Styrketrening og graviditet

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Det er vel ikke farlig å trene styrketrening når man er gravid?
Tenker BodyPump og CxWorx.... (Mye mage og rygg på sistnevnte)

Og intervallspinn....??
Er maxpuls bra? Eller kan jeg spinne med puls på ca.70%, eller litt mer?

Jeg har spurt fastlege og jordmor om dette, og svarene jeg har fått er at både styrketrening og kondisjonstrening er sunt under graviditeten. Men med visse justeringer. Når det gjelder styrke, skal du ikke ta i hardere en at du kan puste normalt gjennom øvelsen. Hvis du må holde pusten for å klare øvelsen er det for hardt. Riktig teknikk er dessuten enda viktigere en før, da man er mer utsatt for belastningsskader. Øvelser hvor du ligger på magen kan du gjøre så lenge det ikke er vondt eller ubehagelig. Mange blir etterhvert svimle og uvel av å ligge på ryggen, opplever du dette skal du unngå disse øvelsene også. Kondisjonstrening bør være på et nivå hvor du klarer å prate noenlunde normalt mens du holder på. De vil si at opp mot makspuls kanskje er litt i meste laget. Så rådet jeg fikk i det store og hele var fortsett å tren så lenge du orker, men juster ned intensiteten noen hakk. Og lytt til kroppen hvis du får vondt eller ubehag. Kanskje ekspertene kan utfylle litt mer rundt dette, er selv glad i å trene og opptatt av å gjøre det på en måte som er bra både for meg og barnet :-)

Back
Topp