Student og småbarnsmor - økonomi

charmiiss

Gift med forumet
Aprillykke 2017
Hei dere!

Jeg har så lyst til å begynne på heltidsstudie etter perminsjonen min er over for å sikre meg en trygg jobb i fremtiden, da det jeg gjør nå mildt sagt ikke er forenelig med familieliv.

Hvordan får dere det til å gå rundt?
Har alle menn som tjener veldig godt?
Vi har jo boliglån og billån, må jo få inn nok penger til å betjene dette..

Forsørgerstipendet fra Lånekassen, er det sånn at man får det i tillegg til støtten man får fra før av eller er det den summen som blir gjort om til stipend i mnd? Blir litt forvirret..

Tusen takk for alle svar. :hello

Jeg vil gjette at dette kanskje ikke skulle vært i termingruppa, men litt mer åpent "for alle"? [emoji4] hvis ikke så får du svar likevel [emoji23]

Jeg jobber hver tredje helg fast nå, pluss tilkalling og har fult studielån. Det gir fast 12000 utbetalt i mnd som ikke er mye å skryte av. Men tilkallingstimer er da ikke medregnet.
Får ikke forsørgertillegg på studielånet siden gubben tjener akkurat over grensa for det. (Grensa er faktisk så lav som 400tusen før de begynner å trekke av tillegget) Vi har ikke barn enda, men vi prøver å planlegge mest mulig, og har sjekket dette.

Vi har ikke boliglån, men vi har billån, og han betaler på sitt studielån. Hadde vi hatt boliglån mens jeg studerte hadde jeg tatt meg et møte med banken og f.eks fått avdragsfrihet i noen år mens jeg går skole.
Vi måtte kvitte oss med den ene bilen, slik at vi bare har en da jeg skulle begynne å studere, fordi vi så at pengene ikke kom til å strekke til to.
Jeg tar samlingsbasert studie fra høsten, og kommer da sannsynligvis ikke til å ha evt barn i barnehagen på fulltid før endt studie, fordi det koster penger.

Det er også mulig å ta studie som nettstudier, som da vil si at du kun møter opp på eksamen, kan jobbe litt mer fleksibelt, og likevel få fult studielån. Dette krever mye selvdisiplin. Men dette er ikke alle skoler og studier forenelig med.

Back
Topp