Student og gravid

Jente24

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er for øyeblikket deltidsstudent på høyskolen. Er gravid og har termin i februar! Er det noen i lignende situasjon? Jeg ønsker ikke å ta permisjon fra studiet. Men har jeg like full rett på stipend fra lånekassen og foreldrepenger fra NAV? Jeg er i jobb, og kommer til å opparbeide meg foreldrepenger. Skal ta permisjon fra jobb, men ønsker å fortsette studiene normalt. Blir ikke klokere av å google![emoji85]
 
Ville ringt Lånekassa og snakka med dem om hvordan du har tenkt å legge opp studieløpet ditt mens du er hjemme med baby. Vet ikke om du har rett på både stipend fra dem og foreldrepenger, men det tipper jeg Nav vet :)
 
Nav foreldrepenger har egen chat på nav sine sider. Du får spørre der.
Evt så har de side på fb.
 
Du har rett på stipend (alt blir stipend ett år fra Lånekassen) i tillegg til foreldrepenger. De er uavhengige. Og det har ingenting å si om du består fag det året eller ikke.
 
Gratulerer så mye med baby i magen :)

( jeg flyttet tråden din inn til februar 2018 gruppen, for du hadde postet den ett sted på 2017 ;) Her inne i feb18 gruppen finner du mange andre gravide med termin samtidig som deg)
 
Hei! Jeg er for øyeblikket deltidsstudent på høyskolen. Er gravid og har termin i februar! Er det noen i lignende situasjon? Jeg ønsker ikke å ta permisjon fra studiet. Men har jeg like full rett på stipend fra lånekassen og foreldrepenger fra NAV? Jeg er i jobb, og kommer til å opparbeide meg foreldrepenger. Skal ta permisjon fra jobb, men ønsker å fortsette studiene normalt. Blir ikke klokere av å google![emoji85]

Jeg mener de er uavhengige av hverandre, og siden babyen kommer mens du er i gang med studiet så vil alt være stipend.
 
Som de andre sier her så er de uavhengig av hverandre, så det du får i studielån hver mnd skal du få i form av stipend mens du er i permisjon, mens du også vil få foreldrepenger fra nav [emoji4]
Det er ikke noe krav om at du består fagene du har meldt deg opp til heller, men du må jo gjerne prøve [emoji4] Du må bare ha vært aktiv student i 4-5(litt usikker) mnd før termin, og da telles sommeren med hvis du går rett fra et studie til et annet.
 
Sniker fra Januar, jeg var student da jeg var gravid med førstemann (født i august). Jeg valgte å ta ett år permisjon fra studiet, jobbet ikke ved siden av, men fikk fullt stipend i 10 mnd og engangstønad fra Nav. De er uavhengige av hverandre så regner med det er samme regler dersom du har jobbet ved siden av.
 
Jeg er også student! Fulltidsstudent og begynner på siste året nå. Har jobb ved siden av og håper på å kunne gjøre ferdig studiene til planlagt tid, men likevel ta perm fra jobb... skjønner ingenting av hvordan foreldrepenger og stipend og alt det funker
 
Back
Topp