Styrketrening

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Før jeg ble gravid trente jeg endel styrketrening, men frem til nå i graviditeten har jeg ikke hatt overskudd til trening. Det føles som om overskuddet nå er på vei tilbake, og jeg har lyst til å begynne å trene igjen. Imidlertid er jeg litt usikker på hvilke øvelser jeg bør unngå - jeg har lest så mye forskjellig på nett. Jeg vet vi ikke kan ta liggende øvelser, som feks benkpress, men hvordan er det med feks knebøy og markløft? Er det noen av dere som har bedre oversikt enn meg på dette?
Hva gjør dere? Trener dere som før, eller har dere endret noen av rutinene?
:)

Du skal kunne trene omtrent som før, men viktig å trene bekkenbunn også. Trening gir lettere svangerskap og fødsel sies det. Unngå idrett med fare for slag, spark, fall og dytt (kontaktidrett) etter 2.trimester. Det skal være greit å ta ryggliggende øvelser frem til 4.mnd. Etter det kan en bygge opp så du ligger litt på skrå. Og ikke trene rette magemuskler når magene begynner å vises.

Jeg kjenner at jeg blir veldig mye fortere andpusten enn vanlig, hopping gjør meg kvalm og det er veldig ubehagelig å ligge på magen. Tyngre mageøvelser kjennes heller ikke bra. Så det har ikke blitt så mye trening her i det siste :( Teori og praksis stemmer visst ikke alltid. Så noen andre anbefale en bok som heter trening for kule mager, tenker jeg skal kjøpe den :)

Jeg har lest man ikke skal ta dype knebøy ihvertfall. Men at ellers kan man fortsette med ganske tung styrketrening om kroppen er vant til det!

Kanskje du kan høre med instruktørene på treningssenteret ditt?

Jeg begynner også å kjenne at energien er på vei tilbake og tenkte å starte forsiktig fra i morgen, så får jeg ta det litt som jeg føler for underveis :) vurderer en PT time for å få tips til gode øvelser!

Hvorfor ikke dype knebøy?

Du skal kunne trene omtrent som før, men viktig å trene bekkenbunn også. Trening gir lettere svangerskap og fødsel sies det. Unngå idrett med fare for slag, spark, fall og dytt (kontaktidrett) etter 2.trimester. Det skal være greit å ta ryggliggende øvelser frem til 4.mnd. Etter det kan en bygge opp så du ligger litt på skrå. Og ikke trene rette magemuskler når magene begynner å vises.

Jeg kjenner at jeg blir veldig mye fortere andpusten enn vanlig, hopping gjør meg kvalm og det er veldig ubehagelig å ligge på magen. Tyngre mageøvelser kjennes heller ikke bra. Så det har ikke blitt så mye trening her i det siste :( Teori og praksis stemmer visst ikke alltid. Så noen andre anbefale en bok som heter trening for kule mager, tenker jeg skal kjøpe den :)

Jeg har den boken - anbefales :-)

Jeg har gjort det samme som alltid. Kroppen har sagt i fra når noe ikke var greit. Sånn som mage øvelser ble jeg litt kvalm og føltes ikke bra ut så da droppa jeg det ganske tidlig. Bårde skrå og rette. Eller er alt annet greit for min kropp. Lytt til kroppen din :)

Back
Topp