Studier eller deltidsstilling?

Som fulltidsstudent får du utbetalt ca 9000 som stipend mens du er i fødselspermisjon. Da kan du søke om permisjon fra studiet ca 3 uker før permisjonen starter og da har du krav på stipend i 44 uker. Men da må du jo også fullføre studiet etter permisjon.
Hvis du jobber 6 av de siste 10 mnd før fødselen så har du også krav på foreldrepenger. Så hvis du klarer det så vil det aller mest økonomiske for deg være å jobbe fram til oktober (4 mnd før fødselen) og å studere samtidig fram til januar. Da får du krav på BÅDE foreldrepenger og stipend under foreldrepermisjon. Altså du kan få 19 000 utbetalt. 

Jeg jobber 80 % og studerer 50%. Skal søke permisjon fra studiet i januar og får da stipend mens jeg er i permisjon. I tillegg får jeg lønn fra arbeidsgiver. Jobber fram til permisjon.

tror det er nye regler hos nav. de tar utgangspunkt i de siste 3 mnd i jobb før en går ut i permisjon? er siste jeg hørte fra nav.. 

Tusen takk for svar!
Jeg ringte Lånekassen rett etterpå, og spurte de om hva jeg burde gjøre. Damen der var svært opplyst og hjelpsom, og informerte om at jeg både kan få penger fra NAV og Lånekassa samtidig når jeg har permisjon. Med andre ord lønner det seg for meg å jobbe 50% og samtidig ta dette studiet.

Jeg har også snakket med en venninne av meg som begynner på tredjeåret på den samme bacheloren som jeg har kommet inn på, og som informerer meg om at det er svært lite forelesninger, og at det går veldig fint å kombinere med 50% jobb. Med andre ord kommer jeg til å komme svært godt ut av det med økonomisk hvis jeg velger å gjøre det på den måten.

Jeg krysser fingrene for at jobben kan hjelpe meg med å tilrettelegge slik at jeg kan komme på de forelesningene jeg bør være på frem til permisjonen starter i januar, for dermed vil jeg ha rundt 19 000 utbetalt i permisjonstiden - som glamaria skrev. I tillegg kan jeg da, når permisjonstiden går ut, fortsette å studere, men spørre om ulønnet permisjon fra jobben (som jeg uansett hadde tenkt å be om) frem til høsten 2014.

Dette er en super løsning for oss!

Det stemmer som du har fått beskjed om over :)
Jeg studerer 75 % og  jobber ca 50% (i perioder mer, andre mindre), og har tenkt å jobbe frem til permisjonen starter. studiet skal jeg fortsette på uten permisjon :)

Jeg velger å be om permisjon fra studiet jeg da, fordi jeg vil være 100% mamma når den lille kommer. Dette gjøres jo om til stipend som jeg slipper å betale tilbake i permisjonstiden :)

Back
Topp