Student, rettigheter etter endt studietid?

Lene.M

Glad i forumet
Hei!
Jeg lurer på om hvilke rettigheter på penger jeg har dersom jeg blir gravid i løpet av studiene (høyskole), men termin er etter endt studietid? Jeg går 3. året på sykepleien og kunne veldig gjerne tenkt meg å blitt gravid nå, det samme mener kjæresten. Han har 100 % jobb, og tjener mellom 20-30 etter skatt. Så spørsmålet mitt er om jeg får noe som helst stønad etter at barnet er født? Jeg er ringevikar utenom skolen, og har ikke store muligheter og jobbe utenom da det kun er praksis og bachelorskriving siste året på sykepleien.
Håper på svar!! :)

Jeg tviler på du får noe fra Lånekassen når du har fullført studiet. Fra Nav har du rett på engangsstønad om du ikke har tjent deg opp nok til foreldrepenger.

Dersom du kommer inn på nytt studium til høsten har du krav på foreldrepenger fra lånekassen. De krever ikke at man består noen fag mens man mottar foreldrestipend. Vær obs på at man ikke kan ta permisjon fra studiene tidligere enn 3 uker før termin. Er det noen videreutdanning du kan søke? Eller årsstudium? Slik kan du delta den første tiden fram til permisjon. Du må ha vært student 4 mnd før permisjonsstart, sommerferien teller med siden du er student på våren. Far kan ikke være hjemme de første 49 ukene mer enn 49% foreldrepenger tilsvarer, da blir stipendet ditt redusert. Foreldrestipend gis som skattefritt stipend, tilsvarer vel rundt 9500 per mnd. Et krav er at du må ha rett til støtte fra lånekassen, dvs ikke være over 60 stp forsinket eller ha brukt opp dine 8 år (eller hva det er) med støtte fra før.

Tusen takk! Var vell dette jeg fryktet, at jeg ikke sitter igjen med noe når barnet er født.

Joda Cecilie, men jeg kan ikke søke om videreutdanning før jeg har jobbet som sykepleier i 2 år, i tillegg vet jeg ikke om jeg vil det i og med at det er så lite forskjell på årslønnen til en med master og en med bachelor at jeg egentlig ser det på som litt bortkastet. Jeg vil nok ta det på et senere tidspunkt om jeg har funnet noe jeg virkelig brenner for.

Så om jeg har forstått det rett, så sitter jeg egentlig igjen med ingenting etter endt studietid i og med at jeg går et avsluttende år?

Meld deg opp på et annet studium etterpå, det er ingen krav om at du må ha bestått eksamen eller at du må fullføre studiet etter at du har født for å få foreldrestipend. Det kan jo være noe annet som er relevant for yrket eller som du kunne ønsket å studere, som ikke går som videreutdanning?

Tusen takk! Var vell dette jeg fryktet, at jeg ikke sitter igjen med noe når barnet er født.

Joda Cecilie, men jeg kan ikke søke om videreutdanning før jeg har jobbet som sykepleier i 2 år, i tillegg vet jeg ikke om jeg vil det i og med at det er så lite forskjell på årslønnen til en med master og en med bachelor at jeg egentlig ser det på som litt bortkastet. Jeg vil nok ta det på et senere tidspunkt om jeg har funnet noe jeg virkelig brenner for.

Så om jeg har forstått det rett, så sitter jeg egentlig igjen med ingenting etter endt studietid i og med at jeg går et avsluttende år?
Jeg er ferdig til jul og har termin 2.desember. Har søkt meg inn på fag som tilsvarer 30studiepoeng til vårsemesteret, og da har jeg krav på foreldrestipendet frem til august! :) fagene har ingenting med mitt studium å gjøre !

Jeg er ferdig til jul og har termin 2.desember. Har søkt meg inn på fag som tilsvarer 30studiepoeng til vårsemesteret, og da har jeg krav på foreldrestipendet frem til august! :) fagene har ingenting med mitt studium å gjøre !
Men du har vel tenkt til å fullføre det studiet? Hvis du melder deg opp uten å fullføre, så blir foreldrestipendet gjort om til lån.

Men du har vel tenkt til å fullføre det studiet? Hvis du melder deg opp uten å fullføre, så blir foreldrestipendet gjort om til lån.
Nei, ikke når det er foreldrestipend. Jeg har gjort det samme da jeg var ferdigutdannet med termin rett etter.
Søkte ett studie jeg visste jeg kom inn på, søkte permisjon og deretter foreldrestipend. Da fikk jeg det uten å måtte ta skolen etterpå.
Av og til må man gå litt andre veier, og da jeg snakket med lånekassa fikk jeg følelsen av at de anbefalte meg å gjøre det sånn til og med:)

Du kan jo evt utsette en eksamen og ta permisjon.. Da får du foreldrestipend fra Lånekassen (tror jeg :P)

Søk et årsstudium og søk lån, det er eneste mulighet for å få foreldrestipend hele permisjonstiden.

vet ikke akkurat om din situasjon men jeg har brent meg litt på noe lignenede. gikk på skole ved siden av jobb i 2012 og 2013 (tjente da mye mindre såklart) og har jobbet tilsvarende 100% mesteparten av 2014. men på grunn av at de mener lønnsslippene fra de siste månedene ikke er reprasentativt for min inntekt de tre siste årene ellernoe bruker de gamle lønnsslipper også og får jeg mye mindre i svangerskapspenger og antakelig også foreldrepenger. utrolig kjipt at det å utdanne seg gravid eller å bli gravid etter å ha tatt utdannelse de siste årene skal straffe seg:(

vet ikke akkurat om din situasjon men jeg har brent meg litt på noe lignenede. gikk på skole ved siden av jobb i 2012 og 2013 (tjente da mye mindre såklart) og har jobbet tilsvarende 100% mesteparten av 2014. men på grunn av at de mener lønnsslippene fra de siste månedene ikke er reprasentativt for min inntekt de tre siste årene ellernoe bruker de gamle lønnsslipper også og får jeg mye mindre i svangerskapspenger og antakelig også foreldrepenger. utrolig kjipt at det å utdanne seg gravid eller å bli gravid etter å ha tatt utdannelse de siste årene skal straffe seg:(
Dette hørtes veldig merkelig ut!!!!

Nei, ikke når det er foreldrestipend. Jeg har gjort det samme da jeg var ferdigutdannet med termin rett etter.
Søkte ett studie jeg visste jeg kom inn på, søkte permisjon og deretter foreldrestipend. Da fikk jeg det uten å måtte ta skolen etterpå.
Av og til må man gå litt andre veier, og da jeg snakket med lånekassa fikk jeg følelsen av at de anbefalte meg å gjøre det sånn til og med:)

Men en må vell møte opp første studiedag for å få "plass" på det studie en søker seg inn på? Det blir vell ikke reknet som svindel heller håper jeg?
Men om jeg forstår deg rett, så la oss si du ble ferdig med sykepleierstudiet. Så søkte du deg rett inn på for eksempel lærerutdanning. Søkte du da om permisjon fra skoleåret, og fikk foreldrestipend fra august av? For så å melde deg av studiet etter at du hadde født? Takk på forhånd :)

Men en må vell møte opp første studiedag for å få "plass" på det studie en søker seg inn på? Det blir vell ikke reknet som svindel heller håper jeg?
Men om jeg forstår deg rett, så la oss si du ble ferdig med sykepleierstudiet. Så søkte du deg rett inn på for eksempel lærerutdanning. Søkte du da om permisjon fra skoleåret, og fikk foreldrestipend fra august av? For så å melde deg av studiet etter at du hadde født? Takk på forhånd :)
Nei, måtte ikke møte opp noen dag. Søkte permisjon lenge før skolestart, så jeg var ikke ventet der heller:-) blir ikke tatt som svindel, de kan jo ikke vite hvorfor du søker nytt studie, om du faktisk vil ta det men ikke klarer etter å ha fått barn feks. Ja jeg hadde termin i starten av august men fødte i juli. Fikk da stipend fra august. Måtte ikke melde meg av, for jeg måtte lagt inn ny søknad for å vise at jeg ville tilbake etter permen. Så etter jeg hadde ordnet alt for å få stipendet trengte jeg ikke gjøre mer, alt bare stoppet av seg selv når siste stipend kom.
For å være sikker på å komme inn på studie søkte jeg på det jeg fant som hadde lavest kriterier:-)
Da jeg ringte lånekassa, følte jeg at de anbefalte meg å gjøre slik her;) ringte to ganger for å være helt sikker.

Okei, men måtte du tilbake til den studieplassen du søkte på, etter at permisjonen var over, eller gikk du videre ut i jobb? Huff, mye spørsmål nå, men jeg er såååå klar for å bli gravid, og å eventuelt måtte vente til sommeren virker som en eeeevighet for oss! Og tusen takk for svar, du har vært til stor hjelp

Back
Topp