Studentmamma + jobbpappa *OPPDATERT*

GlædeMæMasse

Forelsket i forumet
Æ studerer fulltid og kjæresten jobber. E vældig usikker på kordan vi skal gjøre det når lillingen kommer pga at æ blir så forvirra av NAV og lånekassen =p

Det økonomisk smarte trur æ hadde vært:
Æ får engangsstønad fra NAV
Æ fortsetter på studiet og får foreldrepeng/fødselspeng fra lånekassen
Kjæresten jobber 51% og har 49% permisjon (for at æ skal få mest mulig fra lånekassen)

Det som e dumt e at kjæresten ikke vil jobbe i permisjonstida, men han vil ha 100% permisjon. Han sir at det bli liksom ikke permisjon når han må jobbe halvparten av tida. Og det sjønner æ jo godt!
Problemet e at hvis han tar 100% permisjon og får foreldrepeng fra NAV så vil ikke æ få nåkka som helst foreldrepeng/fødselspeng fra lånekassen.

Mitt spørsmål e da: Får æ lån (istedefor foreldrepeng/fødselspeng) fra lånekassen i dæm ukan kjæresten har 100% permisjon?? Eller ender æ opp med INGENTING?!?

------------------------------------------------------------------------------------

Da har æ snakka med Nav og lånekassen, og nu e æ positiv og mye mindre forvirra =)

1) Far får foreldrepenger fra Nav ved permisjon selv om mor får engangsstønad. Engangsstønaden til mor vil IKKE påvirke fars foreldrepenger i det hele tatt =)

2) Hvis mor er student og er registrert som student på lærestedet:
Mor får foreldrestipend fra lånekassen i perioden hvor far IKKE har permisjon.
Mor får vanlig lån fra lånekassen i perioden hvor far tar ut permisjon.
Lånekassen må ha informasjon fra Nav om når far skal ha permisjon.

Jeg blir også bare forvirra av nav og alle mulige regler! :P
Men jeg mener å ha lest at far ikke får permisjon hvis mor får engagsstønad?

kopiert fra nav:

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.

Men jeg skjønner som sakt ikke noe av det, iallefall ikke når det itillegg er snakk om studier/lånekassen...

Skal dere ha engangstønad, får dere ikke foreldrepenger. Du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd, eller noe slikt for at noen av dere skal få foreldrepenger.

Mitt absolutte tips er å ringe nav, de har egen avdeling for foreldrepenger, du får sikkert beskjed om at de ikke vil ha søknaden din før ganske sent i svangerskapet, men si at du bare må ha svar på hva du lurer på ! :)

Fedrekvote e ikke det samme som permisjon, pappaen får permisjon selv om mor får engangsstønad =)

Det e rett at mor ikke får foreldrepeng fra NAV hvis ho får engangsstønad. Men du kan få foreldrepenger/fødselspenger (e ikke sikker på ka dæm kaller det) hos lånekassen selv om du får engangsstønad fra NAV.

GlædeMæMasse skrev:
Fedrekvote e ikke det samme som permisjon, pappaen får permisjon selv om mor får engangsstønad =)

Det e rett at mor ikke får foreldrepeng fra NAV hvis ho får engangsstønad. Men du kan få foreldrepenger/fødselspenger (e ikke sikker på ka dæm kaller det) hos lånekassen selv om du får engangsstønad fra NAV.

åå, trodde det var det samme jeg..:S Kopiert fra nav:

Fedrekvote (tidligere kjent som pappapermisjon)

men jeg må si som snorkmaiden, ta en telefon eller få et møte med nav så du får prata med de og spurt om alt du lurer på! :) Kanskje gjøre det samme med lånekassen også :)
Er jo greit å finne ut av hvordan ting blir! :)

NAV gjør det liksom ikke lætt ;p Fedrekvoten e den delen som kun e forbeholdt far, men mister du den så har du fortsatt fellesperioden å dele på =)

Kopiert fra Nav:
Stønadsperioden ved fødsel er 47 uker med 100 prosent dekningsgrad og 57 uker med 80 prosent dekningsgrad. 9 av disse ukene er forbeholdt mor og 12 uker er forbeholdt deg som far (fedrekvoten). Resten av perioden kan du og mor dele (fellesperioden).

Æ får væll ringe litt rundt imårra å se om æ blir nåkka klokere, har væll en liten mistanke om at æ kommer til å være dobbelt så forvirra når æ har snakka med dæm, hehe =)

åååja!! hehe, sorry! Det visste jeg ikke!! :D Kompliserte greier gitt!

Håper du får litt klokere svar når du snakker med nav/lånekassen!
Lykke til!! =)

Skal rapportere ka æ finner ut imårra når æ har snakka med Nav =) Men det hær sto på sidan dæmmes, så æ e ganske så sikker på den:
"Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening."

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg! Det stemmer det du skriver at fellesdelen kan far ta selv om du ikke har rett på foreldrepermisjon, det er bare fedrekvoten han ikke har rett på.

Vi tenkter også å løse det slik at vi deler permisjonen, slik at jeg får foreldrepenger med lånekassen, altså at jeg bare tar 30 studiepoeng neste år i stedet for 60. 

Hvis mannen din velger 100 % permisjon, vil du få vanlig lån og stipend, som om du er vanlig student. Men da må du også studere, Ikke ta deg et friår, og ikke ta eksamen, for da kan du risikere å ikke få mer lån, for du henger ett år på etterskudd. 

Håper det ga noen svar :)

venter spent på oppdatering:-) jeg er i samme situasjon..

sniker litt fra mai. Jeg vet hvertfall at du ikke trenger å studere, du får permisjon i ca 10 mnd fra Lånekassen, der du kan være hjemme med den lille. Er usikker på fedrekvote, men vet at dersom dere har rett på fedrekvote så må du være i fullt studie eller jobb i perioden far får støtte for å være hjemme.

Jeg fikk ei jente i sep.10 og da fortsatte jeg fullt på studiene mine.. da fikk jeg full støtte fra Lånekassen og engangsstøtte fra NAV.. samboeren fikk all min permisjon, men den måtte han ta ut gradert, ellers ville ikke jeg fått mitt.. så han jobbet da 60%, nå jobber han 80%, og kan i teorien fortsette med det til jenta er 3 år, men det vil endre seg nå når neste kommer.. håper det hjalp litt :) 

Poster oppdateringa hær nede også =) Håper fler enn mæ blei mindre forvirra

Da har æ snakka med Nav og lånekassen, og nu e æ positiv og mye mindre forvirra =)

1) Far får foreldrepenger fra Nav ved permisjon selv om mor får engangsstønad. Engangsstønaden til mor vil IKKE påvirke fars foreldrepenger i det hele tatt =)

2) Hvis mor er student og er registrert som student på lærestedet:
Mor får foreldrestipend fra lånekassen i perioden hvor far IKKE har permisjon.
Mor får vanlig lån fra lånekassen i perioden hvor far tar ut permisjon.
Lånekassen må ha informasjon fra Nav om når far skal ha permisjon.

Så bra du fant ut av det!! :D
kjekt å få oppklart sånne ting emoticon

Sånn vi gjorde det var at jeg fikk foreldrestipend fra mars til desember (fikk også foreldrepenger fra nav siden jag hadde jobbet meg opp til det ved siden av).  fra januar (når stipendet mitt uansett gikk over til lån) tok pappan ut gradert pappaperm med to dager fri i uken så jeg fikk gått på skolen frem til sommeren.

Back
Topp