SUA oppdaget ved tul

**POPPSI**

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julibarna2014
Snøkrystallene2021❄️
Var på ultralyd i dag (12+5), og legen mente det kun var 2 årer i navlestrengen. I gjøre han var ikke dette noe og uroe seg for, eneste var at man ville gå tettere oppfølging senere i svangerskapet pga fare for lav vekt hos barnet..
Jeg hadde lest om dette litt på forhånd, så når han nevnte dette ble jeg super stresset. Begynte selvfølgelig å google i det jeg gikk ut fra legekontoret.. Ser det står flere steder at dette kan føre til andre mer alvorlige avvik hos barnet.
Noen som kan noe om dette?

Syns og det er rart termin er flyttet. Jeg testet for el, og hadde utslag på test 11.04 og termin skal da være 05.01. På ul ble den 02.01. I uke 10 ble den målt til 03.01. Forstår ikke hvordan termin kan bli tidligere, når man vet el dato.. Nå skal jo dette med navlesnoren i utgangspunktet gjøre barnet mindre (vet ikke om det er aktuelt så tidlig). om noen har noe erfaring om dette, setter jeg pris på svar:happy:

Var på ultralyd i dag (12+5), og legen mente det kun var 2 årer i navlestrengen. I gjøre han var ikke dette noe og uroe seg for, eneste var at man ville gå tettere oppfølging senere i svangerskapet pga fare for lav vekt hos barnet..
Jeg hadde lest om dette litt på forhånd, så når han nevnte dette ble jeg super stresset. Begynte selvfølgelig å google i det jeg gikk ut fra legekontoret.. Ser det står flere steder at dette kan føre til andre mer alvorlige avvik hos barnet.

Syns og det er rart termin er flyttet. Jeg testet for el, og hadde utslag på test 11.04 og termin skal da være 05.01. På ul ble den 02.01. I uke 10 ble den målt til 03.01. Forstår ikke hvordan termin kan bli tidligere, når man vet el dato.. Nå skal jo dette med navlesnoren i utgangspunktet gjøre barnet mindre (vet ikke om det er aktuelt så tidlig). om noen har noe erfaring om dette, setter jeg pris på svar:happy:
Nå vet jeg ikke med det første dilemmaet, men termindato settes jo utifra str på barnet, noen vokser fort, andre vokser sakte :)

Selvom du vet når du hadde el og sex vet du jo ikke når egget festet seg. En dag fra eller til spiller virkelig ingen rolle. Termindagen blir satt som et gjennomsnitt av hvor lenge svangerskapet vil vare og er ingen fasit :) jeg har blitt flytta frem og tilbake noen dager i begge mine svangerskap :)

Helt normalt at terminen blir flyttet litt fram eller tilbake på ulike ultralyder. Du får den endelige terminen på oul :) Jeg vet når jeg hadde eggløsning men ble allikevel flyttet 6 dager frem på oul :p

Skulle d vise seg at barnet ikke vokser som normalt, vil du bli tett oppfulgt med ul og målinger av blodtilførsel fra navlesnor.
Jeg går hver 14 dag pga morkaken..
Fikk beskjed om at jeg hadde tre blodårer i navlestrengen mens andre kan ha to. Og at dette kunne være veldig individuelt. Men sålenge en får oppfølging,
Går det som regel bra ❤️

Jeg har hatt morkakesvikt, men vil tippe det er litt det samme mtp lite (dysmaturt) barn. Jeg har hatt 2 dysmature barn og fikk mye oppfølging med andremann. Vil tippe du får lignende.

Uke 23 - ul for se på bodgjennomstrømning og måle vekst.
Ut fra målene da ser blir du innkalt til vekstmålinger med en gang (etter 14 dager) eller senere i svangerskapet.

Om du får et dysmaturt barn må det få mme med en gang. Og blodsukkeret blir målt. Min første hadde lavt blodsukker og vi måtte bli på sykehuset til det ble stabilt. Det er og viktig at barnet ikke går for mye ned i vekt rett etter fødsel.

Du får et mateskjema og må følge det slavisk første tiden. Så starten blir litt tung. Mat hver tredje time og du må følge med på hvor mye.

Jeg fikk oppfølging pga 2 årer i navlestrengen forrige svangerskap. Hun ble født til termin og var nesten 4,3 kg.

Jeg fikk også vite på TUL at det var kun 2 årer i navlestrengen. Ble selvfølgelig veldig bekymret når jeg leste om SUA.

Når jeg var på OUL så sa jordmora at det var 3 årer i navlestrengen og at alt såg bra ut så ha i bakhodet at det de kan ha tatt feil

Back
Topp