Sugeforvirret :/

Knopp

Forelsket i forumet
Desemberskatter 2016
Jeg valgte å starte med smokk når lille var en uke gammel. Jeg syns ammingen var så godt i gang, men hun hadde et enormt suttebehov. Nå er lille to uker og hun suger dessverre feil når hun ammes. Hun har derfor blitt, som jeg fryktet mest, sugeforvirret.
Har i dag sluttet med smokk og skal prøve å snu teknikken. Jeg føler jeg gjør alt riktig når jeg legger henne til, men brystknoppen ser fortsatt "flat" ut (leppestiftformet) når hun er ferdig. Jeg hører svelg de første minuttene før jeg føler at hun suger annerledes.
Er det noen med erfaring på dette området? Må jeg bare fortsette slik, legge ho til riktig og satse på at hun skjønner det selv, eller er det noe mer jeg kan gjøre for å hjelpe til med å snu teknikken? Hilsen en frustrert førstegangsfødende :(

Vil anbefale deg å lese på ammehjelpen sine sider.. eller kontakte en ammehjelper å høre.. de har også en egen gruppe på Facebook som heter ammehjelpgruppen eller noe sånt.:) håper noen kan hjelpe deg.. jeg har ikke mye erfaring med sugeforvirring. Men din lille er jo fortsatt liten så det kan godt bedre seg fort:)

Det første jeg ville gjort er å droppe smokken helt. Det er så forskjell fra baby til baby. Min ble heldigvis ikke sugeforvirret etter at jeg måtte introdusere flaske to dager ett fødsel, men vet at mange bruker koppmating nettopp på grunn av dette.

Har du forsøkt å koble av babyen når du hører at hun suger feil? Babyen har tilfeldigvis ikke stramt tungebånd som gjør at du får leppestift-form på puppene etter amming? Fortsett å bare amme, og legg vekk smokken inntil videre.

Last edited:
Har du sjekket tungebåndet? Mitt barm ble klippet v fødsel men ikke nok, måtte til lege og klippe mer..

"Sugebehov" betyr egentlig at de har behov for puppen, så fortsett å legge til riktig, og bruk hamburgergrepet.
(Og gjem bort smokken for godt, om mulig. ;) )

"Sugebehov" betyr egentlig at de har behov for puppen, så fortsett å legge til riktig, og bruk hamburgergrepet.
(Og gjem bort smokken for godt, om mulig. ;) )

Jeg føler jeg legger hun til riktig, men hun suger fortsatt feil, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å snu det da? :(

Jeg føler jeg legger hun til riktig, men hun suger fortsatt feil, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å snu det da? :(

Jeg dro inn på barsel og ble observert ammende et par ganger! Etter en stund dro jeg til helsesøster, men etter fødsel er det bare å dra på barsel. Da ser de om du gjør noe feil. Hvis ikke kan du prøve å bytte stillinger for å avlaste litt forskjellig? Trøsten er at baby vokser seg større for hver dag, så det kan fort gå over av seg selv:)

Jeg håndmelker alltid litt før jeg legger til. Forbereder brystvorten på at den skal til pers igjen på en måte ;) selv om mini har perfekt teknikk så har jeg også blitt litt sår. De skal jo "herdes" litt brystvortene også. Om det ikke går seg til ville jeg oppsøkt hjelp på helsestasjonen, barsel eller ammehjelpen :)

Men blir du sår? Gjør det vondt?

Jeg har også gitt smokk tidlig på grunn av ekstremt sugebehov. Her har jeg også slitt med litt startvansker med ammingen. Jeg hadde blødende sår på begge bryst og det gjorde så forferdelig vondt å amme at jeg utsatte det i det lengste og vurderte seriøst å ta smertestillende! Da babyen var ca 10 (?) dager gammel tok jeg i desperasjon i bruk brystskjold. Jeg brukte disse ved hver amming hele døgnet i 2 døgn, så gadd jeg ikke å styre mer med det. Da hadde sårene grodd og jeg prøvde å legge baby til uten. Det gikk som en drøm! Babyen tok brystet uten skjold uten problem. Sugeteknikken gikk seg til dels av seg selv og dels av at jeg prøvde å være nøye på å få babyen til å gape høyt. Så for meg var løsningen så enkel. :) Smokken er gull verdt, så den tar jeg aldri bort. :P

Få sjekket tunge- og leppebånd, og be om hjelp på barsel/hos ammehjelper.
Husk at babyen skal til puppen, og ikke motsatt. Legg brystknoppen inntil nesa hennes, sånn at hun gaper høyt.
Har du forsøkt tilbakelent amming? :)

Jeg dro inn på barsel og ble observert ammende et par ganger! Etter en stund dro jeg til helsesøster, men etter fødsel er det bare å dra på barsel. Da ser de om du gjør noe feil. Hvis ikke kan du prøve å bytte stillinger for å avlaste litt forskjellig? Trøsten er at baby vokser seg større for hver dag, så det kan fort gå over av seg selv:)
Jeg har fått time på barselpoliklinikk på Ullevål på mandag, så får se om jeg fortsatt sliter da. Litt deilig å vite at jeg skal få hjelp hvertfall.
Men blir du sår? Gjør det vondt?

Jeg har også gitt smokk tidlig på grunn av ekstremt sugebehov. Her har jeg også slitt med litt startvansker med ammingen. Jeg hadde blødende sår på begge bryst og det gjorde så forferdelig vondt å amme at jeg utsatte det i det lengste og vurderte seriøst å ta smertestillende! Da babyen var ca 10 (?) dager gammel tok jeg i desperasjon i bruk brystskjold. Jeg brukte disse ved hver amming hele døgnet i 2 døgn, så gadd jeg ikke å styre mer med det. Da hadde sårene grodd og jeg prøvde å legge baby til uten. Det gikk som en drøm! Babyen tok brystet uten skjold uten problem. Sugeteknikken gikk seg til dels av seg selv og dels av at jeg prøvde å være nøye på å få babyen til å gape høyt. Så for meg var løsningen så enkel. :) Smokken er gull verdt, så den tar jeg aldri bort. :P
Jeg har egentlig ikke så vondt nei. Tror ikke jeg er sår, men brystvortene er litt ømme når jeg tar på de, så kanskje de er på vei til å bli såre? :/
Det gjør forsåvidt ikke så vondt med ammingen, men liker ikke at hun har feil sugetak.
Hørtes ut som en rask og fin løsning hos dere da, så deilig... satser på at det løser seg av seg selv her, eller så må jeg sikkert prøve noe greier. Men har sluttet med smokken hvertfall, det går veldig greit. Hun er som regel ganske fornøyd når hun har fått spist/sutta på puppen litt :)
Få sjekket tunge- og leppebånd, og be om hjelp på barsel/hos ammehjelper.
Husk at babyen skal til puppen, og ikke motsatt. Legg brystknoppen inntil nesa hennes, sånn at hun gaper høyt.
Har du forsøkt tilbakelent amming? :)
Jeg skal inn på time på barselpoliklinikk på Ullevål på mandag, så kanskje de kan sjekke tunge- og leppebånd da. Jeg legger alltid brystknoppen inntil nesa hennes og hun gaper. Men hun gaper med underleppe slik at jeg må flytte brystknoppen ned og jeg rekker så vidt å få brystknoppen inn i munnen hennes før hun lukker og begynner å suge. Hun er altså for rask med å lukke munnen sin. Noen ganger har hun også hånda si i veien slik at det er vanskelig å putte hodet hennes inntil.

Back
Topp