Sukkebelastningstest

Frosk

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Hva er det egentlig? Og det måles jo ved urinprøve om det er sukker i urinen?

ja, men det trenger ikke bety at det er fare for svangerskapsdiabetes, derfor om du står i fare for svangerskapsdiabetes (enten pga vekt eller sukker i urinen) tar de en glucosebelastningstest (mener det var det rette ordet) som gir et bedre svar på dette.
det er hvertfall slik jeg har forstått det selv om jeg ikke har måttet ta det før.

Det er vel glucosebelastningen som delphi nevner. For å sjekke om man har svangerskapsdiabetes. Man må drikke sukkervann på fastende mage og vente i to timer etterpå for å ta blodprøve. Smaker ikke godt!!

Det er vel glucosebelastningen som delphi nevner. For å sjekke om man har svangerskapsdiabetes. Man må drikke sukkervann på fastende mage og vente i to timer etterpå for å ta blodprøve. Smaker ikke godt!!
Okei, er det mye sukkervann du må drikke da?

ja, men det trenger ikke bety at det er fare for svangerskapsdiabetes, derfor om du står i fare for svangerskapsdiabetes (enten pga vekt eller sukker i urinen) tar de en glucosebelastningstest (mener det var det rette ordet) som gir et bedre svar på dette.
det er hvertfall slik jeg har forstått det selv om jeg ikke har måttet ta det før.
Okei, men må ha det inn med teskje; hvis du har sukker i urinen, er det da du får ta glukosebelastningstest? Eller trenger du ikke ha sukker i urinen selv om du må ta det? :p

Trenger ikke ha sukker i urinen for å ta det, men tror det er mest vanlig. Det finnes jo andre symptomer på diabetes også. Jeg må ta det på grunn av overvekt.

Trenger ikke ha sukker i urinen for å ta det, men tror det er mest vanlig. Det finnes jo andre symptomer på diabetes også. Jeg må ta det på grunn av overvekt.
Okei, når tar en det da? Jeg har ikke hørt noe om det og er 16 uker nå..

Jeg må ta det fordi jeg er overvektig, måtte det sist også.. Tror dem som har bmi over 27 i utgangspunktet skal ta det. Testen tas rundt uke 28 er det jeg har fått beskjed om.. Det smaker grusomt og fryktelig kjedelig å måtte sitte i 2 timer på legekontror eller sykehus og vente..Testen skal tas fastende :)

Eg måtte ta det første legekontroll pga bmi, åsså må eg ta en ny i ca uke 28!
Man drikk ca 5 dl vann me 75gram sukker i (trur det va blandingsforholdet)!
E heilt grusomt, eg va dårlig i 2 daga etterpå, heilt rar i kroppen!

Ja det er grusomt ekkelt!!
I mitt første svangerskap spydde jeg etter jeg tok den, så måtte ta den på nytt noen uker etter å da besvimte jeg :O
Men nå når jeg tok den gikk det bra.. Men smakte fortsatt ikke godt, men da fikk jeg ligge på en benk siden jeg hadde besvimt i forrige svangerskap når jeg tok den.. Men har heldigvis ikke svangerskapsdiabetes :)

Æsj, det høres jammen fælt ut! Men går vel greit om jeg må gjøre det.. :(

spør om du får en skvett sitron i den, da gir en litt bedre smak hvertfall... Funka på meg.
Har tatt den nå 3 ganger og skal ta igjen om et par uker. Synes ikke den er behagelig å ta og de 5 minuttene går alt for fort iforhold til at man må drikke den halvliteren med gugge... dyr test er det og. 125,-

spør om du får en skvett sitron i den, da gir en litt bedre smak hvertfall... Funka på meg.
Har tatt den nå 3 ganger og skal ta igjen om et par uker. Synes ikke den er behagelig å ta og de 5 minuttene går alt for fort iforhold til at man må drikke den halvliteren med gugge... dyr test er det og. 125,-

Måtte du betale for den?????? Jeg hadde sukker i urinen sist, så jeg måtte ta den, men jeg betalte ingenting for den. Siden jeg hadde det sist, kan det vre jeg må ta den denne gangen også, men de har ikke bestemt seg helt :p Jeg kan ikke drikke den, så her må de isåfall sprøyte den inn, kanskje jeg må betale da, siden det er mere styr enn å bare drikke :p

De fleste jeg har hørt om som har tatt den, har ikke måttet betale, men det er kanskje forskjellig fra noen steder. Veldig rart, siden det er svangerskapsrelatert.

betaler ikke for avtalene med lege, men må betale for alt av materialer som blir brukt.
Sånn er det iallefall her.

Æsj, det høres jammen fælt ut! Men går vel greit om jeg må gjøre det.. :(

IKKE stress! Hadde vært værre for meg dersom de ba meg drikke 4 glass melk på rappen liksom :P

Er ikke på langt nær så ille altså. Du får iskaldt vann som er blandet med sukker og vaniljesukker. Det er selvføgelig ikke godt, men ikke helt jævlig heller. Det er jo bare sukker. Så, det jeg gjorde var å bare helle i meg de tre koppene jeg fikk (satt ikke å smakte på det liksom ) og ruslet fint inn på venteværelset og satt der å kjedet meg i 2 timer. Ikke kastet jeg opp, ikke ble jeg dårlig i etterkant.

Husker jeg gruet meg veldig første gangen, da jeg hadde hørt at det rett og slett var så foreferdelig!! Første svangerskap hadde jeg svangerskapsdiabetes, denne gangen ikke. Men nå er jeg såpass tidlig på vei også da, så venter til uke 24 og ser da :P Jeg får svangerskapsdiabetes grunnet overvekt og mye diabetes i familien :)

Lykke til, dette fikser du lett som en plett. Bare husk å ha med deg hekle/strikketøy, bok +++ ventetiden er kjeeeeedelig :)

IKKE stress! Hadde vært værre for meg dersom de ba meg drikke 4 glass melk på rappen liksom :p

Er ikke på langt nær så ille altså. Du får iskaldt vann som er blandet med sukker og vaniljesukker. Det er selvføgelig ikke godt, men ikke helt jævlig heller. Det er jo bare sukker. Så, det jeg gjorde var å bare helle i meg de tre koppene jeg fikk (satt ikke å smakte på det liksom ) og ruslet fint inn på venteværelset og satt der å kjedet meg i 2 timer. Ikke kastet jeg opp, ikke ble jeg dårlig i etterkant.

Husker jeg gruet meg veldig første gangen, da jeg hadde hørt at det rett og slett var så foreferdelig!! Første svangerskap hadde jeg svangerskapsdiabetes, denne gangen ikke. Men nå er jeg såpass tidlig på vei også da, så venter til uke 24 og ser da :p Jeg får svangerskapsdiabetes grunnet overvekt og mye diabetes i familien :)

Lykke til, dette fikser du lett som en plett. Bare husk å ha med deg hekle/strikketøy, bok +++ ventetiden er kjeeeeedelig :)

ehhh... det skal være lunkent. Man koker vann som blander20% ut i glukosen, så fyller de resten med kaldt vann...

ehhh... det skal være lunkent. Man koker vann som blander20% ut i glukosen, så fyller de resten med kaldt vann...

Neida, ikke de tre ulike stedene jeg har tatt ihvertfall :) to på sykehus og ett hos fastlegen. Der har det alltid vært iskaldt og man må røre ofte for å blande ut sukkeret. Man kan lage sukkervann på forhånd og la det stå kaldt vil jeg tro?

Helsestasjonen min sa de gir den testen til alle gravide der. Jeg er ikke overvektig, og foreløpig ikke vært noe tegn til at det kan være noe, så ble ikke så glad for at jeg må ta det :p måtte ikke sist. Hehe. Klarer nesten ikke noe søtt. Smakte på creame brule eller hva det heter her om dagen, og ble kjempe kvalm. Haha

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg hadde sukker i urinen og måtte ta det nå, ganske ekkelt ja, men styrtet det uten å kjenne så mye på det, fikk reise hjem og pusse tennene (men ikke drikke), det hjalp veldig!! Så om du må ta og må være på sykehus/legekontor el i 2 timer vil jeg anbefale å ha med tannkost, hjelper myyye å ikke ha den ekle sukkersmaken i munnen!!

Men ikke noe å grue for, er jo bra å finne ut av det, jeg var bare glad til jeg, for hadde jeg hatt svskapsdiabetes (hadde jeg heldigvis ikke) ville jeg visst det så jeg kunne få rett oppfølging :) De tar blodprøver før og etter og måler blodsukkeret. Og ta med deg matpakke til etterpå, du blir rimelig sulten + lyst på noe annen frokost enn sukkervann!!

Tok det i første sv.skap.. Målte bl.s fastende før jeg drakk sukkervannet,venter 2 timer før jeg målte bl.s på nytt.. Her var det vel ca rundt 5 før sukkervannet og 6.4 tror jeg etterpå,og det ar helt innforbi normalen..blodets/kroppens evne til og håndtere en større mengde sukker altså,

Back
Topp