Student

Alias

Gift med forumet
Jeg lurer på noe...siden jeg er student nå men min eksamen er avsluttende i juni (altså siste året) og termin i mai får jeg stipend fra lånekassa da??engangsstønad??har jeg rett på det oxo??

Hei, er ikke så veldi dreven på dette med hva en har rett på når det gjelder penger. Men satt for et par dager siden å lurte på nesten det samme.

Dersom du studerer og har vært i utdanning i minst 6 mnd før fødsel, kan du søke om fødselsstippend. Du kan få fødselstipend de 3 siste ukene før fødselen og i de 39 ukene etter fødselen. Tilsammen 42 uker.
Stippendet tilsvarer det maksimale støttebeløpet som kan gis moren. Dersom deler av stipendperioden faller i ferien, kan det bli gitt fødselsstipend også i ferien.

Du søker om det på vanlig søknadsblankett til lånekassen.
Du kan lese alt dette på babyverdens sider ( under tema, økonomiog rettigheter, permisjon, fødselpenger.... ) og du kan spørre både lånekassen og trygdekontoret om råd og hjelp.

Håper du ble litt klokere.

Klem![;)]

hvor mye student må man være for å få støtte fra lånekassa?
Jeg også er ferdig nå i sommer, men må ta opp et fag..men det er bare tre timer i uka, eller noe sånt....
Noen som vet noe om det??

Jeg søkte skole og kom inn selvom jeg visste jeg var gravid! For da kan man søke permisjon og sende søknad til lånekassen! Det fungerer veldig bra, det er bare å gjøre det sånn...var rådgiveren som anbefalte meg det!

Takk for svar...men Wibe: kan jeg søke et nytt studie til høsten da selvom jeg ikke har planer om å gå videre???og om jeg kommer inn så søker jeg bare permisjon???

Dette lurer jeg også på. Jeg må melde meg opp som student videre til høsten og vil på den måten få stipend. Men hva skjer hvis jeg ikke fullfører de studiene etter jeg er ferdig med permisjon.

For lån blir gjort om til stipend hvis man står på eksamen. Men hvis lånet allerede blir gjort om til fødselstipend, så skjønner jeg ikke?

Back
Topp