Student?

Apekatt

Apekatt
Juli13-jentene
Hei!

Har forstått det slik at vi er flere studenter her inne. Er det mange som er ferdig til sommeren?

Jeg har to år igjen til sommeren. Har tenkt å være hjemme med nurket i høst, og så skal pappaen ta over til våren. Må jo bli ferdig med disse studiene en gang også...

Hei!

Har forstått det slik at vi er flere studenter her inne. Er det mange som er ferdig til sommeren?

Jeg har to år igjen til sommeren. Har tenkt å være hjemme med nurket i høst, og så skal pappaen ta over til våren. Må jo bli ferdig med disse studiene en gang også...

Jeg har også 2 år igjen til sommeren.
Jeg kommer til å ta meg et helt år fri da det ikke er mulig å begynne midt i et skoleår.

Studerer jo i Ungarn, så etter første år så blir barnet med meg, mens far er i Norge og jobber (han får ikke pappa permisjon eller noe siden jeg ikke har jobbet i Norge 6 mnd av de siste 10 mnd...).
Det siste året har jeg mye praksis som jeg kan ta i Norge. Jeg flytter derfor tilbake dit, men reiser ned til Ungarn i ny og ne for å ta noen eksamener.

Jeg har også 2 år igjen til sommeren. Skal ta perm ett år så overtar pappaen til høsten slik at barnet begynner i bhg i når han et 1,5 istedenfor 1 år :)

Jeg er student og har 1 år igjen til sommern:-) jeg tar perm fram til det er fars tur, da ordner jeg meg med sommerjobb:) etter sommern er det tilbake til studiene:)

Jeg er ferdig med studiene til sommeren. Litt dårlig timing å få baby da med tanke på økonomien, men vi skal nok klare oss.

Jeg har 1 år igjen til sommeren :-) Tar 1 år perm og fortsetter der jeg slapp neste år!

Jeg har også to år igjen av studiet til sommeren. Tar permisjon et år, og håper å komme inn på andre året i bergen neste høst.

Jeg har 1 år igjen til sommeren. Jeg vil ha mamma perm til januar når snuppa er 6 måneder. Så tilbake på skolebenken mens pappaen er hjemme til sommeren. På den måten vil jeg fullføre jul 2014 dvs 1/2 år etter planen. Hva studerer dere?

Jeg går sykepleien!

Jeg har to år igjen før jeg får en bachelor, så kan jo ta en master videre (om jeg ønsker når den tid kommer). Var ikke planlagt gravid, siden jeg nettopp hadde startet opp på nytt studie, men tror det går bra likevel! Jeg tar et halvt års permisjon, slik at jeg begynner igjen til våren. Da får pappaen et halvt år han også, noe både jeg og han egentlig setter veldig pris på! Studerer biologi :-)
Koselig at det er så mange andre studentmammaer her!

Jeg er ferdig med studiene til sommeren. Litt dårlig timing å få baby da med tanke på økonomien, men vi skal nok klare oss.

Er det ikke noe med at hvis du melder deg opp til noen fag selv om du egentlig er ferdig,så går det litt bedre økonomisk? Og så kan du melde deg av igjen før eksamen? Mener jeg har ei venninne som gjorde noe sånt.

Er det ikke noe med at hvis du melder deg opp til noen fag selv om du egentlig er ferdig,så går det litt bedre økonomisk? Og så kan du melde deg av igjen før eksamen? Mener jeg har ei venninne som gjorde noe sånt.

Det har jeg også hørt. Et såkalt "smutthull" med tanke på lånekasse/NAV.
Melder du deg opp på et årsstudie og får støtte av lånekassen til dette, så er jo det greie penger.
Mener også på at du får engangsstønad fra NAV.
De fagene du melder deg opp i, trenger du ikke ta eksamen i (med mindre du vil da - og du trenger ikke møte opp på eksamen heller..)
Det en har da, er en 100% studerende mor - da kan far overta permisjon. Har han jobba/(studerer, litt usikker på denne), så kan han jo velge 80% eller 100% utbetaling i et visst antall uker.
Han kan også be om utsettelse av permisjon, slik at han kan passe barnet senere evt.

Det var det jeg ønsket å gjøre; Jeg melder meg opp i fag og får penga fra lånekassen. Offisielt er jeg fulltidsstudent, uoffisielt sitter jeg hjemme og passer på barnet.
Far må ta 6 uker sammenhengende, men etter dette så skulle han be om utsettelse - for så å ta permisjon senere.(Må gjøres innen barnet er 18 mnd tror jeg).
Etter et år var omme, skulle jeg så igang med mine studier igjen, så kunne han passe på barnet i 6 mnd til sånn ca. Da holdt vi barnet unna barnehage i 1,5 år - og vi fikk mer kvalitetstid med barnet.

Dette gjør vi da ikke da det ser mistenkelig ut på papiret at jeg er student i utlandet, midt i en grad - for så å plutselig ta et årsstudie...
Hadde sikkert fått det til, men jeg fikk for mye å tenke på med å fikse alt at jeg bare droppa det....

Puh...ble langt dette i natten - beklager hvis det var litt rotete, men begynner å bli trøtt :-P

Jeg er også student på siste året, så får vel ingenting fra lånekassen.. Har hørt noe om at man kan melde seg opp til fag for å få penger, men jeg trodde det alltid var sånn at man må bestå det man melder seg opp til for å få støtte? Kan hende at det er et smutthull, men jeg troooor kanskje man må bestå for å få penger. Det samme er det jo når man faktisk tar et studie, så blir ikke lån omgjort til stipend før eksamner er bestått...
Lurer veldig på dette jeg også, men har ikke fått rompa i gir til å sjekke det enda :p
Har fler gravide i klassen min som venter med en praksisperiode for å ta den neste år, slik at de får det stipendet fra lånekassen. Det passer dessverre ikke for meg.. I tillegg har man jo veeldig lyst til å få vitnemål med de andre i kullet da :D

har igjen 3 år og kan ikke ta perm da linjen blir endret fra høste. Men jeg går deltid så far får være hjemme de to dagene jeg er på skolen i uka også får vi bare orden praksis periodene med ferier osv..

Jeg er i utgangspunktet ferdig utdannet til sommeren, men jeg har søkt meg inn på ny bachelor etter anbefaling fra lånekassen. Planen har alltid vært å ta en bachelor etter masteren, men det er ingen krav fra lånekassen om at jeg faktisk studerer videre. Når en har permisjon fra studiet blir pengene direkte utbetalt som stipend og ikke som lån. Reglene om omgjøring fra lån til stipend er derfor ikke gjeldende her.

Eneste kravet er at du er oppmeldt til 100% studie, søker permisjon samt betaler studentavgiften.

Ang. foreldrepenger/engangsstønad kan en få dette i tillegg da NAV og lånekassen opererer uavhengig av hverandre. Den eneste "ulempen" er at utbetalingen fra lånekassen kan bli noe redusert dersom far tjener over grensene fastsatt av lånekassen.

Jeg har opptjent full rett til foreldrepenger slik at jeg får dette i tillegg til utbetaligen fra lånekassen. Dersom en ikke har jobbet vil en ha rett på engansstønad fra NAV.

Jeg er i utgangspunktet ferdig utdannet til sommeren, men jeg har søkt meg inn på ny bachelor etter anbefaling fra lånekassen. Planen har alltid vært å ta en bachelor etter masteren, men det er ingen krav fra lånekassen om at jeg faktisk studerer videre. Når en har permisjon fra studiet blir pengene direkte utbetalt som stipend og ikke som lån. Reglene om omgjøring fra lån til stipend er derfor ikke gjeldende her.

Eneste kravet er at du er oppmeldt til 100% studie, søker permisjon samt betaler studentavgiften.

Ang. foreldrepenger/engangsstønad kan en få dette i tillegg da NAV og lånekassen opererer uavhengig av hverandre. Den eneste "ulempen" er at utbetalingen fra lånekassen kan bli noe redusert dersom far tjener over grensene fastsatt av lånekassen.

Jeg har opptjent full rett til foreldrepenger slik at jeg får dette i tillegg til utbetaligen fra lånekassen. Dersom en ikke har jobbet vil en ha rett på engansstønad fra NAV.

Så jeg som er ferdig med bachelor nå til sommeren, kan søke meg inn på et helt annet studie på 100% for å få foreldrestipend, uten at jeg trenger å bestå det senere? Er helt grønn når det gjelder sånne ting jeg :rolleyes: hehe.
Eller søknadsfristen er kanskje ute alt..?

Så jeg som er ferdig med bachelor nå til sommeren, kan søke meg inn på et helt annet studie på 100% for å få foreldrestipend, uten at jeg trenger å bestå det senere? Er helt grønn når det gjelder sånne ting jeg :rolleyes: hehe.
Eller søknadsfristen er kanskje ute alt..?

Helt korrekt!

Søknadsfristen er 15. april :)

Helt korrekt!

Søknadsfristen er 15. april :)

Kikket på lånekassen sin side nå, men der forstod jeg det slik at man måtte bestå :-/
"Dersom mor søker permisjon eller reservert studieplass, forutsetter Lånekassen at mor skal gjenoppta utdanningen etter fødselspermisjonen."
Men så står det jo også:
"Lånekassen krever ikke at du består eksamen i perioden du mottar foreldrestipend. "
Det er så forvirrende! hehe

Jo, det er noe med at man kan melde seg opp til nytt studie. Men syns det er så vanskelig å sette meg inn i hvordan dette vil fungere. Jeg har en helgestilling som jeg ønsker å ta permisjon ifra fram til over nyttår tenkte jeg. Etter det er far til barnet veldig ivrig på at han vil ta permisjon resten av tiden. Klarer ikke å skjønne om det vil fungere samtidig som jeg står oppført som 100% student... må tenke litt mer på dette.

Mener jeg fant en del om dette på hjemmesida til nav. Altså at mor er heltidsstudent, og at far overtar permisjon fra jul. Det er i alle fall det vi tenker, har noen nære venner som gjorde det samme for 2år siden. Så lenge man setter seg inn i systemet, og får søknadene riktig, funker det bra.

Back
Topp