Spennende!
Hva gjør en vernepleier? Er det noe spesielt fra f.eks en sykepleier?
Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Vel, skal vi se her...med fare for å skravle deg hull i hode
Etter min mening er dette 2 utdannelser som glir mer og mer inn i hverandre etter som årene går, dvs. de har flere likhetstrekk. Vi har noen av de samme bøker på pensum,og lærer om mye av det samme, men i større og mindregrad.
Begge er det 3årig bachelor(eller 4år deltid) og grunnlønnen er etter hva jeg vet lik. Innenfor begge utdannelsene har du mulighet for mastergrad og det finnes flere videreutdanninger.
En vernepleier ser hele mennesket, og de ressursene vi som mennesker har.Dette gjør vel gjerne en sykepleier og,men i mindre grad mener jeg
Miljøarbeid er en sentral del av yrket,mens gjerne sykepleierne fokuserer mer på det kroppslige. En vernepleier har mindre fokus på det medisinske enn en sykepleier. Vi har bl.a. miljøarbeid, pedagogikk og psykologi som sentrale emner. En sykepleier har mer somatisk sykdomlære, mens vernepleieren mer syndromslære.
En vernepleier jobber hovedsaklig mot de som trenger mer langsiktig pleie. Eksempelvis personer med psykisk utviklingshemming, demens, psykiatri ol. Det handler ofte om å tilrettelegge miljøet rundt personen slik at personen kan yte maksimalt. En sykepleier jobber i større grad med sykdomen til bruker/pasient, de pleier for å lindre og helbrede. Men veldig mange av oppgavene overlapper hverandre og i mange jobber kan en sykepleier godt erstatte vernepleier og motsatt
En vernepleier kan ikke utføre alle oppgaver som en sykepleier gjør på et sykehus. Jeg kan ikke sette med. direkte i blod og heller ikke veneflon o.l. Jeg kan dog sette subkutane injeksjoner. En sykepleier har mer anatomi og fysologi.
Før så arbeidet de fleste vernepleierne i bofelleskap for psykisk utviklingshemmede, det gjør vi selvsagt fortsatt..men mange søker seg også andre plasser. Eksempel er rehabiliteringsavd på sykehus, barnehage, skole, Nav, rusomsorg, psykatri m.m.
Huff, dette ble langt og rotete
Men men