Studier+permisjon+lånekassa

LittleWonders

Forumet er livet
VIP
Julegavene 2019
Noen som vet?
Prøvd å ringe alt av nummere til skolen, men de kan ikke svare meg[&:]

Meldte meg opp til studie sommeren 2010. Fått permisjon fra skolen grunnet baby. Får støtte av lånekassa.
Men, ingen smesteravgifts faktura på student web[&:] Må jeg ikke betale semesteravgift for å få lån/stipend av lånekassa da???
Får jo ikke betalt uten KID, kontonr osv da

Hmm...
Må du bet stud.avg når du er i perm, da???

Jeg bet, men fordi jeg ikke tok et år perm.
Gikk på forelesninger og tok eksamen.
Fikk da alt lån som stipend det året...

For min del var det skolen som sa i fra til lånekassa om at jeg ikke trengte å betale semesteravgift når jeg hadde permisjon.. Kanskje du kan ta en tlf til skolen å høre?[:)]

ORIGINAL: Scrappycat

For min del var det skolen som sa i fra til lånekassa om at jeg ikke trengte å betale semesteravgift når jeg hadde permisjon.. Kanskje du kan ta en tlf til skolen å høre?[:)]

Jeg har prøvd å ringe skolen og høre, men blir bare satt over og satt over til en haug av forskjellige personer. Men ingen av de kunne svare meg[&:][&o]
Blir så stressa! Vil jo ikke miste retten til lån.. Da går det skeis med hus og regninger tror jeg.

Kanskje det holder å sende lånekassa fødselsattest, sambo sin inntekt, og bekreftelse på perm fra skolen (som det står man må sende når man får barn og har perm).. Hm..

Du skal ikke betale semesteravgift nei. Har du sendt inn skjema G, kopi av fødselsattest og permisjonsbekreftelse fra skolen? Når de har mottatt de tre, så tar det 6- 8 uker før du får utbetalt..[:'(]

Har nettopp fått utbetalt selv, fikk frøkna i september..

ORIGINAL: Lillepooh

Hmm...
Må du bet stud.avg når du er i perm, da???

Jeg bet, men fordi jeg ikke tok et år perm.
Gikk på forelesninger og tok eksamen.
Fikk da alt lån som stipend det året...

Jeg aner ikke.. men virker jo nesten som om jeg ikke må betale siden det ikke er noen faktura på stud.web[8|]
Tør bare ikke ta sjansen på å ikke betale, også viser det seg at jeg skulle betalt.. og så sitter jeg her uten penger med hus og regninger..

Jeg har permisjon fra studie nå, og jeg har ikke betalt semesteravgift. Er ikke alle skoler som krever det. Betalte ikke under permisjonen med førstemann heller. Men synes det er rart at skolen ikke vet noe om det. Studielederen min fortalte meg at det ikke var nødvendig å betale semesteravgift, hvis jeg ikke skulle ta eksamen under permisjon.

Måtte bare sendre inn bekreftelse på permisjon fra skolen til lånekassen. Det har ingen betydning for lånekassen om du betaler semesteravgift, så lenge skolen ikke krever det[;)]

ORIGINAL: lilleiseptember

Du skal ikke betale semesteravgift nei. Har du sendt inn skjema G, kopi av fødselsattest og permisjonsbekreftelse fra skolen? Når de har mottatt de tre, så tar det 6- 8 uker før du får utbetalt..[:'(]

Har nettopp fått utbetalt selv, fikk frøkna i september..

Åå, tuuusen takk for svar!!
*puste lettet ut*[:D][:D]

Jeg har ikke fått fødselsattesten enda, så har ikke fått sendt inn. Men så fort jeg får den, så skal alt sendes.
Herlighet da, 6-8 uker![:-] Det var fryktelig lenge!!

ser du allerede har fått svar, men jeg skal ha permisjon fra høsten 11 så jeg har nettop styrt masse med dette [:)]

hvis du leverer fødsels/adopsjonsattest får du foreldrestipend i et studieår... dette er uavhengig om du skal være en aktiv student eller ha permisjon... hvis du skal være en aktiv student i det året etter du har født må du betale semesteravgift til skolen. hvis du skal ha permisjon trenger du ikke betale noenting [:)]pengene får du uansett[:D]

Det letteste er bare å få skolen til å ordne KID-nummer til deg så du får betalt hvis de ikke klarer å ordne opp i det på annen måte, eller ringe Lånekassen.
Hvis du ikke betaler semesteravgiften får du jo ikke stipend/lån og da får du heller ikke fødselsstipendet. Jeg skal ut i permisjon snart og har betalt semesteravgiften.

Dette er den letteste måten å gjøre det på hvis du vil slippe å gå flere måneder uten penger.

ORIGINAL: Siljemor88

Jeg har prøvd å ringe skolen og høre, men blir bare satt over og satt over til en haug av forskjellige personer. Men ingen av de kunne svare meg[&:][&o]
Blir så stressa! Vil jo ikke miste retten til lån.. Da går det skeis med hus og regninger tror jeg.

Kanskje det holder å sende lånekassa fødselsattest, sambo sin inntekt, og bekreftelse på perm fra skolen (som det står man må sende når man får barn og har perm).. Hm..

Omg *klaske seg i panna og lærer meg å lese HI grundig før jeg svarer* [8D]

Så himla tungvint at ikke skolen kan svare deg! Typisk greie det der å bare sende videre i stedet for å innrømme at de ikke har peiling og ikke gidder å prøve å sette seg inn i det heller.. [&:]

Jeg sendte inn kopi av fødselsattesten ja, samt de andre papirene du nevner her + skjema G som fulgte med det gjeldsbrevet fra dem, og da gikk alt i boks[:)]  (etter en del ukers ventetid vel å merke...)
Mener det står på lånekassa sine hjemmesider også at det er dette som må dokumenteres, og at det ikke er nødvendig å betale semesteravgift når man har permisjon. Men - hvis du f.eks skal ta noen fag ved siden av selv om du har en liten, så må du gjøre det for å kunne ta eksamen.. [:)]

Den der telefonkøa til lånekassa er i hvertfall bare å gi opp[8D] jeg prøvde nettopp å ringe dem, og estimert ventetid var over 20 minutter! No way, hehe :)
Jeg fikk plutselig ikke forsørgerstipend for våren, men mannen har fått..! Wtf.. [&:][8D] ubrukelige folk som jobber der av og til, det har bare vært surr med dem, hehe!

ORIGINAL: Siljemor88

Omg *klaske seg i panna og lærer meg å lese HI grundig før jeg svarer* [8D]

Så himla tungvint at ikke skolen kan svare deg! Typisk greie det der å bare sende videre i stedet for å innrømme at de ikke har peiling og ikke gidder å prøve å sette seg inn i det heller.. [&:]

Jeg sendte inn kopi av fødselsattesten ja, samt de andre papirene du nevner her + skjema G som fulgte med det gjeldsbrevet fra dem, og da gikk alt i boks[:)]  (etter en del ukers ventetid vel å merke...)
Mener det står på lånekassa sine hjemmesider også at det er dette som må dokumenteres, og at det ikke er nødvendig å betale semesteravgift når man har permisjon. Men - hvis du f.eks skal ta noen fag ved siden av selv om du har en liten, så må du gjøre det for å kunne ta eksamen.. [:)]

Den der telefonkøa til lånekassa er i hvertfall bare å gi opp[8D] jeg prøvde nettopp å ringe dem, og estimert ventetid var over 20 minutter! No way, hehe :)
Jeg fikk plutselig ikke forsørgerstipend for våren, men mannen har fått..! Wtf.. [&:][8D] ubrukelige folk som jobber der av og til, det har bare vært surr med dem, hehe!

Hihi, kan gå litt fort i svingene av og til![;)]

Ja, fryktelig tungvindt å ikke kunne få noe svar fra skolen.. Minst en av de 13 personene jeg pratet med burde da vite det[>:] Eller ihvertfall gjøre et forsøk på å finne det ut for meg! Men neida;)

Jeg skal bare ha permisjon uten å ta eksamen osv, så da gjør jeg som du sier; sender inn de papirene bare fødselsattesten kommer[:)] Så får jeg smøre meg med tålmodighet i påventet av penger. Tusen takk for gode svar altså!

Ja, lånekassa kan man jo bare glemme å ringe til! Evig lang telefonkø, som bare blir lenger og lenger virker det som. Bortkasta penger å sitte i telefonkø der føler jeg.

ORIGINAL: AnnaFrost

Det letteste er bare å få skolen til å ordne KID-nummer til deg så du får betalt hvis de ikke klarer å ordne opp i det på annen måte, eller ringe Lånekassen.
Hvis du ikke betaler semesteravgiften får du jo ikke stipend/lån og da får du heller ikke fødselsstipendet. Jeg skal ut i permisjon snart og har betalt semesteravgiften.

Dette er den letteste måten å gjøre det på hvis du vil slippe å gå flere måneder uten penger.

Problemet er bare at skolen ikke kunne hjelpe meg med verken kid nr, kontonr, faktura eller svar på om jeg skulle betale eller ikke[>:]

ORIGINAL: Sillien

ser du allerede har fått svar, men jeg skal ha permisjon fra høsten 11 så jeg har nettop styrt masse med dette [:)]

hvis du leverer fødsels/adopsjonsattest får du foreldrestipend i et studieår... dette er uavhengig om du skal være en aktiv student eller ha permisjon... hvis du skal være en aktiv student i det året etter du har født må du betale semesteravgift til skolen. hvis du skal ha permisjon trenger du ikke betale noenting [:)]pengene får du uansett[:D]

Jeg skal ikke være aktiv student, så da trenger jeg ikke betale da[:)]
Supert at du akkurat har styra med dette da![;)] Tusen takk for hjelp!

Back
Topp