Student og gravid

snika

Glad i forumet
Noen som vet hvordan det fungerer når man er student og gravid? Jeg har veldig lyst og ta studiekompetanse men hvordan blor det når skolen begynner i august og jeg har termin i slutten av september vil jeg få støtte fra lånekassa eller noe annen form for støtte?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Sniker fra august. Hvis du søker ett års permisjon fra studiene dine feks (passer jo greit med terminen din. Jeg hadde termin i juni, passet det også;) ) så har du rett på å få samme sum du får i lån/stipend nå, som kun stipend det året du tar perm. Da jeg gikk på høgskolen var det ca 7000 i mnd! I tillegg har du rett på engangsstønad som før ihvertfall var på litt under 40 tusen, utbetalt litt før termin:) håper det var til noe hjelp

Sent from my iPhone using BV Forum

Stemmer dette, jeg er i samme situasjon- student og gravid :)

Man søker etter at barnet er født sender man inn et skjema til Lanekassen. Det finner du på deres nettside. Der står det også info.

Lykke til :)

Jeg gikk på skolen da jeg fikk førstemann og jeg fødte i februar .
Dem sa meg i lånekassen at de siste månedene mine ble rentefrie eller no slik .
Hadde kun lån .
Men jeg hadde med guttungen på skolen (/ en i klassen lagde helvete ut av det ) og etter mine 6 uker permisjon tok far over :)

Jeg har også søkt høgskole utdanning og jeg har opptjent foreldrepenger og NAV i min kommune sier at jeg fint kan få penger hver mnd og gå på skole. Så får jeg ha med den lille på skolen ;-)

Jeg fødte i mai og fortsatte på master i august. Får ca 9000 fra lånekassen som blir omgjort til stipend :-)

Jeg kunne valgt å tatt perm, men for min del passet det å fortsette.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Berre fyller på med info frå den kjedelege "forskinga" mi kring den problemstillinga her eg! Litt nyttig og kanskje :)

Det som er viktig er at du må ha skuleplass/studieplass :) Du kan ikkje søke permisjon fra en plass du ikkje har, og du får heller ikkje foreldrestipend dersom du ikkje har skule/studieplass.

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/gravid1/

Eg er dramapedagog, men tar fleire fag no for å kunne jobbe på ungd.skulen. Eg må søke studieplass innen fristen (april?), og så må eg takke, ja, til plassen eg får tildelt. SÅ kan eg søke permisjon fra studiet etterpå.
Dersom du er i eit fleirårig studieløp slepp du kanskje dette. Poenget er at du må ha ein dokumentert studieplass å søkje permisjon fra.

Og så er det med å søke foreldrestipend etter at ungen er født, eller evt. informere om termin dersom du søker om stipend/lån før skulestart. http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

Ein anna ting er at far ikkje får fedrekvoten sin (14v) dersom du ikkje har opparbeida deg rett til foreldrepenger frå NAV, men det fins ei slags løysing på det og :)

Eg søkjer permisjon frå studiet mitt (obl. oppmøte), og melder meg på eit nettbasert studium i staden (eit studie eg likevel vil ta). Når mor er 100% student, kan far ta ut inntil 49%foreldrepermisjon kvar veke utan at mor mister/får redusert foreldrestipendet sitt. Så far kan få utbetalt foreldrepengar frå Nav i inntil 2,5dag i veka heile permisjonstida til mor.

Sånn skal vertfall vi gjere det! Da endar eg opp med eingongsstønad frå NAV pluss foreldrestipend, og gubben kan ta foreldrepermisjon inntil 2,5dag i veka fordi eg er aktiv student i permisjonstida.

Beklager langt regel-innlegg :)

Du må også ha hatt rett på studiestøtte fra Lånekassen 6 mnd før fødselen... Dvs at du er student/elev nå.

Back
Topp