Hei! Er også student på profesjonsstudium hvor master skal leveres til jul. Denne gangen blir litt annerledes enn med første.
Med nr1:
Med første var vi begge studenter hvor jeg hadde ekstrajobb som gjorde at jeg hadde krav på foreldrepenger. Det gjorde at jeg fikk stipend fra Lånekassen + foreldrepenger. Det fantastiske "smutthullet" som det snakkes om. Noe jeg personlig bare mener er rett og rimelig. Jeg har jo vært 100% student og 30 % arbeider, så da mener jeg også at jeg skal få utbetalt deretter. Og tro meg, ikke så himla mye penger. Bedre å være 100 % arbeider
Fra Lånekassen fikk jeg derfor samme sum som lån og stipend til sammen, bare at alt blir gitt i stipend. Dette gjelder for 49 uker og det er ikke noe krav om studieprogresjon, bare at studiestedet bekrefter at du er 100% student.
Når det gjaldt foreldrepengeuttak fikk jeg overført far sine uker til meg fordi han ikke hadde tjent seg opp noen rettigheter.
Hva gjelder studieprogresjon er dette veldig individuelt og jeg anbefaler deg å ta et møte med studieveileder med ansvar for master-profesjon på ditt studiested. Til meg var de i alle fall utrolig behjelpelig og man har utrolig mange rettigheter som gravid. Jeg fikk f.eks permisjon i over ett år.
Med nr 2 som er på vei:
Jeg har ikke tjent meg opp foreldrepenger men det har far.
Det betyr at jeg kun får engangsstønad og far overtar hele permisjonstiden (med 100% dekning utgjør dette 40 uker). De første 6 ukene etter fødsel er likevel forbeholdt mor og permisjonstid til far begynner 6 uker etter fødsel. Han kan ta ut dette "når han vil", men det er likevel et krav om at man må ha vært i permisjon i 6 uker før man søker om utsettelse. I praksis betyr det at jeg skal ha permisjon i 6 uker og om far ikke tar sine 6 første uker umiddelbart etter, mister han tilsvaren tid fra permisjonen. Det er et krav fra NAV at dersom far skal ta av fellesperioden må mor være i 75% arbeid eller 100% student. Dette må bekreftes fra lærested/arbeidssted.
Hva gjelder Lånekassen får du foreldrestipend, men ikke stipend utbetalt samtidig som far er i permisjon (såfremt far tar 100%). Det må derfor levers inn et skjema ved søknaden om hvilke datoer far har tenkt å ta permisjon. Dersom far tar mindre enn 100%, får noe stipend.
Det betyr at du kun får stipend når far ikke har permisjon, men lån og stipend (som vanlig) når far er i permisjon. Men dette er ganske godt forklart på Lånekassen sine sider.
----
Dette betyr for vår det at jeg må fortsette spm student etter at jeg har levert master (kommer til å melde meg opp til enkeltemner vår-semesteret = 30 studiepoeng) og det er forventet at jeg tar eksamen mai/juni 2018. Om jeg ikke klarer det er jeg jo fortsatt student, men om jeg får fortsette er jo avhengig av ditt fakultets regler. Hos oss kan du i alle fall ikke ha 20 poeng etterslep og hos Lånekassen kan du ikke ha mer enn 60 poeng etterslep.
Artig med flere studenter!
Men ganske tøft når ungen er ute. Har du mulighet ville jeg ha tatt permisjon slik at du kan legge bort skole-tankene. Ikke lett å skulle gjøre begge deler. I alle fall om du ikke får en sove-baby