Er det ikke noe med at hvis du melder deg opp til noen fag selv om du egentlig er ferdig,så går det litt bedre økonomisk? Og så kan du melde deg av igjen før eksamen? Mener jeg har ei venninne som gjorde noe sånt.
Det har jeg også hørt. Et såkalt "smutthull" med tanke på lånekasse/NAV.
Melder du deg opp på et årsstudie og får støtte av lånekassen til dette, så er jo det greie penger.
Mener også på at du får engangsstønad fra NAV.
De fagene du melder deg opp i, trenger du ikke ta eksamen i (med mindre du vil da - og du trenger ikke møte opp på eksamen heller..)
Det en har da, er en 100% studerende mor - da kan far overta permisjon. Har han jobba/(studerer, litt usikker på denne), så kan han jo velge 80% eller 100% utbetaling i et visst antall uker.
Han kan også be om utsettelse av permisjon, slik at han kan passe barnet senere evt.
Det var det jeg ønsket å gjøre; Jeg melder meg opp i fag og får penga fra lånekassen. Offisielt er jeg fulltidsstudent, uoffisielt sitter jeg hjemme og passer på barnet.
Far må ta 6 uker sammenhengende, men etter dette så skulle han be om utsettelse - for så å ta permisjon senere.(Må gjøres innen barnet er 18 mnd tror jeg).
Etter et år var omme, skulle jeg så igang med mine studier igjen, så kunne han passe på barnet i 6 mnd til sånn ca. Da holdt vi barnet unna barnehage i 1,5 år - og vi fikk mer kvalitetstid med barnet.
Dette gjør vi da ikke da det ser mistenkelig ut på papiret at jeg er student i utlandet, midt i en grad - for så å plutselig ta et årsstudie...
Hadde sikkert fått det til, men jeg fikk for mye å tenke på med å fikse alt at jeg bare droppa det....
Puh...ble langt dette i natten - beklager hvis det var litt rotete, men begynner å bli trøtt