Student og permisjon

Lampeskjermen

Elsker forumet
Septemberhjertene 2018
♡Julekulene 2021♡
Noen som har fått barn mens de har vært student? Hvordan valgte dere å løse det med permisjon? :)
 
Er student, termin i desember. Jobber ikke nokk til å få foreldrepenger, men tar ett år permisjon fra studiet med støtte fra lånekassen og engangsstønad fra nav. Mannen får da ikke gå i permisjon, men det gjør han ingenting :)
Jeg kunne ha studert videre og latt mannen ta hele permisjonstiden, men jeg vil tilbringe det første året med den siste babyen min :dummy:
 
Ja. Fikk i april for noen år siden da jeg var student. Fullførte det skoleåret, og tok så permisjon ett år. Fikk støtte fra Lånekassen. Mannen fikk da ikke pappaperm.
 
Tok permisjon ett år. Fødet i august, så det passet perfekt. Lenger permisjon ble det også, fordi pappaen ikke kunne ta permisjon før min permisjon fra skolen var over.
 
Er student og gravid, har termin neste år i april. Har tatt permisjon nå pga komplikasjoner i tidlig svangerskap og skal begynne igjen rett etter fødsel. Mannen skal få permisjon mens jeg studerer neste høst.
 
Er student og gravid, har termin neste år i april. Har tatt permisjon nå pga komplikasjoner i tidlig svangerskap og skal begynne igjen rett etter fødsel. Mannen skal få permisjon mens jeg studerer neste høst.

Får han overta permisjonen din? :)
 
Jeg fødte i januar sist, tok permisjon fra januar, men deltok på noen ting likevel. Fordelte obligatorisk undervisning og slik utover 1,5 år sånn at jeg kunne kombinere å ha babyen hjemme og studere samtidig. Det var slitsomt, hehe. Hadde barnet hjemme til 19 mnd.
Nå er jeg igjen student, kommer til å ta permisjon 1 år før jeg avslutter studiet. Denne gangen skal far ha fedrekvoten sin fra barnet er 12 mnd sånn at vi ikke trenger å sende barnet i barnehagen så tidlig. Har termin i mars denne gangen.

Dersom du har ett til studielån kan du få tilsvarende et år studielån utbetalt som stipend fra fødsel. Fra nav kan du få engangsstønad i tillegg. Har du jobbet ved siden av studiene og rett på foreldrepenger velger du det dersom det gir høyere utbetaling.

Husk at dersom du vil ha rett til det stipendet fra lånekassen må du IKKE ta permisjon fra studiet tidligere enn 3 uker før termin. Unntakene er dersom du blir sykmeldt eller det er gode faglige grunner til å gå tidligere ut. Ved sykemeldingen må du huske å sende dokumentasjon på sykemeldingen til lånekassen. :)
Dersom det ligger sterke faglige årsaker til grunn for å ta permisjon fra studiet før svangerskapsuke 37+0 må du dokumentere det og sende til lånekassen.
 
Ja hvis du studerer minst 70% får han overta alt utenom de første 6 ukene. Gitt at han har rett på foreldrepenger såklart :)
Jeg fødte i januar sist, tok permisjon fra januar, men deltok på noen ting likevel. Fordelte obligatorisk undervisning og slik utover 1,5 år sånn at jeg kunne kombinere å ha babyen hjemme og studere samtidig. Det var slitsomt, hehe. Hadde barnet hjemme til 19 mnd.
Nå er jeg igjen student, kommer til å ta permisjon 1 år før jeg avslutter studiet. Denne gangen skal far ha fedrekvoten sin fra barnet er 12 mnd sånn at vi ikke trenger å sende barnet i barnehagen så tidlig. Har termin i mars denne gangen.

Dersom du har ett til studielån kan du få tilsvarende et år studielån utbetalt som stipend fra fødsel. Fra nav kan du få engangsstønad i tillegg. Har du jobbet ved siden av studiene og rett på foreldrepenger velger du det dersom det gir høyere utbetaling.

Husk at dersom du vil ha rett til det stipendet fra lånekassen må du IKKE ta permisjon fra studiet tidligere enn 3 uker før termin. Unntakene er dersom du blir sykmeldt eller det er gode faglige grunner til å gå tidligere ut. Ved sykemeldingen må du huske å sende dokumentasjon på sykemeldingen til lånekassen. :)
Dersom det ligger sterke faglige årsaker til grunn for å ta permisjon fra studiet før svangerskapsuke 37+0 må du dokumentere det og sende til lånekassen.

Takk! Føler jeg går meg litt vill i jungelen av informasjon på nav og lånekassen sine sider :facepalm:
 
Får han overta permisjonen din? :)

Ja, vi har litt spesiell situasjon her i huset. Jeg får ikke pengene fra lånekassa (er ikke norsk statsborger), så det er det samme for meg å ta permisjon nå eller senere. Har valgt å utsette mine studier nå fordi jeg følte meg elendig gjennom det første trimesteret :grumpy: Alt i mitt studie er obligatorisk og skulle ha vært også i praksis, men orket ikke noe av det.
Jeg skal begynne igjen på skolen 6 uker etter fødsel. Det blir egentlig mot slutten av mai 2021 for meg og da semester er allerede ferdig hehe. I praksis skal jeg ikke begynne før høsten 2021.

Far har rett til foreldrepengene, men mor må fylle det som kalles for aktivitetskrav. Mor må være i jobb eller være fulltidsstudent for at faren kan gå ut i permisjon. Å være i permisjon fra studie gir ikke rett til pappaperm.

Det er mye info å sette seg inn, men det jeg synes det var ganske godt forklart på NAV - foreldrepengene på facebook! :)
 
Ja, vi har litt spesiell situasjon her i huset. Jeg får ikke pengene fra lånekassa (er ikke norsk statsborger), så det er det samme for meg å ta permisjon nå eller senere. Har valgt å utsette mine studier nå fordi jeg følte meg elendig gjennom det første trimesteret :grumpy: Alt i mitt studie er obligatorisk og skulle ha vært også i praksis, men orket ikke noe av det.
Jeg skal begynne igjen på skolen 6 uker etter fødsel. Det blir egentlig mot slutten av mai 2021 for meg og da semester er allerede ferdig hehe. I praksis skal jeg ikke begynne før høsten 2021.

Far har rett til foreldrepengene, men mor må fylle det som kalles for aktivitetskrav. Mor må være i jobb eller være fulltidsstudent for at faren kan gå ut i permisjon. Å være i permisjon fra studie gir ikke rett til pappaperm.

Det er mye info å sette seg inn, men det jeg synes det var ganske godt forklart på NAV - foreldrepengene på facebook! :)

Takk for god informasjon! Sjekket ut NAV foreldrepenger på facebook, og de forklarte det enkelt og greit :p

Lykke til med studier og baby! :joyful:
 
Back
Topp