Styrtfødsel?

Aria0306

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei☺️

Da jeg fødte min datter i fjor sommer tok det 1 time og 50 minutter fra 3 cm til vesla var ute. Vannet ble da tatt på sykehuset etter masrier hele natten. Jeg var førstegangsfødene. I ettertid har jeg fått høre både at jeg hadde styrtfødsel, fordi det tok så kort tid i aktiv fødsel, og at jeg ikke hadde det fordi jeg hadde disse (mas)riene hele natten i forveien.

Kan du fortelle meg om jeg hadde styrtfødsel eller ikke? Og hva er egentlig definisjonen på styrtfødsel?☺️

På forhånd takk!

Hei!

Du hadde en rask fødsel det er det ingen tvil om. Men da de har tatt vannet på sykehuset går det ikke under def av en styrt fødsel - hadde de ikke tatt vannet og det hadde gått 1t 50 min fra 3 cm hadde det vert en styrt fødsel.

Det er den aktive fasen som telles, fra du har godt etablerte rier, 3-4 cm åpning. Dvs mase rier og åpningsfasen frem til 3 cm tellers ikke som aktiv fase eller selve fødselen.

det brukes ulike definisjoner, stort sett blir styrtfødsel omtalt som en fødsel som går fra under 3 timer naturlig. Dvs uten tiltak som å ta vannet. Men ja det brukes litt forskjellig:)

Back
Topp