Styrtfødsel og keisersnitt

Colakork

Andre møte med forumet
Jeg lurer på hvis man merker at det kommer til å bli en styrtfødsel, kan man få hastekeisersnitt så man slipper det hvis riene allerede er igang? Om man har uttrykket fødselangst på forhånd og at man gjerne ønsker keisersnitt?

Eller er det rett og slett for sent ved det tidspunktet?

Har hatt en styrtfødsel og en veldig rask fødsel, og ser ikke for meg at det er noe de setter igang da nei med mindre det er fare for liv og helse. Kan og si at det ikke er sikkert men merker at det er en styrtfødsel, med yngste min klarte jeg å jobbe med riene med pusteøvelser og gikk fra 5 cm til full åpning og trykketrang på 40-45 minutter, og da duppet jeg av mellom riene :p Med eldste jobbet jeg i mot riene og da var det veldig overveldende å føde raskt.

Min styrtfødsel med min sønn var på 35 minutter og var som en konstant rie omtrent som bare ble verre og verre for hvert minutt, det var helt fryktelig og jeg har sterk angst for neste fødsel jeg venter om 4 måneder. Rakk så vidt å trekke pusten, var som om kroppen ble revet i to i en hel halvtime, er kun slik jeg får beskrevet det.

Rakk ikke få noenting, fikk du noe?

Min styrtfødsel med min sønn var på 35 minutter og var som en konstant rie omtrent som bare ble verre og verre for hvert minutt, det var helt fryktelig og jeg har sterk angst for neste fødsel jeg venter om 4 måneder. Rakk så vidt å trekke pusten, var som om kroppen ble revet i to i en hel halvtime, er kun slik jeg får beskrevet det.

Ja, første fødselen min var slik, kjentes ut som en eneste lang rie uten pause, fikk knapt puste. Men leste meg opp på pusteøvelser og avspenning for neste fødsel og det hjalp meg masse, tempoet var ca like raskt, men opplevelsen var en helt annen, opplevde pauser mellom riene og hang mye mer med. Var også en hjelp i å vite hva jeg skulle gjøre når riene kom, fikk en oppgave liksom.

første fødsel rakk jeg ingen smertelindring overhodet, andre gangen fikk jeg ligge i badekar en stund og det hjalp masse.

Jeg ble vettskremt, hadde du angst eller var redd i forkant? Kjenner jeg sliter veldig, er så fryktelig redd, hverdagen blir oppslukt av tanken på de uutholdelige smertene som venter meg

Jeg ble vettskremt, hadde du angst eller var redd i forkant? Kjenner jeg sliter veldig, er så fryktelig redd, hverdagen blir oppslukt av tanken på de uutholdelige smertene som venter meg

Ta kontakt med jordmor så kan du få en samtale for å gå gjennom forrige fødsel om kanskejg legge en plan for den neste :)

Jeg lurer på hvis man merker at det kommer til å bli en styrtfødsel, kan man få hastekeisersnitt så man slipper det hvis riene allerede er igang? Om man har uttrykket fødselangst på forhånd og at man gjerne ønsker keisersnitt?

Eller er det rett og slett for sent ved det tidspunktet?

Jeg hadde planlagt ks, men vannet gikk uken før planlagt ks.
For min del startet det sakte, men i det riene kom, så var det rett på 3min imellom. Så jeg tror jeg ville fått en styrt/rask fødsel.
Det var ikke et problem å få ks selv om jeg hadde rier.
Det var en enorm befrielse for meg å få spinal og slippe riene.

Som andre sier. Ta kontakt med jordmor, og få en samtale på sykehuset.

Jeg vil tro det kommer an på hvor langt fødselen er kommet før man merker det. Om hodet allerede er halvveis ute er det vanskelig å ta et keisersnitt etter hva jeg har forstått.

nei, dvs, kjente på det før jeg ble gravid, men jeg hadde god oppfølging fra sykehuset med flere samtaler for å planlegge fødselen, i tillegg til at jeg jobbet med avspenning og pusteøvelser (finnes mange teknikker, jeg leste Anja Bay sin bok om smertefri fødsel som jeg først syntes var litt teit, men teknikkene funka), så var overraskende lite bekymret når det nærmet seg andre fødsel. Og det ble mange ganger bedre enn det jeg fryktet før jeg ble gravid igjen, det var ikke før rett før jeg skulle presse at riene overhodet ble vonde, selv om alt gikk like fort som første fødsel. Klarte å beholde kontrollen selv om det gikk fort.

men kontakt jordmor, få samtaler. Vi planla veldig mye av fødselen på forhånd og jeg fikk automatisk tildelt den mest erfarne jordmora de hadde tilgjengelig, så ble godt ivaretatt og trygg :)

Min fødsel var også slik. Fra 3 cm til babyen var ute, tok det 40 min. Jeg hadde heller ingen pauser og følte at jeg holdt på å dø kontinuerlig mens det pågikk. Rakk ikke noe smertelindring jeg heller. Var overbevist om at jeg aldri skulle føde vaginalt igjen etter fødselen, men nå er jeg gravid og ks frister heller ikke. Min største skrekk er en tilsvarende fødsel og at vi enten ikke rekker sykehuset (en time reisevei) eller at mannen ikke kan være med på fødselen pga korona. Er i utgangspunktet livredd, men disse to tingene gjør at jeg føler at jeg har enda mindre kontroll. Kommer til å be om å bli igangsatt to uker før termin for å slippe å være så redd for styrtfødsel langs veien. Skjønner absolutt hvordan du føler det! Tror nok Ikke de vil gi ks underveis i en styrtfødsel, da er det nok bedre å få planlagt ks.

Kan forresten føye til at jordmora etter fødselen sa at min fødsel var god nok grunn til å få innvilget ks hvis jeg ikke torde å føde vaginalt igjen.

Last edited:
Min første fødsel fra første rie tok 6.5 time.
Nr 2 ble planlagt ks
Nr 3 planlagt hjemmefødsel, fra start til slutt 1 time og 55min. Startet med vannavgang, 1 time og 45 min med rier. Det var såvidt jeg hang med når riene eskalerte, siste timen føltes som ei lang rie..en anelse om at det roet seg men så bygde det seg bare opp igjen. Etter denne ble jeg litt nervøs for hvordan en evt neste fødsel skulle bli.
Nr 4 fikk jeg ikke føde hjemme, morkaka lå inntil åpningen og sykehus fødsel skulle det bli.
Vannet gikk 05.30, milde men tydeligvis gode rier startet etter 10min. Etter en halvtime begynte de å bli vonde, men jeg hadde pauser på ca 2 min.
Det var stor forskjell fra sist ♡
Dro mot sykehuset 06.25 ca. Ringte ambulanse for trykketrangen meldte seg og bare et halvt minutt pause mellom. Vi møtte ambulansen halvveis og etter 7 min i ambulansen ble lillebror født kl 06.52.
Vi rakk ikke sykehuset men jordmor rakk å møte oss og jeg følte vi var i veldig gode hender.
Hele fødselen fra første tegn til ungen var ute tok 1 time og 22 min.

Jeg gruet meg en del men denne gangen ble det mer pauser i mellom riene, det hjelper så godt!

Nå kunne jeg glatt tatt en til men vi er fornøyde og takknemlige med våre 4♡

Jeg vil ønske deg masse lykke til!!

Back
Topp