Styrketrening

Sommersol20

Betatt av forumet
Hei! Er det noen andre her inne som har trent tung styrketrening før graviditet? Jeg har holdt på med CrossFit siste 6 mnd før graviditet, samt relativ tung styrke de siste 2-3 årene. Jeg er likevel veldig usikker på hva som er innafor å gjøre av øvelser og vektbelastning. Både jordmor og PT sier jeg kan trene tung styrke så lenge det føles bra.

Vil gjerne høre andre sine erfaringer:cat:

Jeg har ikke erfaring selv, men tenker jo både jordmor og PT har rett. Om du fremdeles er litt usikker kan du jo prøve å trene litt lettere med litt mindre vekter eller ta litt mindre sett f.eks? :)

Jeg trente som normalt forrige gang (tung styrke) helt til bekkenløsningen satte stopper for det da jeg var 7 mnd på vei. Lytt til kroppen, så er det bare positivt at du trener. Riktig teknikk er ekstra viktig når kroppen allerede er ekstra belastet med et svangerskap.

Jeg har også drevet med tung styrketrening i mange år og en del crossfit de siste årene. Har skjønt det sånn at det meste er greit, og at kroppen sier ifra om det ikke er det. Det en kan være litt obs på er at buktrykket øker mye ved f.eks tung markløft og knebøy, og at det derfor kan være greit å unngå makstrening (1-5 RM). For meg (14+6 i dag) funker det meste bra fremdeles, med unntak av ryggliggende mageøvelser som situps og lignende. Dette er ubehagelig, og heller ikke så hensiktsmessig å bruke tid på med tanke på at de rette magemusklene skal skilles. Velger å stole på at kroppen sier ifra om vi gjør noe som ikke er greit

Jeg har også drevet med tung styrketrening i mange år og en del crossfit de siste årene. Har skjønt det sånn at det meste er greit, og at kroppen sier ifra om det ikke er det. Det en kan være litt obs på er at buktrykket øker mye ved f.eks tung markløft og knebøy, og at det derfor kan være greit å unngå makstrening (1-5 RM). For meg (14+6 i dag) funker det meste bra fremdeles, med unntak av ryggliggende mageøvelser som situps og lignende. Dette er ubehagelig, og heller ikke så hensiktsmessig å bruke tid på med tanke på at de rette magemusklene skal skilles. Velger å stole på at kroppen sier ifra om vi gjør noe som ikke er greit
Det er veldig sant! Vi vil nok merke det hvis det er en belastning kroppen ikke ønsker. Jeg har gått over til å kjøre 10-15 reps i de fleste øvelser, og noen ganger litt tyngre belastning med 6-8 reps i tillegg for å opprettholde styrke. Hatt en veldig bra treningsuke nå og føler meg mye tryggere :)

Back
Topp