Studere med nyfødt?

meteorit

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Har kommet inn på deltidsstudie til høsten i vidreutdanning. Dette er virkelig noe jeg vil prøve å få til å gjennomføre, da det vil gi et lønnshopp for meg, og det er bra for familien når vi nå også blir en større familie til høsten.

Da jeg har startet i permisjon ved skolestart, tror jeg jo at det skal gå greit å få deltatt på de obligatoriske undervisningsdagene.

Men jeg har termin i uke 38. De obligatoriske ulene er 35, 37, 39 og 41 det første semestret. Er redd for at jeg er helt i ammetåka, eller har mistet så mye blod etter fødselen at jeg ikke klarer å gjennomføre.

Uansett, er det noen som har erfaring med å studere med en nyfødt, som kan gi tips og råd?

Tenker å ta med meg babyen i undervisningen. Har sendt spørsmål til skolen om dette er liv, men har ennå ikke fått tilbakemelding på dette.
 
Om du klarer det kommer ann på deg selv og baby faktisk :)

jeg hadde en sånn engel som så lenge han var i bæresjal så sov han. Han var med på undervisning og man visste ikke han var der.

du må være veldig strukturert og målrettet. God planlegging på søvn, mat, skolearbeid. Du har ofte ikke anledning til «å gjøre det senere» - du må gjøre det der og da.

mer selv student med en snart toåring og en baby i september. Om fødselen går bra skal du kunne klare obligatoriske i uke 39- jeg hadde eksamen en uke på overtid haha i januar. Det var tøft!
om du har flere barn så vet du jo også at det viktigste for deg i livet blir babyen. er dette første så vil du merke en utrolig endring i tankegang. Jeg ble mye mer strukturert og målrettet.

Så du må kjenne på deg. Sove godt, spise godt, ha baby i bæresjal er genialt, du kan vippe ut pupp ved behov blant annet.
 
Jeg hadde nok valgt permisjon fra studiet og fokusert på babyen og tiden sammen i starten. Men det er jo noe man må finne ut av seg :)
 
Det kan nok hende du hadde klart å gjennomføre, men en ting som er kjempeviktig å tenke på; det skal veldig lite til før en nyfødt baby blir overstimulert. Sånn i forhold til å ta hen med på undervisning og mye ut av huset.
Bare en litt for lang tur i butikken kan resultere i en hel kveld med skriking og konstant amming de første ukene.

Jeg ville tatt permisjon og satset på studier senere :)
 
Sniker

Hvis pappen kan ta permisjon for å vrøe emd dere ville jeg gjort det. Da er dere to om å komme dere ut av huset, bare det er jo en diger bøyg i nyfødttida og han kan passe baby mens du er i forelesning.

Jeg studerte deltid sist, men var ikke på skolen igjen før det hadde gått 2 mnd, og pappaen vr bare såvidt tilstede for å passe babyen litt men hadde ikke fri. Jeg ville ikke gjort det igjen, men det betyr ikke at det ikke kn funke for deg.

Jeg studerte faktisk hele tiden i permisjonen og det ødela litt, fikk ikke slappet av og nytt tiden med babyen fordi jeg alltid hadde noe jeg følte at jeg måtte gjøre (var hjemme til 19 mnd) . Samtidig var det greit å vrøe ferdig med studiene også, fremfor å gå hjemme også måtte bruke tid på å studere etterpå. Jeg tok 60 studiepoeng, det var delvis obligatorisk oppmøte, praksisperioder og mot slutten 2 oppgaver som hver var på 25 siden å levere pluss 2 muntlige eksamener. Med en litt annen arbeidsmengde kunne det vel vært mer passende som feks deltidsstudier :)
Jeg hadde eksamen da barnet var rundt 16 mnd, da fikk far tatt seg litt fri og perioden før dette var vel den mest hektiske. Hadde ikke kalrt noe sånt de første 6-10 mnd av babytiden.

Jeg tenker at om du liker studiet, arbeidsformene og kan få mannen eller en besteforelder til å passe litt på babyen om dne blir urolig - så kjør på :) ❤️
Ikke så mange forelesere som likte at jeg hadde med baby, det stjal fort mye fokus fra undervisningen og folk blir jo veldig opptatt av å se på den, nyfødte er jo sååå søøøøte, hvilket jeg også forstår. Både at foreleser synes det blir lite fokus og at folk lar seg distrahere :hilarious:
Men det kan være en annen ikke ville bry seg, kan funke bedre om du studerer i et stort lokale for eksempel.
 
Jeg studerte fulltid når førstemann kom til, hadde faktisk hjemmeeksamen når han var 6 uker :)
For min del gikk det veldig bra, men var ikke obligatorisk oppmøte på studiet så kunne gjøre alt hjemmefra.
Hadde en som sov mye så lenge han fikk sove oppå meg og dette var jo gjennomførbart med å lese pensum. Derimot tror jeg ikke det er så lett å dra til undervisning uken etter baby har kommet, og det er skummelt å basere seg på at han kommer akkurat i uke 38, om du ikke har fått det bekreftet såklart.
Ville ha dobbeltsjekket om det er mulig å få legeerklæring for noe obligatorisk oppmøte om det blir rett etter fødsel.
Kommer jo også an på baby, har du en som skriker mye er det forstyrrende både for deg, andre studenter og lærer.
Men jeg tenker har du mulighet til å prøve gjennomføre, uten for mye pes om det ikke går, kjør på! :)
 
Jeg hadde også gitt det ett forsøk! Studerer deltid selv en master innen for helse og syntes det har vært veldig overkommelig.. Ikke for mye arbeid hjemme og pga korona skal deltidsstudentene fremdeles ha en del undervisning over teams hjemmefra! Kanskje det er slik der du skal gå også:) Jeg har termin i november å regner med å få levert hjemmeeksamen i desember.
 
Om dette er noe du virkelig vil, er målrettet og fokusert så greier du det!

Begynte selv på skole når minstemann var 2 uker. Hadde han med meg på skolen hver dag til han var 7 mndr. Følte jeg fikk mye tid og kos med babyen selv om jeg var på skolen.
Mannen hadde en jobb hvor han var mye borte så jeg var stort sett alene med baby og en aktiv krabat på 2 1/2 år.
Føltes ut litt som galskap innimellom, men angrer ikke. Men ville ikke kastet meg på det samme i dag.
Dette svangerskapet er planen å ta en mindre krevende deltidsutdanning.
 
Jeg studerte 50% med nyfødt sist, det var tøft. Selv om vi hadde en nokså enkel baby, så sov babyen i korte strekk og det var stort sett kun kveldene som var mulig å bruke til studier. Det gjorde til at kun det viktigste ble prioritert, arbeidskrav og eksamen. Det var kjedelig og slitsomt å ha det hengende over seg, når man egentlig bare ville slappe av når kvelden kom. Lovte meg selv da å ikke studere med baby igjen, dvs. baby under 1 år. Min erfaring er at søvn og slikt stabiliserte seg rundt den alderen, og det ble litt mer tid til annet. Nå er det over to år siden dette, men jeg har også bestemt meg for å ta videreutdanning nå, men skal da heller starte opp høsten 2021. Da får jeg kombinert lengre tid hjemme med de små, og økt kompetanse når den tid kommer at jeg skal tilbake til jobb. Håper og tror at det er en god løsning. Men forøvrig gikk det fint å studere sist også, det var bare at mitt fokus var på babyen og studiene dermed ble nedprioritert. Jeg vet dog om mange som har trivdes godt med baby og studier, så det kan nok gå veldig fint :)
 
Jeg skulle starte på master da jeg gikk hjemme med nr 2 men kunne glemme det da han gråt konstant og undervisningen var lagt opp over 2 lange dager i uka, hver uke i 12 uker.
 
Back
Topp