Studenter som ikke tok permisjon

Tre muskuterer

Lykkelig!
tok pappaen permisjon? Hvordan var det i forhold til de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel? Har en venninne på sykepleien som er uplanlagt gravid og de tenker kanskje at han kan ta permisjon mens hun fullfører de siste månedene av 3 året og kanskje begynner i en liten jobb. Men hun kan ikke ta de 6 ukene etter fødsel permisjon for vi skal jo levere inn masse og ha eksamen da. Kan pappaen da få de ukene også?

Jeg kjenner ei som er student og fikk barn, mannen hennes har tatt hele permisjon sånn som jeg forsto det...Hun sa at han fikk full permisjon m/lønn når hun var student.

Ja vet de har krav på det og får full permisjon men innebærer det også mor sin del?

Jeg fikk beskjed fra Nav om at det var permisjon i arbeid som teller, og ikke permisjon fra skole. Så hun kan godt gå ferdig skolen, men pappan får ikke hennes 6 uker etter fødsel likevel.
Om det stemmer aner jeg ikke, for Nav sier forskjellig hele tiden. Men jeg studerte iallefall mens lillesøster var lita. Tok henne litt med på skolen, og leste masse hjemmefra. Pappan tok ut permisjonen sin senere.

De tre siste ukene før fødsel og de seks første ukene etter fødsel er forbeholdt mor UANSETT, dette er det en medisinsk grunn til. Far kan altså ikke begynne sin permisjonstid før den 7 uken

Jeg studerte og far tok all permisjon. Vi mistet da 3 uker før og 6 uker etter permisjonen, men fikk engangsstønad i tillegg til fars betalte permisjon som som skulle dekke de ukene vi mistet. Dette er to år siden, kan være andre regler nå.

Mannen min har fått beskjed fra NAV at han ikke har krav på permisjon så lenge jeg har fått engangstønad.. OG siden jeg har gått skole.. (har jobbet også)
Så nå sier di at min mann ikke kan ha permisjon :(

jinta85 skrev:
Jeg studerte og far tok all permisjon. Vi mistet da 3 uker før og 6 uker etter permisjonen, men fikk engangsstønad i tillegg til fars betalte permisjon som som skulle dekke de ukene vi mistet. Dette er to år siden, kan være andre regler nå.

Som sagt er dette to år siden så kan jo hende reglene har endret seg, men mannen her tok ut all permisjon med permisjonspenger regnet ut fra eget lønnsgrunnlag. Jeg hadde ikke mulighet til å ta mine 9 uker så tok med minsten på skolen de første ukene og fikk derfor engangsstønad. Jeg tok da ikke ut noe permisjon over hodet.

¤ Martini ¤ skrev:
Mannen min har fått beskjed fra NAV at han ikke har krav på permisjon så lenge jeg har fått engangstønad.. OG siden jeg har gått skole.. (har jobbet også)
Så nå sier di at min mann ikke kan ha permisjon :(

jinta85 skrev:

Begynte på skolen igjen da gutten min var 11 dager, siste året av høyskoleutdanning. Møtte opp og søkte 6 uker med permisjon fra studie, fikk dette inviliget. Så fikk pappaen resten av permisjonen og eg fikk engangstøtten + penger fra lånekassen.
Hadde med gutten min på skolen og hadde ikke så mye obligatorisk. Så gikk hjemme en god del og pappaen tok permisjonen gradert og har vert hjemme 1 dag i uken til nå når gutten ble 2.5 år :) Han måtte ta sammenhengende de ukene eg var i praksis.

missoz skrev:
De tre siste ukene før fødsel og de seks første ukene etter fødsel er forbeholdt mor UANSETT, dette er det en medisinsk grunn til. Far kan altså ikke begynne sin permisjonstid før den 7 uken

Men det blir jo grådig urettferdig når studie er lagt opp til at du IKKE kan ta de 9 ukene dersom du ønsker å forsette studiene. Det betyr bare at du må ta med barnet på skolen eller eventuelt må mannen din ta ubetalt permisjon hvis du er i praksis. Kjempe fortvilende for mødre som går på studier med mye obligatorisk oppmøte!

Back
Topp