Styrke immunforsvaret

EndeligTrebarnsmamma

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Jeg leser mye om hvordan amming kan bidra til å styrke tarmfloraen og dermed immunforsvaret. Men hva med babyer som ikke blir ammet? Er løypen kjørt? Eller er det noe som man kan gjøre for at de skal være så friske som mulig?

Tenker på 2,5 åringen min som jeg bare ammet en liten stund. Han er forkjølet minst en gang i måneden (han får ikke feber, men blir forferdelig snorrete), mot eldste- og yngstemann som jeg ammer/ammet mye og de blir så å si ALDRI syke. Eller er det bare et sammentreff?

Jeg tror ikke noen her kan fjerndiagnostisere deg og si sikkert om ammingen kan ha utgjort forskjellen for akkurat ditt barn:) og uansett om det hadde vært årsaken, så var det kanskje riktig for dere likevel. Jeg vet ikke hvor stor effektstørrelsen av amming er heller, men sånn jeg leser Helsenorge osv, så er det god forskning på at det er en effekt:) uansett kan du gjøre mye for tarmfloraen fortsatt ved å gi rå frukt og grønnsaker, fermentert mat, mest mulig renvare og minst mulig ultraprosessert. God søvn og aktivitet er jo også viktige brikker helsepuslespillet:)

Back
Topp