Studikomp. som privatist

Snickers

Gift med forumet
Noen som vet hvordan man går frem for å ta studiekomp. som privatist?

Hvem vet, eller hvor står det hvilke fag man må ta osv????
 
ojj.. nei.. ingen anelse..
ring en Allmenfagelig VGS i nærheten? er nok ikkje der, men de veit nok kor du skal henvende deg!
er det ikkje noke som heiter Samordna opptak eller no??
 
Jeg tar det på voksenopplæringa nå...å der fikk jeg beskjed om hvilke fag jeg måtte ta, men kontakt vidregående, eller Karrieresenter hvis dere har det der :)
 
vet ikke hvor du bor, men det er visst noe som heter  privatistkontoret. Men som de over sier, bare kontakt videregående der du bor så vet jo de det. 
 
Gå på privatistweb.no og registrer deg der, så kan du melde deg opp til eksamen enten i november eller i mai.
Her er fagene:
Engelsk (usikker på om man fortsatt på ha dette)
Samfunnsfag
Historie
Naturfag
Norsk
Matematikk P eller T
Kroppsøving

Så er det bare å kjøpe bøker og sette i gang.
Det går også an å ta det gjennom voksenopplæring eller som nettstudie (svindyrt!).

Jeg kjøpte bøker til historie og gym i september og meldte meg opp til eksamen. 2 mnd etter hadde jeg fiks ferdig studiekompetanse : )
 
Då eg tok allmenn påbygg for noen år siden trengte man norsk (men bare opptil 25 år merkelig nok), historie, matte, naturfag, usikker på gym. Engelsk er blitt valgfag.. 
 
Så man kan ikke ta opp eksamen i yrkesfag altså?
 
Jo det kan du, men då må du melde deg opp på en annen måte og det er nok ulik praksis på hvordan det gjøres som privatist. Det spørs om du skal ta opp igjen ett fag eller om du skal ta det for første gang, mange yrkesfag krever jo praksiserfaring :) 
 


RLD skrev:
Jo det kan du, men då må du melde deg opp på en annen måte og det er nok ulik praksis på hvordan det gjøres som privatist. Det spørs om du skal ta opp igjen ett fag eller om du skal ta det for første gang, mange yrkesfag krever jo praksiserfaring :) 


Også må du ta eksamen på en skole som har det faget, i tillegg til hva flinke RLD skriver her : )
 


RLD skrev:
Då eg tok allmenn påbygg for noen år siden trengte man norsk (men bare opptil 25 år merkelig nok), historie, matte, naturfag, usikker på gym. Engelsk er blitt valgfag.. 


Riktig riktig. Jeg måtte oppi gym-eksamen nå i høst for å få gjort ferdig st.komp. Så jeg tror at den også er obl.
 
Jeg fikk sjekka det ut. Jeg som har fagbrev og er over 25(????) og har mer enn 5 års arbeidserfaring, må ta eksamen i norsk bokmål og sidemål, naturfag, historie og matte.....
 


Snickers skrev:
Jeg fikk sjekka det ut. Jeg som har fagbrev og er over 25(????) og har mer enn 5 års arbeidserfaring, må ta eksamen i norsk bokmål og sidemål, naturfag, historie og matte.....


Vil du begynne å studere??
evt ka?
 


Klesklypa skrev:


Snickers skrev:
Jeg fikk sjekka det ut. Jeg som har fagbrev og er over 25(????) og har mer enn 5 års arbeidserfaring, må ta eksamen i norsk bokmål og sidemål, naturfag, historie og matte.....


Vil du begynne å studere??
evt ka?



Nei, i grunnen ikke....men HVIS jeg skulle studert, så måtte det vært noe innen HR......;-)
 
Back
Topp