Studere som trebarnsmor

tulips

Forumet er livet
Himmelbarn
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Septemberskattene 2023
Desemberskattene 2024
Januarlykke 2026
Ta utdanning når man har barn, noen med erfaring? Jeg tenker da spesielt på det økonomiske.

Jeg har mann og 3 barn. Barna er født i 2016, 2017 og 2020. Jeg har lyst til å studere, men er så redd for å gå på en økonomisk smell! Har null peiling på hva jeg kan få i stipend(?) og lån(?). Har prøvd å se på Lånekassen. Savner en kalkulator som er mer presis. Vil vite nøyaktig(nesten) hva jeg får utbetalt i mnd og ikke minst hvor mye lån jeg sitter igjen med til slutt. Vil ikke ende opp med mye i lån liksom, få sjokk når jeg er ferdig… Har bare fast helgestilling, men jobber så og si 100%. Vet ikke hva jeg skal føre opp på hva jeg tjener. Jeg er jo over inntektsgrensa sånn jeg jobber i dag, men blir jo mindre jobbing om man skal studere…

Burde man ta deltid eller heltid? Hva lønner seg økonomisk? Fordeler/ulemper annet enn at man blir tidligere/senere ferdig?

Vi har huslån og andre faste utgifter å betale på. Ser ikke for meg hvordan jeg skal klare å ta en utdannelse da vi er avhenging av to inntekter? Vi er begge over inntektsgrensa sånn det ser ut i dag. Hvordan skal man få det til økonomisk? Finnes det noen andre ordninger med økonomisk støtte?

Jeg studerer deltid . Og får en helt ok sum ut i mnd fra Lånekassen :) Man får også noe ekstra pga man har barn , om ikke mannen tjener for mye.

Jeg studerer deltid . Og får en helt ok sum ut i mnd fra Lånekassen :) Man får også noe ekstra pga man har barn , om ikke mannen tjener for mye.
Ja, har sett det, men klarer ikke å finne/regne ut hvor mye jeg kommer til å få :hungover: Mannen tjener jo for mye i følge Lånekassen. Så redd jeg får lite. Vi klarer oss ikke med én inntekt. Og jeg burde få inn det samme i mnd som jeg gjør nå..

Ja, har sett det, men klarer ikke å finne/regne ut hvor mye jeg kommer til å få :hungover: Mannen tjener jo for mye i følge Lånekassen. Så redd jeg får lite. Vi klarer oss ikke med én inntekt. Og jeg burde få inn det samme i mnd som jeg gjør nå..
Slik jeg har forstått det så er det slik at om mannen tjener for mye så får man ikke barnestipend . En jeg kjenner får 5000 i mnd siden mannen har for høy inntekt :)

Slik jeg har forstått det så er det slik at om mannen tjener for mye så får man ikke barnestipend . En jeg kjenner får 5000 i mnd siden mannen har for høy inntekt :)
Studerer hun heltid eller deltid? Må jobbe en del ved siden av jeg da hvert fall, blir bare 5 vakter mindre i løpet av 1 mnd eller noe :bag:

Studerer hun heltid eller deltid? Må jobbe en del ved siden av jeg da hvert fall, blir bare 5 vakter mindre i løpet av 1 mnd eller noe :bag:
Hvor mye tjener mannen din da? Min tjener litt over 500k i året, jeg får fult stipend og lån som utgir månedlig betaling på 8500kr og litt ekstra ved semesterstart. Jeg kan også søke ekstra lån siden jeg har barn, men valgte å la være akkurat nå, men kanskje jeg får behov senere. Vi får redusert foreldrebetaling i Bhg og jeg jobber innimellom i helger og fridager. Går fulltid siden studiet er over 5år, må bli ferdig med det fortest mulig.

Hun studere deltid :) og jobber fulltid ,men mannen hennes tjener veldig mye:)

Min mann tjener lite , så jeg får dobbelt så mye som hun :) Jeg jobber i tillegg :)

Da jeg tok sykepleien for en del år siden, var det ett par stk som jobbet så og si fullt ved siden av studiene, i tillegg til fulltidsstudiet. Men de var fri og frank, godt voksne og ingen barn å ta hensyn til. Var hektisk, og sykepleiestudiet er ett hektisk studie med mye praksis, obligatorisk osv. Ville ikke gjort det selv med små barn.

Så spørs det vel hva du tenker å studere? Har det praksis i studiet, så er det ikke så lett å jobbe opp mot fulltid i tillegg. Har det mye obligatoriske forelesninger/seminarer/gruppeoppgaver? Dette kan ha innvirkning på hvor mye du kan jobbe utenom. Kan du kombinere jobben du har i dag med studiet, slik at du kan få tilrettelagt med fri når du har forelesning, eksamen osv? Hvis studiet er relevant for jobben du har idag, kan du få noe støtte/stipend gjennom jobben eller forbundet ditt? Vet en del arbeidsplasser legger opp til at ansatte kan få fri med lønn om forelesning/eksamen faller på dager de skal på jobb (gjelder vel helst om du har større stilling enn helgestilling slik at en ofte gjerne skulle vært på jobb på disse dagene). En kollega av meg tar videreutdanning nå og søkte fylkeskommunen om stipend til studiet samt at hun får fri med lønn til forelesninger osv. Men hun jobber 100% fast da.

Som andre nevner, tjener dere for mye er det ikke sikkert det er så mye å hente fra lånekassen, men du kan jo ta en tlf og høre med dem. Går du kun fast i helgestilling, tenker jeg du nesten må prøve deg frem hvor mye du orker å jobbe i tillegg til studie og med små barn hjemme. Vi er alle forskjellige - fulltidsstudie vil nok være mer vanskelig å kombinere med 100% jobb i tillegg samtidig når dere har små barn hjemme. Selv ville jeg i så fall gått for deltid, og evt økt studiebelastningen om du ser du mestrer å ta flere fag enn planlagt. Huslån kan dere jo prate med banken om å få avdragsfrihet på i den perioden du tenker å studere. Om du ikke kan jobbe så mye, kan du jo sjekke om dere har lav nok inntekt til å få redusert betaling i bhg.

Og er mannen med på å ta hoveddelen hjemme ifht levering/henting og oppfølging av barna om du må på skolen eller lese/skrive oppgaver?

Back
Topp