glukosebelastning (også pga sukker i urinen) tok de først en blodprøve å fingern, før å se kor høyt blodsukkeret va og derfra avgjøre om det va forsvarlig med glukosebelastning. Deretter tok de blodprøve i armen og æ fikk ei lita mugge me sukkervann som æ måtte drikke i løpet av 5 min. Vente i 2 tima før så å ta ny blodprøve i armen. Det gikk vældi fint og testen av negativ! :) Håpe på samme resultat før dæ :)

Greit å være på den sikre siden da ja =) 
Lykke til, mest sannsynlig slipper du å ta den får vi håpe =)

lenlen skrev:
Berre hyggeleg:) Måtte inn å lese litt for å vera sikker på at eg ikkje feilinformerte, då det er ei stund sidan eg har vore borte i dette. I tillegg til blodprøven skal du sikkert ha med ein urinprøve denne gongen og. Dersom det er sukker i urinen framleis vil dei nok gjere ein glucosebelastning. Du må då drikke ei oppløysing av 75g glucose i 300 ml vatn i løpet av 3-5 min, og måle bl.s kvar time. Dersom bl.s er under 7,8 etter 2 timar, er alt ok, men om du får sukker i urinen att seinare må du gjere ein ny glucosebelastning. Er bl.s over 7,8 etter 2 timar vert det rekna som svangerskapsdiabetes. Svangerskapsdiabetes kan som oftast regulerast med kosthold.

Rettelse: er det under 7,4 etter 2 timer er alt ok. Diabetessykepleieren jeg går hos sier at talleet hos gravide helst bør være under 6. etter 2 timer.
Langtidsblodsukkeret (3-4uker tilbake) er også tungtveiende for om de gjør noe mere.

Var urinprøven din tatt før eller etter måltid? Har du DIA fra før eller? Grunn til at æ spør e at hvis du tar en urinstix etter at du har spist, spesielt nåkka som e sukkerholdig, eks juice, sjokoladepålegg, så vil det gi utslag på urinprøven. Her e det vanlig å komme me ny urinprøve dagen etterpå, da må den være fra før du har spist.
Hadde dæm tatt et bl.s i fingeren din når du va på kontroll ville det nok ikkje vært så høyt, me mindre du har DIA (diabetes).
Etter et måltid så vil det sukkeret som kroppen ikkje tar opp skilles ut gjennom urinen.
Glukosebelastning tar dæm ikkje me mindre du har en høy BMI, altså e overvektig, eller at du har diabetes...
Hvis du ikkje har hatt sukker i urinen før, ikkje har DIA og blodtrykket e normalt så høres det rart ut hvis dæm skal sende dæ gjennom ei hel utredning...

Hei Øyenstikker og takk for svaret ditt,
urinprøven ble tatt ca 2 timer etter lunsj, etter lunsj har jeg som regel en kopp kaffi med melk og sukker... så kanskje det kan ha slått ut da? Har ikke diabetes fra før nei, og føler ikke jeg har nok sukker i dietten min til å være i risikosonen for svangerskapsdiabetes i det hele tatt. Bare to dager igjen nå til jeg får svar.

Gjør mitt beste for å holde meg unna sukker frem til torsdag slik som legen sa jeg skulle gjøre. Er nok en liten tankevekker uansett, for selv om jeg ikke føler jeg spiser for mye sukkerholdig mat til vanlig merker jeg at jeg trekker mye mot kjøkkenet og har lyst på noe digg... så jeg har nok lagt meg en del uvaner de siste månedene jeg ikke har tenkt over.

Øyenstikker skrev:
Var urinprøven din tatt før eller etter måltid? Har du DIA fra før eller? Grunn til at æ spør e at hvis du tar en urinstix etter at du har spist, spesielt nåkka som e sukkerholdig, eks juice, sjokoladepålegg, så vil det gi utslag på urinprøven. Her e det vanlig å komme me ny urinprøve dagen etterpå, da må den være fra før du har spist.
Hadde dæm tatt et bl.s i fingeren din når du va på kontroll ville det nok ikkje vært så høyt, me mindre du har DIA (diabetes).
Etter et måltid så vil det sukkeret som kroppen ikkje tar opp skilles ut gjennom urinen.
Glukosebelastning tar dæm ikkje me mindre du har en høy BMI, altså e overvektig, eller at du har diabetes...
Hvis du ikkje har hatt sukker i urinen før, ikkje har DIA og blodtrykket e normalt så høres det rart ut hvis dæm skal sende dæ gjennom ei hel utredning...

En må ikke ha høy BMI for å få svangerskapsdiabetes (heller ikke dia 1 eller 2), men det er større risiko ved økt BMI. Lurt å ta en glukosebelastning  for å utelukke eller oppdage svangerskapsdiabetes. Jo tidligere det oppdages dess bedre for mor og barn

Etter en lang ventetid på legekontoret i dag (fullstendig kaos med tanke på ventetid og prøvetakinger) fikk jeg klarsignal til å leve som normalt. Godt å få gode nyheter!

Så bra

Godt alt var bra :)

Back
Topp