Studier/jobb

Idatbr

Forelsket i forumet
Hva studerer/er dere utdannet som? Eller hva har dere lyst til å studere? :)

Selv tar jeg en bachelor i sykepleie på en skole i Oslo og jobber i hjemmesykepleien i hjemkommunen min(ca en time unna Oslo). Har permisjon nå da :) Ønsker og videreutdanne meg etterhvert innen ambulanse, krise/traumer, akutten... Ja, litt av hvert :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg er utdannet metallurgisk prosessoperatør, jobber for tiden på et jern støperi. Fra sommeren neste år begynner jeg på ny avd, då skal jeg drove med kvalitetskontroll av båtmotorer. Type til danskebåten og sånn båter ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Utdannet innen ambulanse, men tok aldri lærertid:p jobber som nestleder i en avdeling til norges største sportsforretning.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Er sykepleier og har tatt videreutdanning innen ledelse i helse og sosialtjenesten som jeg ble ferdig med i mai i år :) Så nå sitter jeg å håper på at der dukker opp en lederstilling jeg kan søke på før permisjonen er ferdig ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har bachelor i vernepleie. Vurderer på sikt ta videreutdannelse innen ledelse og noe kursing i tegnspråk:)
Har 100% fast stilling, men trapper ned til 75% når jeg skal tilbake i arbeid etter 2år:)

Jeg er utdannet metallurgisk prosessoperatør, jobber for tiden på et jern støperi. Fra sommeren neste år begynner jeg på ny avd, då skal jeg drove med kvalitetskontroll av båtmotorer. Type til danskebåten og sånn båter ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Oi oi, forstod ikke helt hva det er, men :D spennende!

Utdannet innen ambulanse, men tok aldri lærertid:p jobber som nestleder i en avdeling til norges største sportsforretning.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Ambulanse virker veldig spennende :)

Er sykepleier og har tatt videreutdanning innen ledelse i helse og sosialtjenesten som jeg ble ferdig med i mai i år :) Så nå sitter jeg å håper på at der dukker opp en lederstilling jeg kan søke på før permisjonen er ferdig ;)

Lykke til med søking :-)

Jeg har bachelor i vernepleie. Vurderer på sikt ta videreutdannelse innen ledelse og noe kursing i tegnspråk:)
Har 100% fast stilling, men trapper ned til 75% når jeg skal tilbake i arbeid etter 2år:)

Spennende! :-) Hva gjør en vernepleier? Er det noe spesielt fra f.eks en sykepleier? :D

Jobber som økonomimedarbeider, og studerer bachelor i økonomi deltid på BI (nettstudier). Men har tatt mammaperm 1 år fra skolen nå..

Jeg har ennå ikke helt funnet ut hva jeg skal bli når jeg blir stor :P
Til nå har jeg gått baker og konditor -men ikke tatt læretida.
Så tok jeg almen påbygging for så å jobbe noen år.
Etter det gikk jeg gk kjemi og prosess og tenkte å ta vk1 laboratoriefag, men kom ikke inn på skolen fordi jeg ikke hadde rettigheter på skoleplasser utenfor mitt fylke..
Siden da har jeg jobbet som butikkmedarbeider og nå renholder.

Nå har mannen nylig startet på studie igjen, han skal bli sykepleier (da han for det meste har jobbet innen psykiatri, ufaglært), og når hans tre år på skole er omme blir det min tur :)
Jeg er gaaaanske sikker på at det er bioingeniør jeg vil bli :)

I familien min er vi treige med å finne ut hva vi vil bli, og vi skifter gjerne beite etter vi ble voksne.
Så jeg vet godt at det "er aldri for sent". :)

Siviløkonom med hovedprofil i markedsføring :-) jobber som markedskoordinator i en bedrift som driver med strøm og fiberbredbånd :-)

Sendt fra mobilen.

Spennende! :) Hva gjør en vernepleier? Er det noe spesielt fra f.eks en sykepleier? :D

Vel, skal vi se her...med fare for å skravle deg hull i hode:p
Etter min mening er dette 2 utdannelser som glir mer og mer inn i hverandre etter som årene går, dvs. de har flere likhetstrekk. Vi har noen av de samme bøker på pensum,og lærer om mye av det samme, men i større og mindregrad.
Begge er det 3årig bachelor(eller 4år deltid) og grunnlønnen er etter hva jeg vet lik. Innenfor begge utdannelsene har du mulighet for mastergrad og det finnes flere videreutdanninger.

En vernepleier ser hele mennesket, og de ressursene vi som mennesker har.Dette gjør vel gjerne en sykepleier og,men i mindre grad mener jeg:p Miljøarbeid er en sentral del av yrket,mens gjerne sykepleierne fokuserer mer på det kroppslige. En vernepleier har mindre fokus på det medisinske enn en sykepleier. Vi har bl.a. miljøarbeid, pedagogikk og psykologi som sentrale emner. En sykepleier har mer somatisk sykdomlære, mens vernepleieren mer syndromslære.

En vernepleier jobber hovedsaklig mot de som trenger mer langsiktig pleie. Eksempelvis personer med psykisk utviklingshemming, demens, psykiatri ol. Det handler ofte om å tilrettelegge miljøet rundt personen slik at personen kan yte maksimalt. En sykepleier jobber i større grad med sykdomen til bruker/pasient, de pleier for å lindre og helbrede. Men veldig mange av oppgavene overlapper hverandre og i mange jobber kan en sykepleier godt erstatte vernepleier og motsatt:)
En vernepleier kan ikke utføre alle oppgaver som en sykepleier gjør på et sykehus. Jeg kan ikke sette med. direkte i blod og heller ikke veneflon o.l. Jeg kan dog sette subkutane injeksjoner. En sykepleier har mer anatomi og fysologi.

Før så arbeidet de fleste vernepleierne i bofelleskap for psykisk utviklingshemmede, det gjør vi selvsagt fortsatt..men mange søker seg også andre plasser. Eksempel er rehabiliteringsavd på sykehus, barnehage, skole, Nav, rusomsorg, psykatri m.m.

Huff, dette ble langt og rotete;) Men men:P

Jeg er utdannet barne-og ungdomsarbeider, men ønsker å utdanne meg mer. Har tatt allmenn påbygg og har fått plass på bachelor i sykepleie. Har permisjon nå, så starter opp til neste år. Er fortsatt ikke 100% sikker på om det er sykepleier jeg vil bli.. Vurderer også vernepleier.. Jobber på en avlastningsbolig for barn med spes. behov og stortrives med det :)

Må bruke disse månedene i permisjon til å tenke på hva jeg vil. Er ikke lett å bestemme seg :s

Eg e utdannet hjelpepleier og massasjeterapeut, siste 2årene har eg jobba på en ungdomskole med ungdommer med spesielle behov og STOR TRIVES i jobben...
Har 100% fast i kommunen, men veit ikkje om det e jobb te meg det eg va når permisjonen er over...
Jobb er det sikkert, men da som assistent til en me spesielle behov og det er en del inni klassen noe jeg ikke liker!

Så vurderer å søke overflytting til en barnehage hvor jeg vet det går barn med spesielle behov!

Jeg kan ikkje jobbe turnus (dag/aften/natt) da mannen gjør det og han studerer vernepleien i tillegg nå....

Back
Topp