Student spørsmål

juni/juli

Forelsket i forumet
Hva kan man få i tillegg til vanlig stipend og lån når man er student med barn?

*Hva er forskjellen på foreldrestipend og forsørgerstipend?
*Jeg har jo fått utbetalt 7000kr i mnd nå når jeg har vært hjemme i permisjon i hele år, men får jeg mer når jeg begynner å studere igjen til høsten, eller får man det samme som når man går hjemme?
*Er det noe mer en forsørger/foreldrestipend man kan få? Bf tjener mindre enn 21000 i mnd.
*Kan man få noe støtte for å betale for barnehageplass?

Takk for evt svar [:)]

tror bare det er forsørgerstipend. Barnehagen er jo inntekstgradert da, som det er for alle, så spørs hvor mye dere tjener...

Og foreldrestipend er det man får i permisjonen, mens forsørgerstipend er det man får om inntekten er lavere enn 25000

Men man kan få forsørgerstipend i tillegg til foreldrestipend...

men om du bare har 7000 i mnd nå, og ektefelle/samboer ikke tjener mer enn 21000, så kunne du hatt forsørgerstipend nå, den er på ca 1400 i mnd. Dette kunne du da fått helt fra ungen ble født, men fristen for å søke har gått ut iallefall for høsten 2009, tror også den har det får denne våren.

Du har vært student i år ikke sant?? Litt forvirra... [8D]

Som svart undr, så har foreldrestiåend med permisjon å gjøre, og forsørgerstipend er tillegg man får når man har barn å forsørge, i tillegg til foreldrestipendet, eller i tilllegg til vanlig stipend og lån.

Skal du studere full tid? Mitt raske overslag på full tid, bosted/studeisted i nærheten av hverandre og gubbe som tjener 20999 viste 7748 kroner i måneden.

Nei, du kan ikke få noe mer enn dette, i hvert fall ikke av lånekasse, og tviler sterkt på av nav osv, de gir vel mest hvis det er attføring osv. [:)]

Og som noen andre sa, støtte til barnehageplass skjer på vanlig måte, dette har i hvert fall vi pleid å få et skjema om ve barnehageoppstart, hvor man kan fylle inn og legge ved inntekstopplysninger og sende inn til kommunen. Du kan sikkert spøørre kommunn også.

Fant dette hos Skien kommune:

Det kan søkes om redusert betaling etter følgende kriterier:

-  Dersom det dokumenteres at årlig brutto inntekt er under 3 G (pr. d.d. kr 218 643) gis
  70 % reduksjon.
-  Dersom det dokumenteres at årlig brutto inntekt er under 5 G (pr. d.d. kr 364 405) gis
20 % reduksjon.

Folketrygdens grunnbeløp justeres 1. mai hvert år.

Dette er fra Oslo kommune

http://www.bydel-vestre-aker.oslo.kommune.no/article57596-3892.html

Så det er sikkert litt forskjellig...

Fant ikke Trondheim på de to minuttene jeg har igjen av tid nå, emn det er sikkert litt forskjell fra sted til sted da.

ORIGINAL: Holaha

ORIGINAL: LilleBollen

men om du bare har 7000 i mnd nå, og ektefelle/samboer ikke tjener mer enn 21000, så kunne du hatt forsørgerstipend nå, den er på ca 1400 i mnd. Dette kunne du da fått helt fra ungen ble født, men fristen for å søke har gått ut iallefall for høsten 2009, tror også den har det får denne våren.

Neei.... fristen gått ut? tror da det er innen et år du må ha sendt inn..(håper da det, ellers har jeg tapt masse pemger. Skal skjekke nå[:-])

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Soknadsfrister/

her står det at fristen var 15 mars. Men husker det var litt innvikla, for du har vel søkt om lån og stipend? Om du har gjort det så trenger du ikke sende inn fødselsattest før 12 mnd etter fødsel. men om du skal ha forsørgerstipend, så gjelder de vanlige søknadsfristene, der må de ha dokumentasjon på fars inntekt, og fødselsattest. Så om ektefelle/samboer tjener over grensen for forsørgerstipend, så gjør det ikke noe at du ikke har søkt ennå. Men om du skulle hatt det er du dessverre for seint ute (står nederst på siden, men ring de å hør, for det ser jo ut som om du kan sende dokumentasjonen for vårsemesteret innen dette semesteret er over...?)

Back
Topp