Student og ung mor?

Bkno6689482

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er 7+4 i dag og venter mitt første barn i juli! Både jeg og samboer gleder oss veldig.. Men jeg er bekymret for reaksjoner fra venner og familie. Jeg blir 22 og samboer 26 det året babyen kommer. Jeg er lærerstudent 2.året og det blir iaf 2/3 år til på skolebenken. Samboer er i fast jobb og tjener godt. Vi har vært sammen i to år, bor i et stort og fint hus og eier to biler. I tillegg til å studere har jeg jobbet deltid annenhver helg, noe jeg skal slutte med nå pga. et ønske om å fokusere på skole og svangerskapet. Økonomisk klarer vi oss med andre ord veldig bra! Siden barnet blir født i juli har vi begge et ønske om at far skal ta ut permisjon, mens jeg fortsetter på skolen. (Har lite obligatorisk undervisning de neste årene og vil derfor få mye tid hjemme for det om). Om det skulle vise seg å bli tøft eller det er noe spesielt, er det ingen ting i veien for at jeg tar permisjon heller.. Så da lurer jeg på: hva tenker dere? Noen i samme situasjon eller har erfaringer?

På forhånd takk for svar❤️

Jeg skal selv egentlig begynne å studere til høsten, men jeg velger å ta permisjon ett år fordi jeg vil nyte første tiden hjemme med babyen.

Jeg skal ta master, så blir 5 år til med studie, men har ikke hastverk.

Venter nr 3 nå.

Tenker man må gjøre det kan selv føler er best:)

Tenker at dere må finne ut hva som fungerer for dere. Og siden det er deres første, så syns jeg det er vanskelig å si om det går eller ikke. Noen barn er jo "enklere" i starten enn andre, med tanke på soving, spising osv. Jeg er jo av den formening at om man virkelig vil, så får man det til :happy: samtidig, hvorfor ikke gi seg selv litt ekstra tid med den lille?

Jeg tror dette blir å gå bare fint, når dere går inn for å få det til å fungere :)

Syns da at dere har bedre forutsetninger til å få barn enn ganske mange andre :) Så det skal nok gå fint :D

De første ukene etter fødsel er vel forbeholdt mor og ikke far? Tror ikke man kan endre på de permisjonsukene. Om jeg forsto deg riktig at du ville fullføre skoleåret mens far tok permisjon etter fødsel

Vet andre som har fått det til å fungere fint med at far tar permisjonen mens mor studerer. Hvis det er det dere ønsker så får dere det nok til :) hvis man har lite obligatorisk kan man jo stort sett styre dagen mye selv. Hvis dere bor nært skolen har kanskje du mulighet til å dra hjem en tur mitt på dagen, evt. Far og barn kan jo komme på skolen også hvis du har noen fulle skoledager.

Tror kanskje ikke dette er det de fleste vil anbefale, men det trenger ikke å bety at det er et dårlig valg for dere.

Du må ta de obligatoriske seks ukene rett etter fødsel, men det får dere til å fungere. Studiestart er jo ikke med en gang og du kan kontakte lærestedet for avtale om de første ukene. Er det obligatoriske komponenter de første ukene som ikke kan flyttes kan kjæresten avspasere eller legge ferie disse dagene. Det blir uansett ikke mange dagene før han kan ta over. De fire siste ukene som er mødrekvoten og ikke kan overføres tar du feks etter semesterslutt neste sommer.

Jeg var i barselgruppe med en forrige gang som var hjemme fra ganske tidlig fordi kona studerte (også lærerutdanning). Det gikk veldig fint. Hun studerte i nærheten og han var innom 1-2 ganger om dagen så hun fikk ammet. Det er jo den største praktiske utfordringen i begynnelsen .

Hei☺️ jeg er også lærerstudent, og fikk en baby november i fjor. Jeg fortsatte med ett fag, da jeg ville nyte tiden med babyen, siden jeg vet at den tiden aldri kom igjen(ved neste barn har jeg jo han som jeg allerede har som også må ha omsorg). Fra august har jeg studert for fult igjen, og jeg tenker å forsette med 100% studie fra neste høst også, altså ikke noe permisjon med nestemann☺️

Som noen sier over, du må ta de første seks ukene med permisjon før far kan ta resten☺️

Jeg studerer deltid med fulltidsjobb ved siden, tanken her var at mannen tar ut ferie/avspasering når jeg har samling (5 dager, 6 ganger ila et pr) Dett er første barnet så det vill jo vise seg om det blir så "enkelt" og starte på skolen igjen :)

Back
Topp