Sugeforvirret

guttemamz83

Første møte med forumet
Gutten min er 10 uker nå. Vi fikk ikke til "vanlig" amming fra starten av, og begynte med brystskjold. Dette har fungert fint, men jeg tilbydde alltid bryst først og i pauser for å gi han muligheten til å ta det. Prøvde å klippe opp skjoldet, uten hell. Det synes han var helt pyton:depressed: Noen dager før jul tok han plutselig brystet hver gang, og jeg kunne legge bort skjoldet. En fantastisk følelse!! Så, rett etter nyttår begynte han å vegre seg igjen. Han hyler og skriker når han ikke får det som han vil, så jeg måtte til slutt finne frem skjoldet. :( Jaja, hadde det bare vært så greit. pumper meg noen ganger om natten, som jeg gir han på flaske på kvelden, da han er veldig sulten da. I det ene brystet har jeg nesten ikke noe melk!! kanskje bare 40 ml, og i det andre ca 80. Flere som har det slik? Får han i seg nokk mat da?? Han legger fint på seg, men i det siste synes jeg det virker som om han ikke blir helt mett. Skriker etter måltider... Ga han derfor mme på flaske om kvelden. Dette elsket han!!:happy: Mor og far og barn var fornøyd for en stund. Så...for to dager siden: Han vil ikke ta bryst med eller uten brystskjold. Virer som han ikke husker hvordan suging fungerer lenger. Skriker så han blir helt mørkerød stakkars. :nailbiting: Flaske ble løsningen. Jeg pumper og gir han litt melk på flaske og er fryktelig lei meg for at ammingen ikke fungerer som den skal... Ble mye dette, men håper noen er i samme båt og har erfaringer å dele med meg...

Hvis jeg pumper brystet 1,5 time etter amming får jeg ut 50-60 ml i det ene, og 10 ml av det andre. Jeg var veldig forskjell i brystene, nesten ingenting i det ene. Men hun legger på seg mer en anbefalt!

Hvis du vil prøve å lære barnet ditt å amme igjen, så ta kontakt med helsestasjonen eller ring ammehjelpen(hyggelige damer med gode tips). Det jeg ville gjort i såfall er å kutte ut flaske helt, og gi på en kopp(helle litt og litt i munnen). Og så trene og trene på sugeteknikken. Tilby alltid brystet først, og så gi melk på kopp.

Pumpa tar nesten ingenting til meg. Tok bra i begynnelsen, men nå er det akkurat som om den ikke får igang utdrivningen. Hørt fler som sliter med det, og som får ut mer ved håndpumping enn ved maskinpumping. Nå har jeg ikke prøvd å pumpe på morgenen med fulle bryst, men på kvelden kommer det max 20ml på hver. Fikk ut 125 ml engang, men da hadde jeg så spreng at det kom jo bare jeg trykket på brystet :D

Takk for svar! Godt å høre at det er normalt med lite melk fra ett bryst. Skal ringe ammehjelpen i morgen å høre. Tilbyr alltid brystet først. Først uten skjold, så med skjold, så blir det flaske tilslutt når ungen er skikkelig irritert og mor er på gråten. Ikke noe særlig dette i alle fall. Håper han finner ut at han skal ta brystet igjen snart, om ikke annet med skjold.

Min frøken på 4 uker er litt sugeforvirret, da hun legger tungen opp i ganen og ikke får tak i brystet. Etter å ha fått hjelp i 3 dager på barsel fra en fantastisk jordmor, med masse erfaring innen amming, så måtte vi også dessverre ty til brystskjold før vi dro hjelm. Det fungerer helt greit vil jeg si. Perioder tar hun virkelig ordentlig tak, mens av og til bare "sutter" hun. Har mye melk, så når brystet er fult, så trenger hun ikke å suge så veldig mye for å få melka ut, det nesten bare renner i munnen hennes. Prøvde også å pumpe meg og gi på flakse på kveldene etter amming, noe som fungerete fint di dagene jeg fikk pumpet nok melk ut. Begynner å bli kjempe lei av brystskjolde, og det virker som hun svelger mye luft pga av dette. Fikk også beskjed fra jordmoren at ho anbefalte ikke bruk av smokk før ho fikk ortendlig sugeteknikk. Flaska er hittil det eneste ho klare å suge rett på. Så frister å starte med smokk

Takk for svar! Godt å høre at det er normalt med lite melk fra ett bryst. Skal ringe ammehjelpen i morgen å høre. Tilbyr alltid brystet først. Først uten skjold, så med skjold, så blir det flaske tilslutt når ungen er skikkelig irritert og mor er på gråten. Ikke noe særlig dette i alle fall. Håper han finner ut at han skal ta brystet igjen snart, om ikke annet med skjold.

Håper dere finner ut av dette :-) det kan være tungt når det står på! Lykke til.

Back
Topp