Student og gravid

Frøken88

Glad i forumet
Julikulene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Rekner med det er flere enn meg her inne som er student. 
Hvordan har dere gjort det med tanke på permisjon, støtte fra lånekassen ect?

Hva har man egentlig krav på? Har spurt både på NAV og ringt til Lånekassen, men jeg kan ikke si at jeg føler meg så mye klokere!

Jeg har termin i oktober, så ser for meg å ha permisjon fra når skoleåret starter i august! Men så har jeg hørt at du kun har rett på støtte dersom du starter på året og så tar permisjon?

På forhånd takk! :)

jeg vet om ei som gikk videregående som hadde termin i desember i fjor. hun gikk halve skoleåret og fikk det godkjent. alt var ordnet med lånekassen, nav og skolen hun gikk på, planen var altså at hun skulle starte over nyttår og fullføre året etter, men det rare som jeg ikke skjønner er at for noen uker siden så fikk hun beskjed om at det ikke var noe som het permisjon.. og hun må starte til høsten, selv om alt var orden og halve året hun gikk ble godkjent.. så hun kan da ikke starte på skolen for neste høst pga at ungen ikke er "barnehageklar" før til jul..

Jeg gikk på vgs 10/11 og søkte om permisjon fra uka jeg hadde termin, på slutten av svangerskapet dro jeg på skolen de dagene jeg hadde ork til det. (Snakk med rådgiver/veileder).

Jeg vet ikke når i oktober du har termin, men om du tar permisjon tidligere enn tre uker før foreldrestipendperioden så mister du retten på stipendet. -Det finnes unntak selvfølgelig, og det må dokumenteres. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/Permisjon-fra-utdanningen/
Foreldrestipendperioden starter tre uker før termin eller barnet blir født, og varer i 44 uker. Etter det får du forsørgerstipend.

Når det gjelder NAV, hvis du ikke har jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødsel og tjent opp retten til foreldrepenger har du ikke krav på annet enn engangsstønad fra dem. Om du ikke bor med bf eller er sammen med han så har du sikkert krav på noe mer fra dem, men det kan jeg ikke si jeg vet så mye om da jeg ikke har vært igjennom det.

Utdrag: 
"Får du engangsstønad fra Nav, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra Nav påvirker ikke retten til foreldrestipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra Nav, har dette betydning for foreldrestipendet fra Lånekassen."

Ellers burde du gå inn på lanekassen.no og lese litt om foreldrestipend, flere sider om det :) 

Hovedregelen er vel at om man skal ha støtte fra lånekassen, så må man være i studiet - altså studere uten permisjon.

Dersom man har vært student i 6 mnd før svangerskapet ble påbegynt, har man rett på å få alle pengene som stipend, og man får dem, uavhengig av om du består eksamen eller ei. :-) Når mor er student, har far rett på permisjon i ca. ett år. Bortsett fra dette, har man ikke rett på stønad fra NAV, mm man er enslig, tror jeg. Men, du får 1000 kr ekstra fra Lånekassen, og barnetrygd. :-)

jeg har termin i september og har søkt permisjon fra semesterstart i august, men nå er det bare 3 uker før termin så vet ikke om det blir annerledes. Uansett skal du søke stipend og lån som vanlig og så sende inn papirer på at du søker foreldrestipend etter at babyen er født, da har du krav på 44 uker hvor alt stipend og lån blir gitt som stipend. Jeg melder meg opp til noen enkeltemner på universitetet selv om jeg har søkt permisjon fra mastern, for å kunne melde meg opp til eksamen da man må gjøre det for å få utbetalt studielån ved semesterstart, skal ikke ta de eksamenene, blir å melde meg av igjen men gjorde det for enkelhets skyld.

Fikk brev fra Lånekassen idag (jeg har allerde søkt for lån 2012/2013) og her står det at for å få foreldrestipend må du være i utdanning og hatt rett til støtte fra lånekassenmde siste seks månedene før fødselen. Du trenger ikke å ha fått støtte. Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene. Og du må bo sammen med barnet. Videre - for at du skal ha rett til foreldrestipend, krever lånekassen at du er i utdanning, har permisjon fra en utdanning, eller har reservert studieplass (med unntak av de som har ungdomsrett til videregående opplæring). Hvis mor tar permisjon eller slutter på skolen tidligere enn tre uker før fødselen, mister hun retten til foreldrestipend. Unntaket er når mor må ta permisjon tidligere på grunn av sykdom eller krav fra skolen. Du må da sende inn dokumentasjon fra skole eller lege som viser dette. Fra og med tre uker før fødeselen og i perioden etter at du har fått barnet, kan du ta permisjon uten at det påvirker foreldrestipend. Lånekassen krever ikke at du består eksamen i perioden du får foreldrestipend. Og så fikk jeg G-skjema for å søke foreldrestipend. Håper jeg hjalp litt ;))

Altså jeg har termin 9. September, akkurat 3 uker etter studiestart, så det blir mye enklere her hos meg.. Du må enten studere frem til 3 uker før termin, ta sm, eller snakke med skolen (?)

Men dette gjelder vel bare om man er på bachelor eller master? Tar man årsstudie vil man i teorien ikke være student over sommeren.

Mortania skrev:
Men dette gjelder vel bare om man er på bachelor eller master? Tar man årsstudie vil man i teorien ikke være student over sommeren.

Joda, så lenge man søkte til hovedopptaket er man å regne som student om sommeren hvis man får skoleplass, men om man søker på restplass faller man utenom og har ikke rett på noe (var hvertfall slik i 2009/2010).
Du har også rett på engangsstønad fra nav! (hvis ting ikke har forandret seg)

Søk stipend som vanlig, søk om permisjon fra studiet og sendt bekreftelse om at ungen er ute til lånekassa når den tid kommer. 

Frøken88 skrev:
Rekner med det er flere enn meg her inne som er student. 
Hvordan har dere gjort det med tanke på permisjon, støtte fra lånekassen ect?

Hva har man egentlig krav på? Har spurt både på NAV og ringt til Lånekassen, men jeg kan ikke si at jeg føler meg så mye klokere!

Jeg har termin i oktober, så ser for meg å ha permisjon fra når skoleåret starter i august! Men så har jeg hørt at du kun har rett på støtte dersom du starter på året og så tar permisjon?

På forhånd takk! :)

Du må nok starte opp studiet ja, og starte permisjonen 3 uker før termin. 

Back
Topp