Styrtfødsel

Søring

Forelsket i forumet
Desemberlykke 2018
Hei lurer på hva som betegnes som styrtfødsel?
Siste fødsel var jeg 4cm da jeg kom inn på føden og han ble født 43 min senere.
Og så lurer jeg på om jeg kan vente meg rask fødsel nå? Nå venter vi en attpåklatt 16 år etter siste fødsel! Er jeg nå som førstegangs fødende.
 
Hei og gratulerer med lille attpåklattenJ


Det finnes lite vitenskapelig kunnskap om fødselens normale varighet, og det brukes forskjellige definisjoner om de ulike fasene i fødsel. Derfor vanskelig å forske på ekstrakt hva som er en normal fødsel lengde. Sort sett sies det at den aktive fasen er fra 3-4 cm og regelmessige rier, det er da normalt å bruke 1-2 timer per cm. Du brukte 43 min på 6 cm noe som er mye raskere og det blir da sagt at du har en strytfødsel.


Jeg vet ikke om du har den ene fødselen bak deg eller om du har flere andre fødsler som ikke var styrtfødsel. Da må det evt ses som en helhet. Hvor rask en fødsel går er avhengig av mange faktorer som størrelsen på barnet, innvendig fasong på ditt bekken, hvordan barnet ligger i bekkenet når riene starter osv. Du vil aldri bli helt som en førstegangs fødende da kroppen har gjort det før. Uten å ha noe ekstrakt forsking på det sies det at jo lengere det går i mellom hver fødsel jo mindre «hjelp" vil de ha av hverandre. Dvs. Hadde du født 2 år etter styrtfødselen ville en anta at det var stor sannsynlighet for en ny styrtfødsel, nå som det er en del år siden er det mer utfordrende å utale seg om sannsynlighet.


Ønsker deg masse lykke til, og forbered deg på at denne fødselen kan bli lik som den forrige men det er også sannsynlighet for at den kan bli helt annerledes.
 
Back
Topp