studie, noen som vet?

Suzie <3

Forelsket i forumet
Hei har vurdert å begynne på skole igjen til høsten, noen som vet hvordan det virker med stipend? kan jeg få det, selv om jeg er samboer? blir det behovdsprøvd? noen som vet hvor mye en kan få?

Ja, det er rimelig sikker på at du får.
Sjekk støttekalkulatoren på Lånekassen.

Tror det er ca 40 000 i semesteret. Mulig mere hvis du har barn. Tror kanskje kanskje samboer/ektemannens inntekt har noe å si i forhold til hvor mye lånet som blir omgjort til stipend. Veldig usikker. Men studielån kan alle få. Opptil åtte år tror jeg.

Så lenge man ikke er gift, får man full lån og stipend. Men husk at man bare får stipend om man står på eksamen. Er vel ca 16 000kr i semesteret som blir omgjort til stipeng. Er lenge siden jeg studerte, så satsene har sikkert endret seg.

Sniker innom :) du vil få utbetalt litt over 8000kr i mnd, hvis du har rett på forsørgerstipend. Det avhenger av hvor mye samboeren din tjener.

Jeg fikk 9999 ca i stipend i fjor :) per Mnd men nå har jeg tre barn da!

Kine snart mamma til fire <3

jeg vil ha 4 barn som jeg forsørger ( to av dem sammen med samboer) når jeg begynner. Samboeren min er i full jobb

jeg vil ha 4 barn som jeg forsørger ( to av dem sammen med samboer) når jeg begynner. Samboeren min er i full jobb
Du vil ihvertfall ha rett på støtte. Inne på Lånekassen sine nettsider ligger det en kalkulator du kan bruke for å få en liten oversikt over hva du kan få. Den viser både per semester og måned :-)

Så lenge man ikke er gift, får man full lån og stipend. Men husk at man bare får stipend om man står på eksamen. Er vel ca 16 000kr i semesteret som blir omgjort til stipeng. Er lenge siden jeg studerte, så satsene har sikkert endret seg.
Jeg var gift, men fikk lån og stipend da jeg ventet jenta mi :)

Det kommer helt an på hva slags skole eller studie det er snakk om. Er det privat så koster det nok litt. Universitetet og høgskolene har vel bare en semesteravgiften på rundt 1000-2000 kr, og bøker utenom.

Jeg går på NTNU og får fra feb/mars 8600 kr i mnd i stipend med Lånekassen :) Så kommer det du får med NAV i tillegg. Semesteravgiften er på 450 kr (Altså 900 kr i året). Ikke noe dyrt sann sett. Om mannen din tjener over over 350.000 i året (Tror jeg det var) får du mindre enn 8600 kr fikk jeg beskjed om. Håper dette hjalp litt!

Om du har jobbet siste 10 mnd før permisjon tar de utgangspunkt i de 6 beste lønningene dine og blir det tilsammen over 36 000 (Og noe) kr har du krav på foreldrepenger. Da får du utbetalt så og så mye i mnd :) Har du ikke krav på foreldrepenger får du engangsstønaden fra NAV på 36 000 kr og that's it. Slik skjønte jeg det når jeg snakka med NAV i alle fall :p

var ikke helt slik jeg mente. Viss jeg begynner på skolen, vil jeg gjøre det i stede for å begynne i jobb igjen etter permisjonen. jeg vet hva jeg har krav på/ ikke krav på fra nav i permisjonstiden.

Back
Topp