Student?

Blomst_95

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarbarna 2020
Noen flere her som enten allerede studerer eller skal begynne til høsten? Eller kanskje studerte ved tidligere barn. Som vil dele tanker/erfaringer?

Her blir det mange forandringer forover og jeg velger å ta ting litt som det kommer(det ordner seg tilslutt), men må ærlig innrømme at for øyeblikket er det mange spørsmålstegn om hvordan dette skal gå opp :hilarious:

Barnehagestart og høyskolestart i august, og forhåpentligvis baby i februar. Samboer skal kanskje bytte jobb og begynne med skiftarbeid, så kjenner at det nok blir godt å ha svigers som nærmeste nabo forover. :p
Og godt at økonomien ikke er et problem ihvertfall. :gen053:hilarious:
 
Godt å høre det er flere som tenker på å studere med barn! :)

Jeg var student med første som nå blir 2.år. Gikk ett semester mens hun var nyfødt og syntes det var ganske slitsomt og mye tenke på i tillegg til at studiet ikke var noe for meg, så jeg sluttet. Har angret litt i ettertid på at jeg ikke fikk nyte nyfødttiden så mye jeg skulle ønsket, ettersom jeg fortsatte rett på studiene etter hun var født. Har nå begynt på nytt studie og er ferdig med første året. Som nå gravid med nr 2. blir det nok om spiren sitter permisjon fra studiene etter jul. Synes ellers det har gått greit studere med barn, men det er selvfølgelig litt ekstra mye å tenke på i eksamensperioder og på mitt studie en del praksis, men med planlegging og at man er to om det er gull verdt :)
 
Sambo skal være student fra høsten. Tenker litt at det kan bli røft, men at det forhåpentligvis går fint.
Han får jo litt ekstra stipend pga barn, men må jo fortsatt jobbe litt. Så studie, jobb og to barn blir å bli litt mye.

Vi er også heldige som har svigers i nærheten, som gjerne vil hjelpe masse. Må bare la de slippe til.
 
Godt å høre det er flere som tenker på å studere med barn! :)

Jeg var student med første som nå blir 2.år. Gikk ett semester mens hun var nyfødt og syntes det var ganske slitsomt og mye tenke på i tillegg til at studiet ikke var noe for meg, så jeg sluttet. Har angret litt i ettertid på at jeg ikke fikk nyte nyfødttiden så mye jeg skulle ønsket, ettersom jeg fortsatte rett på studiene etter hun var født. Har nå begynt på nytt studie og er ferdig med første året. Som nå gravid med nr 2. blir det nok om spiren sitter permisjon fra studiene etter jul. Synes ellers det har gått greit studere med barn, men det er selvfølgelig litt ekstra mye å tenke på i eksamensperioder og på mitt studie en del praksis, men med planlegging og at man er to om det er gull verdt :)

Så greit å høre :joyful: ja første er 2år nå og vi er fortsatt hjemme sammen, men kjenner at det er noe jeg ikke ønsker å gjenta i samme grad. Blir nok til at samboer tar en del mer permisjon.
Er det noen på høyskolen man kan snakke med med tanke på evt permisjon/løsninger? :bookworm:

Dette studiet har også veldig lite obligatorisk oppmøte og null praksis første 2 årene, så kan nok bli tungt men tillater en veldig fleksibel hverdag :)

Sambo skal være student fra høsten. Tenker litt at det kan bli røft, men at det forhåpentligvis går fint.
Han får jo litt ekstra stipend pga barn, men må jo fortsatt jobbe litt. Så studie, jobb og to barn blir å bli litt mye.

Vi er også heldige som har svigers i nærheten, som gjerne vil hjelpe masse. Må bare la de slippe til.

Ja blir nok tungt men er jo verdt det tilslutt :) Her tjener heldigvis sambo godt nok til at jeg kan ta kun skole.
Gull med familie i nærheten ❤️
 
Ja blir nok tungt men er jo verdt det tilslutt :) Her tjener heldigvis sambo godt nok til at jeg kan ta kun skole.
Gull med familie i nærheten ❤️
Ja, er derfor han studerer. Vil gjøre noe annet enn før, som er mer kompatibelt med familielivet. Noe jeg selvsagt støtter :)
Skulle ønske jeg også tjente såpass, høres skikkelig digg ut.
 
Var student når jeg var gravid med vår yngste i 2017/18. Syntes det gikk fint i starten, men måtte kjøre 3 timer frem og tilbake til høyskolen nesten hver dag, dette var utrolig slitsomt på slutten. Har egentlig syntes det har vært veldig greit å studere og ha barn. Har ikke så veldig lange undervisnings dager og brukte kveldene til lesing. Syntes det var tyngre å jobbe 100% mens jeg var gravid med de 2 eldste. Begynner på studiene igjen til høsten og kjenner det blir helt greit. :)
 
Var student når jeg var gravid med vår yngste i 2017/18. Syntes det gikk fint i starten, men måtte kjøre 3 timer frem og tilbake til høyskolen nesten hver dag, dette var utrolig slitsomt på slutten. Har egentlig syntes det har vært veldig greit å studere og ha barn. Har ikke så veldig lange undervisnings dager og brukte kveldene til lesing. Syntes det var tyngre å jobbe 100% mens jeg var gravid med de 2 eldste. Begynner på studiene igjen til høsten og kjenner det blir helt greit. :)

Så godt å høre :joyful: Her bor vi heldigvis så sentralt at jeg bare tar sykkelen så er vell 15/20min hver vei :hilarious:
Så spennende å begynne med studier igjen:D
 
Hører ikke til her, men velger å svare siden jeg er litt i samme bås :D

Fikk førstemann i 2016 når jeg gikk 3 året på vgs, og er nå ferdig med første året på universitetet. Bf og jeg planlegger i tillegg nummer 2 :)

Erfaringer: Jeg har lært på den harde måten etter dette året at det er veldig slitsomt, så gode rutiner på å lese, jobbe og studere underveis er veldig viktig for å få gode karakterer (eller bare bestå). For min del så måtte jeg flytte fra venner og familie for å kunne studere, så jeg mista nettverket rundt meg. Var derfor veldig avhengig av at samboer (bf) stilte opp og gjorde litt ekstra husarbeid og diverse i tidene rundt innleveringer og eksamener, og vi har egentlig løst dette greit. Min mamma har også hentet lillegutt for langhelger her og der slik at vi begge får slappet av.
Mitt beste råd er: TA IMOT ALL HJELP FRA FAMILIE SOM BLIR TILBUDT!! Du føler deg kanskje dårlig der og da, men setter veldig stor pris på det når du faktisk slapper litt av! Det er ingen skam og få hjelp :D

Tenker de viktigste spørsmål du må tenke på er om du vil ta 100% permisjon fra studiet og være hjemme med baby eller om du vil studere med en nyfødt og far er hjemme med baby? Hvordan skal dere løse dette, hvem skal være hjemme med sykt barn om barnet blir sykt? Lag gjerne en plan A og B på hvordan dere ser for dere at det skal bli/være :)

Meg og bf planlegger jo å prøve på en til skatt, og vi har planer om å prøve slik at termin blir i mai/juni. Dette fordi da kan jeg være hjemme 100% hele mai, juni og juli samt fadderuka i august. Deretter kan bf ta permisjon med 1-2 dager i uka, og jeg 1-3 dager (studiet mitt er ikke fast mandag-fredag 8-16:00) så planen er at sambo tar perm de to dagene det alltid er forelesninger på. Dette gir meg muligheten til å studere videre med mine venner i tillegg til å være med babyen. Om dette går i praksis vet jeg ikke, men vi vil alltid løse det på et vis. :D

Vet ikke om jeg har svart helt på hva du lurte på, men bare spør om det er noe mer :p
 
Så godt å høre :joyful: Her bor vi heldigvis så sentralt at jeg bare tar sykkelen så er vell 15/20min hver vei :hilarious:
Så spennende å begynne med studier igjen:D
Så greit! Vi bor egentlig nerme et universitet, men jeg kom bare inn på høyskole som var sp langt unna. Men satser på å flytte over til den som er nermere :) det blir spennende!
 
Back
Topp