Sugeteknikk?

Tjukka-igjen

Forelsket i forumet
Har så vondt i puppene for tiden, tror ikkje han har helt riktig sugeteknikk....

Skal begge leppene være utover?
Det virker som han liksom suger leppene inn og så må jeg drive og få underleppen ut hver gang jeg legger han til!

Prøver å ha brystvorten opp mot nesen og få han til å gape høyt før jeg "klesser" han på, men han klarer å suge leppene innover likevel....

Noen tips?

Jeg slet med det samme lenge, og så på brystvorten at hun ikke hadde tatt puppen riktig.
Jeg prøvde å legge henne til i tvillingstilling, å det hjalp meg veldig. Nå ammer jeg vanlig, for hun er blitt mye flinkere til å ta puppen ordentlig og gaper høyt slik at hun får riktig tak.

oki, får prøve tvillingstilling en stund da. Håper det hjelper for dette orker eg bare ikke...
Søkte litt på nett på symptomene og fann dette... kanskje eg skal høre med legen at det ikke er sopp eller noe også....

"HVITE BRYSTKNOPPER. Hos enkelte kvinner vil amming eller bare berøring av brystknoppene føre til at brystknoppene blir helt hvite ledsaget av brennende smerte. Dette kan skyldes dårlig suge- og ammeteknikk og denne bør derfor observeres.
Andre mulige årsaker til karkonstriksjon, ”kramper”, kan være nikotin, mye koffein, kulde, enkelte medikamenter og følgetilstand etter mye sårhet og smerter.
I enkelte tilfeller kan tilstanden ha sammenheng med Raynaud`s fenomen der man kan se et klassisk fargeskifte av brystknoppene fra hvit til blå og senere evt. rødt når blodet vender tilbake til det iskemiske området. En mastitt eller soppinfeksjon kan også være en underliggende årsak til at Raynaud`s fenomen oppstår.
Behandling: Unngå mulig medvirkende/utløsende faktorer som nikotin, mye koffein evt. karkonstringerende medikamenter. Behandling av eventuell infeksjon. Prøv varme på brystet (varmepose 10 min før amming). Drikk rikelig varm te før amming (tein løser kramper). Brystknoppene berøres/håndteres minst mulig (bare barnets munn). I alvorlige tilfeller kan en prøve med nifedipine (eks. Adalat) 10 mg tre ganger daglig."

Back
Topp