SUA baby, SUA- 2 blodkar i navlesnoren. Erfaringer? Kromosonavvik?

Bkno2819082

Første møte med forumet
Hei

Vi har fått påvist avvik i navlesnoren uke 19, 2 blodkar i navlesnor i stedet for 3. Jeg blir kalt inn til mnd vekstkontroller fremover. Jordmor sa at jeg skulle ikke bekymre meg, men det fungerer ikke for meg. Jeg må ha all info, statistikk, erfaringer osv. for å få ro.

Har googlet nett og babytråder tomt. Vet at risiko for div. øker betraktelig nå. Mine bekymringer er hovedsakelig kromosomavvik, alvorlige misdannelser eller veksthemming. Men jeg har ingen andre markører tilstede på UL (enda). Nakkefold fin. KUB test også ok (fikk ikke tall, bare brev fra legen at så ok ut).

Vurderer nå om bør ta en fostervannsprøve. Orker ikke å fortsette en allerede tung graviditet hvis det er alvorlig kromosomavvik, spesielt slike der baby dør rett før eller etter fødsel.

Syntes og baby ikke beveger seg noe særlig, hverken i mage eller på UL, i forhold til 2 tidligere graviditeter da baby alltid romsterte og flakset med armene osv. Blir redd den bare ligger der og "overlever". Størrelse er også ok, ikke så stor, men får vanligvis nette jenter rundt 3200g.

Tips hva jeg skal spørre om på gjennomscann i morgen?

Mine tidligere graviditeter har vært 1 normal, 1 der jeg spontanaboterte en tvilling (den andre tvilling ok), 1 turner syndrom og hydrops, dødlig avvik, MA i uke 14.

Mvh bekymret
 
Slik jeg forsto det da vi hadde baby med kromosomavvik, vil de normalt ikke bekymre seg av kun en slik «soft» markør. Og når de har tatt KUB i tillegg, tenker jeg at de ville sett noe mer på ultralyden hvis det var noe galt.

Jeg har dessverre ikke noen bedre råd å komme med enn det. Om du får tilbud om fostervannsprøve og har behov for det for å ikke bekymre deg, så er det kanskje en god løsning? Men du begynner kanskje å få knapt med tid med tanke på grensen for senabort? Hvor langt på vei er du?
 
Hei

Vi har fått påvist avvik i navlesnoren uke 19, 2 blodkar i navlesnor i stedet for 3. Jeg blir kalt inn til mnd vekstkontroller fremover. Jordmor sa at jeg skulle ikke bekymre meg, men det fungerer ikke for meg. Jeg må ha all info, statistikk, erfaringer osv. for å få ro.

Har googlet nett og babytråder tomt. Vet at risiko for div. øker betraktelig nå. Mine bekymringer er hovedsakelig kromosomavvik, alvorlige misdannelser eller veksthemming. Men jeg har ingen andre markører tilstede på UL (enda). Nakkefold fin. KUB test også ok (fikk ikke tall, bare brev fra legen at så ok ut).

Vurderer nå om bør ta en fostervannsprøve. Orker ikke å fortsette en allerede tung graviditet hvis det er alvorlig kromosomavvik, spesielt slike der baby dør rett før eller etter fødsel.

Syntes og baby ikke beveger seg noe særlig, hverken i mage eller på UL, i forhold til 2 tidligere graviditeter da baby alltid romsterte og flakset med armene osv. Blir redd den bare ligger der og "overlever". Størrelse er også ok, ikke så stor, men får vanligvis nette jenter rundt 3200g.

Tips hva jeg skal spørre om på gjennomscann i morgen?

Mine tidligere graviditeter har vært 1 normal, 1 der jeg spontanaboterte en tvilling (den andre tvilling ok), 1 turner syndrom og hydrops, dødlig avvik, MA i uke 14.

Mvh bekymret

Fikk tvillinger der ene hadde SUA + dårlig navlesnorfeste. Barnet voks saktere enn tvillingen sin, men det skilte 'kun' 640g ved fødsel.
Med SUA må barnets kropp jobbe hardere enn om det hadde hatt 3 kar, og derfor vokser det gjerne saktere enn gj. snittet.

Fikk ingen beskjed om at kromosomavvik og SUA var en sammenheng.
Mine barn er friske.
Har selv hatt en SA i uke 8+3 og mistet en tvilling der den andre klarte seg.

Lykke til :Heartred Håper du får betryggende svar!
 
Jeg har akkurat født en SUA-baby. Var som deg veldig bekymret etter å ha fått beskjeden på OUL. Fikk vekstkontroller som alle viste normal vekst. Ut kom en frisk og rask baby som veide litt over gjennomsnittet :happy: Jeg bekymret meg altså unødvendig. Lykke til :happy:
 
Hei. Takk for svar :) Er i uke 21 nå. Tar en vekstkontroll om gangen. Har det relativt fint med situasjonen. Lite jeg kan gjøre så.. Skal gi en lyd senere i svangerskapet. :)
 
Back
Topp