Student

Bolla91

Blir kjent med forumet
Hei!

Så på alder og barn nr-tråden at det var flere i begynnelsen/midten av 20-årene her. Er det flere som er studenter? Hvilket studie tar dere, og hvordan tenker dere å gjøre det med permisjon?

Her er barnefar i jobb, mens jeg er student på et krevende profesjonsstudium hvor jeg har 2 år igjen til jul. Er veldig spent på å ta kontakt med universitetet og høre om hvordan det bør legges opp..

Noen tips ellers, for eksempel fra noen som har vært student med barn tidligere? :D

Jeg studerer sosionom. Jeg er ferdig til sommeren, så håper på å bli ferdig med bacheloren før de, men spørs vel.. du kan jo ta permisjon et år fra skolen? Du får jo stipend det går som du ikke trenger betale tilbake også[emoji4] ellers så kan far ta større del av permisjonen?

Sniker fra februar. Jeg er student. Har snakket med skolen og funnet en mulighet for å fortsette deler av studiet etter at babyen blir født, men med mulighet for å utsette eksamen til høst18. Ved mindre du studerer 100, eller hvertfall minst 70 prosent(litt usikker på om kravet er 70 eller 100), har ikke far rett på noe lønnet permisjon selv om han er i jobb. Du får uansett foreldrestipend i ett år, selv om du velger å ikke ta permisjon fra studiet. Dette i tillegg til engangsstønad (ved mindre du har jobbet nok ved siden av studiene til å motta foreldrepenger, dersom dette er tilfellet har også far rett på sin permisjon).

Jeg studerer for å bli lektor i realfag, og har funnet ut at det er best å ta permisjon for min del ettersom fagene er veldig krevende. Jeg kommer nok til å ta opp noen fag i permisjonstiden. Jeg jobber nok på siden av studiet for å få rett på lønnet permisjon, så det er mulig far skal ta gradert fødselspermisjon. Hørte det var et slags "smutthull" der, men må undersøke det mer [emoji14]

Sniker fra januar.
Jeg studerte da jeg fikk første. Hadde diplomoppgaven igjen (ett semester). Jeg fikk barn i august og det passet derfor perfekt inn i løpet med å ta ett år permisjon. Jeg hadde kunnet starte i januar, men syns det ble for tidlig. Det semesteret med diplom var hardt, så jeg var glad at jeg var ferdig med amming og slikt. Far hadde ikke rett på pappaperm (dette er endel år siden og jeg har forstått det slik at det har skjedd litt i forhold til permisjonsregler i etterkant), men jobben hans gav ham 8 uker likevel. De tok han på sommeren sånn at jeg kunne tyvstarte på oppgaven. Min erfaring som studerende mor var at jeg ble mye mer effektiv. Jeg visste aldri når jeg plutselig fikk en telefon fra barnehagen og jenta måtte hentes. De timene jeg var på skolen ble brukt til oppgaven, ikke i kantina som så mange av mine medstudenter brukte flittig i begynnelsen av semesteret ;)

Jeg studerer sosionom. Jeg er ferdig til sommeren, så håper på å bli ferdig med bacheloren før de, men spørs vel.. du kan jo ta permisjon et år fra skolen? Du får jo stipend det går som du ikke trenger betale tilbake også[emoji4] ellers så kan far ta større del av permisjonen?

Ja, det spørs vel, men du skal ha lykke til likevel :)

Problemet er at fødselen blir midt i semesteret, og jeg vet da ikke om jeg får godkjent det jeg blir ferdig med å ta (masse obligatorisk) før den tid, i tillegg til om jeg kanskje ikke får begynne der jeg slapp når jeg da eventuelt begynner på'n igjen etter et halvt år (barnefar tar halve permisjonen) eller ett år (barnefar tar ingen permisjon). Lurer på om det finnes noe regler eller krav noe sted som sier at universitetet/fakultetet må tilpasse.

I tillegg er 20% av studiet intern praksis (pasient+veiledning en dag i uken), som jeg gjerne vil fortsette med selv om jeg går inn i permisjon.. Håper virkelig at de kommer meg i møte, men tør ikke ta det opp før jeg er 12 uker.

Sniker fra februar. Jeg er student. Har snakket med skolen og funnet en mulighet for å fortsette deler av studiet etter at babyen blir født, men med mulighet for å utsette eksamen til høst18. Ved mindre du studerer 100, eller hvertfall minst 70 prosent(litt usikker på om kravet er 70 eller 100), har ikke far rett på noe lønnet permisjon selv om han er i jobb. Du får uansett foreldrestipend i ett år, selv om du velger å ikke ta permisjon fra studiet. Dette i tillegg til engangsstønad (ved mindre du har jobbet nok ved siden av studiene til å motta foreldrepenger, dersom dette er tilfellet har også far rett på sin permisjon).

Ja, jeg er 100% student og kommer til å få engangsstønad. Håper jeg også kan få til en sånn ordning, at jeg kan fortsette med 20%, men vente med eksamen. Hva studerer du? Hvordan var det å snakke med skolen?

Hvis jeg er helt ninja får jeg tatt eksamen vår 2018, hvis jeg klarer å komme meg på nok av det obligatoriske og kan lese litt innimellom. Men satser egentlig på å utsette 80% i et halvt år, kanskje ett helt. Vil egentlig at barnefar skal ta halve permisjonen sånn at jeg ikke skal bli hengende så langt bak. Godt å vite at jeg får foreldrestipendet i ett år uavhengig av permisjonstid, grad av, og brudd i den, hvis jeg forsto deg rett?

Jeg studerer for å bli lektor i realfag, og har funnet ut at det er best å ta permisjon for min del ettersom fagene er veldig krevende. Jeg kommer nok til å ta opp noen fag i permisjonstiden. Jeg jobber nok på siden av studiet for å få rett på lønnet permisjon, så det er mulig far skal ta gradert fødselspermisjon. Hørte det var et slags "smutthull" der, men må undersøke det mer [emoji14]

Ooiii, bra jobba! Det hadde jeg aldri klart, å jobbe over 50%.. Det er et smutthull ja, og du får det ganske greit økonomisk også har jeg hørt :)

Sniker fra januar.
Jeg studerte da jeg fikk første. Hadde diplomoppgaven igjen (ett semester). Jeg fikk barn i august og det passet derfor perfekt inn i løpet med å ta ett år permisjon. Jeg hadde kunnet starte i januar, men syns det ble for tidlig. Det semesteret med diplom var hardt, så jeg var glad at jeg var ferdig med amming og slikt. Far hadde ikke rett på pappaperm (dette er endel år siden og jeg har forstått det slik at det har skjedd litt i forhold til permisjonsregler i etterkant), men jobben hans gav ham 8 uker likevel. De tok han på sommeren sånn at jeg kunne tyvstarte på oppgaven. Min erfaring som studerende mor var at jeg ble mye mer effektiv. Jeg visste aldri når jeg plutselig fikk en telefon fra barnehagen og jenta måtte hentes. De timene jeg var på skolen ble brukt til oppgaven, ikke i kantina som så mange av mine medstudenter brukte flittig i begynnelsen av semesteret ;)

Jeg hører rykter om det, at man blir mer effektiv! Håper jeg også blir det, for det trengs, hehe ;) Jeg er langt unna hovedoppgaven ennå, men tipper kanskje at det blir noe lignende deg med barn nr 2 – da skal jeg helt klart ta ett år permisjon jeg også :)

Studerer deltid som barnehagelærer og siden det meste av studietiden foregår på egen hånd så kommer jeg til å studere i permisjonstida [emoji4]
De ukene jeg er på skole skal pappaen ha permisjon [emoji4]

Ja, jeg er 100% student og kommer til å få engangsstønad. Håper jeg også kan få til en sånn ordning, at jeg kan fortsette med 20%, men vente med eksamen. Hva studerer du? Hvordan var det å snakke med skolen?

Hvis jeg er helt ninja får jeg tatt eksamen vår 2018, hvis jeg klarer å komme meg på nok av det obligatoriske og kan lese litt innimellom. Men satser egentlig på å utsette 80% i et halvt år, kanskje ett helt. Vil egentlig at barnefar skal ta halve permisjonen sånn at jeg ikke skal bli hengende så langt bak. Godt å vite at jeg får foreldrestipendet i ett år uavhengig av permisjonstid, grad av, og brudd i den, hvis jeg forsto deg rett?

Studerer lærer. Jeg ser an ang. eksamen, men tenker som deg at det ikke skader å prøve :) finner raskt ut om det ikke går. Jeg synes det gikk veldig bra å snakke med skolen, tok først kontakt med studieveileder også studiekontakt. Vil anbefale deg å gjøre det tidlig, så er alt i orden der :) Foreldrestipend får du uavhengig av om du tar permisjon eller ikke. Det som kanskje ikke er mulig, er at far tar 50% perm. Om jeg har forstått det rett, har ikke han rett på noe permisjon hvis du mottar engangsstønad og ikke deretter studerer 100%/ jobber 70% eller mer. Men jeg er ikke heelt sikker på dette, mulig jeg husker feil, så jeg ville ha hørt med nav foreldrepenger :) på nettsidene deres kan du chatte med dem direkte innenfor arbeidstida, og få svar på alt du lurer på med en gang :)

Studerer lærer. Jeg ser an ang. eksamen, men tenker som deg at det ikke skader å prøve :) finner raskt ut om det ikke går. Jeg synes det gikk veldig bra å snakke med skolen, tok først kontakt med studieveileder også studiekontakt. Vil anbefale deg å gjøre det tidlig, så er alt i orden der :) Foreldrestipend får du uavhengig av om du tar permisjon eller ikke. Det som kanskje ikke er mulig, er at far tar 50% perm. Om jeg har forstått det rett, har ikke han rett på noe permisjon hvis du mottar engangsstønad og ikke deretter studerer 100%/ jobber 70% eller mer. Men jeg er ikke heelt sikker på dette, mulig jeg husker feil, så jeg ville ha hørt med nav foreldrepenger :) på nettsidene deres kan du chatte med dem direkte innenfor arbeidstida, og få svar på alt du lurer på med en gang :)

Ja, sant :) Du tok kontakt før 12 uker hadde gått?

Misforsto jeg nå, eller er det sånn at hvis jeg tar permisjon fra studiet + engangsstønad så får ikke far noe permisjon i det hele tatt? Heller ikke når jeg (forhåpentligvis) går tilbake på skolebenken etter et halvt år? Jeg tenker da at han skal ta 100% perm, ikke 50% altså. Takk for tips, skal høre med nav :)

Ja, sant :) Du tok kontakt før 12 uker hadde gått?

Misforsto jeg nå, eller er det sånn at hvis jeg tar permisjon fra studiet + engangsstønad så får ikke far noe permisjon i det hele tatt? Heller ikke når jeg (forhåpentligvis) går tilbake på skolebenken etter et halvt år? Jeg tenker da at han skal ta 100% perm, ikke 50% altså. Takk for tips, skal høre med nav :)

Ja, jeg tror det er sånn at far har svært få rettigheter til permisjon når mor er student og tar permisjon fra studiet.
Hvis du bare er borte fra studiet i 6 uker etter fødsel, tror jeg det skal gå i orden at far tar resten av permisjonen :) men mulig du da må takke nei til engangsstønad. Men sjekk som sagt med nav :)
Nei jeg tok kontakt da jeg var 16 uker på vei, så det er ikke så lenge siden når jeg tenker meg om :p men det var da studiet startet etter sommeren. Jeg ville venta til forbi 12 uker, men da er det fortsatt god tid igjen før fødsel :)

Ja, jeg tror det er sånn at far har svært få rettigheter til permisjon når mor er student og tar permisjon fra studiet.
Hvis du bare er borte fra studiet i 6 uker etter fødsel, tror jeg det skal gå i orden at far tar resten av permisjonen :) men mulig du da må takke nei til engangsstønad. Men sjekk som sagt med nav :)
Nei jeg tok kontakt da jeg var 16 uker på vei, så det er ikke så lenge siden når jeg tenker meg om :p men det var da studiet startet etter sommeren. Jeg ville venta til forbi 12 uker, men da er det fortsatt god tid igjen før fødsel :)

Jeg hørte med nav nå, det gikk heldigvis an at jeg tok permisjon et halvt år og deretter han, med engangsstønad :)

Jeg tok permisjon med første, hadde termin i september - så ble ferdig med studieåret i juni. Nå har jeg temin i mars, men går sisteåret og har da bachelor igjen å skrive. Jeg kommer til å fullføre det [emoji16]

Ooiii, bra jobba! Det hadde jeg aldri klart, å jobbe over 50%.. Det er et smutthull ja, og du får det ganske greit økonomisk også har jeg hørt :)
Det står ingenting om at man må jobbe 50%? Står bare at man må tjene 1/2 G og jobbe i 6 av de 10 siste månedene [emoji14]

Jeg tok permisjon fra studiet ifra jan-jan med forrige. Når mine permuker var over jobbet jeg mens pappan var hjemme i 10 uker. Var så hjemme en mnd før skolestart i januar igjen [emoji106] jobbet litt ved siden av mens jeg var gravid så fikk både foreldrepenger og "foreldrestipend" fra lånekassen [emoji4]

Det står ingenting om at man må jobbe 50%? Står bare at man må tjene 1/2 G og jobbe i 6 av de 10 siste månedene [emoji14]

Å, jeg trodde det var den magiske grensen? Har du hørt med NAV? Hvis det er som du sier, så er jo en halv G er jo bare 47 000, det var ikke så mye :O Men likevel, det blir 8000 i måneden, tror ikke jeg hadde klart å tjene så mye i måneden som gravid og student på et krevende profesjonsstudie. Også blir det likevel under det jeg får i engangsstønad ettersom jeg sannsynligvis bare tar permisjon i et halvt år..

Jeg tok permisjon fra studiet ifra jan-jan med forrige. Når mine permuker var over jobbet jeg mens pappan var hjemme i 10 uker. Var så hjemme en mnd før skolestart i januar igjen [emoji106] jobbet litt ved siden av mens jeg var gravid så fikk både foreldrepenger og "foreldrestipend" fra lånekassen [emoji4]

Oi, det var lang permisjon dere fikk, heldiggris! Tok dere da 80% dekningsgrad eller hva det heter? Trodde man bare fikk permisjon i ett år tilsammen jeg..

Hei! Er også student på profesjonsstudium hvor master skal leveres til jul. Denne gangen blir litt annerledes enn med første.

Med nr1:
Med første var vi begge studenter hvor jeg hadde ekstrajobb som gjorde at jeg hadde krav på foreldrepenger. Det gjorde at jeg fikk stipend fra Lånekassen + foreldrepenger. Det fantastiske "smutthullet" som det snakkes om. Noe jeg personlig bare mener er rett og rimelig. Jeg har jo vært 100% student og 30 % arbeider, så da mener jeg også at jeg skal få utbetalt deretter. Og tro meg, ikke så himla mye penger. Bedre å være 100 % arbeider

Fra Lånekassen fikk jeg derfor samme sum som lån og stipend til sammen, bare at alt blir gitt i stipend. Dette gjelder for 49 uker og det er ikke noe krav om studieprogresjon, bare at studiestedet bekrefter at du er 100% student.

Når det gjaldt foreldrepengeuttak fikk jeg overført far sine uker til meg fordi han ikke hadde tjent seg opp noen rettigheter.

Hva gjelder studieprogresjon er dette veldig individuelt og jeg anbefaler deg å ta et møte med studieveileder med ansvar for master-profesjon på ditt studiested. Til meg var de i alle fall utrolig behjelpelig og man har utrolig mange rettigheter som gravid. Jeg fikk f.eks permisjon i over ett år.

Med nr 2 som er på vei:
Jeg har ikke tjent meg opp foreldrepenger men det har far.

Det betyr at jeg kun får engangsstønad og far overtar hele permisjonstiden (med 100% dekning utgjør dette 40 uker). De første 6 ukene etter fødsel er likevel forbeholdt mor og permisjonstid til far begynner 6 uker etter fødsel. Han kan ta ut dette "når han vil", men det er likevel et krav om at man må ha vært i permisjon i 6 uker før man søker om utsettelse. I praksis betyr det at jeg skal ha permisjon i 6 uker og om far ikke tar sine 6 første uker umiddelbart etter, mister han tilsvaren tid fra permisjonen. Det er et krav fra NAV at dersom far skal ta av fellesperioden må mor være i 75% arbeid eller 100% student. Dette må bekreftes fra lærested/arbeidssted.

Hva gjelder Lånekassen får du foreldrestipend, men ikke stipend utbetalt samtidig som far er i permisjon (såfremt far tar 100%). Det må derfor levers inn et skjema ved søknaden om hvilke datoer far har tenkt å ta permisjon. Dersom far tar mindre enn 100%, får noe stipend.
Det betyr at du kun får stipend når far ikke har permisjon, men lån og stipend (som vanlig) når far er i permisjon. Men dette er ganske godt forklart på Lånekassen sine sider.

----

Dette betyr for vår det at jeg må fortsette spm student etter at jeg har levert master (kommer til å melde meg opp til enkeltemner vår-semesteret = 30 studiepoeng) og det er forventet at jeg tar eksamen mai/juni 2018. Om jeg ikke klarer det er jeg jo fortsatt student, men om jeg får fortsette er jo avhengig av ditt fakultets regler. Hos oss kan du i alle fall ikke ha 20 poeng etterslep og hos Lånekassen kan du ikke ha mer enn 60 poeng etterslep.

Artig med flere studenter! ☺️ Men ganske tøft når ungen er ute. Har du mulighet ville jeg ha tatt permisjon slik at du kan legge bort skole-tankene. Ikke lett å skulle gjøre begge deler. I alle fall om du ikke får en sove-baby

Back
Topp