Student og gravid/småbarnsmamma

Geminigirl

Elsker forumet
Oktoberskattene 2015
Er det flere som skal studere/studerer og prøver å få barn/er gravid/har småbarn? :)

Jeg selv skal studere til høsten, er ikke student fra før, så dette blir mitt første studieår på høyskole. Men har også planer om å bli gravid, så samboer og jeg er prøvere og har nettopp begynt.

Tenkte det kunne være gøy å snakke med andre studenter som er i samme situasjon eller som har vært i denne situasjonen før og kan komme med gode råd og tips. Hva er deres erfaringer med å studere som gravid eller som nybakt mamma? :)

Da jeg fikk min første gikk jeg påbygging for å få generell studiekompetanse på vg3. Gutten kom i Januar, så skoleåret ble delt i to med ett års permisjon mellom :) Nå er jeg gravid med nr to, termin i November og er student på universitetet (første år). Men har nå valgt å ikke fortsette studiene etter mammapermisjon, så er ikke veldig student denne gangen ; p

Jeg er student og ønsker sterkt å bli aktiv prøver. Men får høre av "alle" rundt meg at jeg burde/må vente til jeg er ferdig med studiene og fått meg jobb.

Problemet er at hvis jeg venter, så vil det ta såpass lang tid før jeg kan bli prøver (skal jeg vente til jeg er ferdig med studiene og fått meg jobb, så må jeg også vente med å prøve til jeg har vært i jobb et års tid, slik at jeg får opparbeidet meg den erfaringen og kunnskapen jeg trenger i faget for å kunne fortsette med god samvittighet etter mammapermisjon - samt at jeg etter endt prøvetid vil ha fast arbeidskontrakt....) - og da føler jeg at jeg har blitt så altfor gammel og at det muligens vil være for sent og gi oss problemer som prøvere...

Og jeg tenker at for karrierens del, så må det da være bedre å være ferdig med svangerskap og permisjon før man går ut i arbeidslivet, slik at man lettere kan konsentrere seg om jobb og karriere etterpå?

Og, noen som vet, hvis man blir gravid i studier og går ut i mammapermisjon - så har man vel krav på studieplassen neste år, slik at man bare kan fortsette der man slapp? Og har man lov til å melde seg opp til noen eksamener og kanskje ta noen studiepoeng, mens man er i mammaperm?

Jeg er student og ønsker sterkt å bli aktiv prøver. Men får høre av "alle" rundt meg at jeg burde/må vente til jeg er ferdig med studiene og fått meg jobb.

Problemet er at hvis jeg venter, så vil det ta såpass lang tid før jeg kan bli prøver (skal jeg vente til jeg er ferdig med studiene og fått meg jobb, så må jeg også vente med å prøve til jeg har vært i jobb et års tid, slik at jeg får opparbeidet meg den erfaringen og kunnskapen jeg trenger i faget for å kunne fortsette med god samvittighet etter mammapermisjon - samt at jeg etter endt prøvetid vil ha fast arbeidskontrakt....) - og da føler jeg at jeg har blitt så altfor gammel og at det muligens vil være for sent og gi oss problemer som prøvere...

Og jeg tenker at for karrierens del, så må det da være bedre å være ferdig med svangerskap og permisjon før man går ut i arbeidslivet, slik at man lettere kan konsentrere seg om jobb og karriere etterpå?

Og, noen som vet, hvis man blir gravid i studier og går ut i mammapermisjon - så har man vel krav på studieplassen neste år, slik at man bare kan fortsette der man slapp? Og har man lov til å melde seg opp til noen eksamener og kanskje ta noen studiepoeng, mens man er i mammaperm?

Her står litt info om det å være gravid under studiene:
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

Har selv også fått høre at det er bedre å vente til man er ferdig å studere osv. Men for meg passer det dårlig å vente så lenge og vil jo gjerne komme igang med jobbing etter endt utdanning også, så prøv å ikke la det påvirkes av andres meninger. Gjør det du og din mann føler er best for dere. Er så mange som skal "skremme" oss med at barn hindrer studier og tar opp ALL din tid osv. Det trenger ikke å være så voldsomt :)

Jeg har selv bestemt meg for at jeg skal klare å studere samtidig som jeg er gravid og etter hvert får baby. Så slipper man det styret når man endelig er ferdig med studier og kan jobbe.

Her står litt info om det å være gravid under studiene:
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

Har selv også fått høre at det er bedre å vente til man er ferdig å studere osv. Men for meg passer det dårlig å vente så lenge og vil jo gjerne komme igang med jobbing etter endt utdanning også, så prøv å ikke la det påvirkes av andres meninger. Gjør det du og din mann føler er best for dere. Er så mange som skal "skremme" oss med at barn hindrer studier og tar opp ALL din tid osv. Det trenger ikke å være så voldsomt :)

Jeg har selv bestemt meg for at jeg skal klare å studere samtidig som jeg er gravid og etter hvert får baby. Så slipper man det styret når man endelig er ferdig med studier og kan jobbe.

Ja, enig med deg. Hovedproblemet mitt er vel at mannen min er litt der at han hører på "alle". Han har jo lyst på barn, men han hører jo at alle sier hvor viktig det er å vente, og at det økonomisk er så mye bedre om vi får barn etter at jeg har fått jobb og vi begge har full inntekt... Og jeg er på mange måter enig med at det økonomisk er bedre å vente. Men hva studier angår; det er klart det vil ta tid og energi å være småbarnsmamma samtidig som man studerer. Men hvis man er forberedt på jobbingen som må til og er klar for å gjøre innsatsen, så vil man fint klare studiene. Det blir bare mer effektiv jobbing når man kan, og en annen prioritering i studiehverdagen. xsmile9 Det er jo ikke slik at det absolutt er så mye bedre å gå ut i mammapermisjon når man nettopp er ferdig utdannet og skal starte i en jobb der man skal få seg erfaring og danne seg en karriere... Ja, det er økonomisk mye bedre å ha jobb først, men man er jo adskillig mye mer fleksibel i småbarnsperioden som student!!

Hvor langt studie er det du planlegger? Studerer sambo også?

Ja, enig med deg. Hovedproblemet mitt er vel at mannen min er litt der at han hører på "alle". Han har jo lyst på barn, men han hører jo at alle sier hvor viktig det er å vente, og at det økonomisk er så mye bedre om vi får barn etter at jeg har fått jobb og vi begge har full inntekt... Og jeg er på mange måter enig med at det økonomisk er bedre å vente. Men hva studier angår; det er klart det vil ta tid og energi å være småbarnsmamma samtidig som man studerer. Men hvis man er forberedt på jobbingen som må til og er klar for å gjøre innsatsen, så vil man fint klare studiene. Det blir bare mer effektiv jobbing når man kan, og en annen prioritering i studiehverdagen. xsmile9 Det er jo ikke slik at det absolutt er så mye bedre å gå ut i mammapermisjon når man nettopp er ferdig utdannet og skal starte i en jobb der man skal få seg erfaring og danne seg en karriere... Ja, det er økonomisk mye bedre å ha jobb først, men man er jo adskillig mye mer fleksibel i småbarnsperioden som student!!

Hvor langt studie er det du planlegger? Studerer sambo også?

Helt enig i det du sier. Akkurat slik jeg tenker :)

Har fire års studie, tre år igjen til høsten :) Sambo studerer ikke, men jobber fullt. Økonomien vil ikke være et så stort problem, vi har ikke flust med penger, men nok til at det går rundt :) Og så vet jeg i bakhodet at økonomien blir bedre om noen år, etter studiene. Hva med dere? Studerer dere begge?

Helt enig i det du sier. Akkurat slik jeg tenker :)

Har fire års studie, tre år igjen til høsten :) Sambo studerer ikke, men jobber fullt. Økonomien vil ikke være et så stort problem, vi har ikke flust med penger, men nok til at det går rundt :) Og så vet jeg i bakhodet at økonomien blir bedre om noen år, etter studiene. Hva med dere? Studerer dere begge?

Nope, bare jeg som studerer. Jeg har to år igjen, og det skal bli deilig! Mannen jobber og er selvstendig næringsdrivende, så kanskje naturlig at han bekymrer seg litt ekstra i forhold til økonomi og pappaperm og alt det der. Men vi snakket sammen i går kveld, og nå er det *nesten* klart for at vi blir prøvere om et par måneder!! Jeeeeei!! Så da håper jeg på at det blir en liten på vei om noen måneders tid. :D Vil bare planlegge det slik at jeg uansett blir ferdig med alt av eksamen neste år, før jeg går i permisjon...

Men vet du om vi har lov til å ta noen eksamener når vi har mammaperm? Kan vi melde oss opp og ta noen få studiepoeng, selv om vi egentlig er hjemme i permisjon?

Nope, bare jeg som studerer. Jeg har to år igjen, og det skal bli deilig! Mannen jobber og er selvstendig næringsdrivende, så kanskje naturlig at han bekymrer seg litt ekstra i forhold til økonomi og pappaperm og alt det der. Men vi snakket sammen i går kveld, og nå er det *nesten* klart for at vi blir prøvere om et par måneder!! Jeeeeei!! Så da håper jeg på at det blir en liten på vei om noen måneders tid. :D Vil bare planlegge det slik at jeg uansett blir ferdig med alt av eksamen neste år, før jeg går i permisjon...

Men vet du om vi har lov til å ta noen eksamener når vi har mammaperm? Kan vi melde oss opp og ta noen få studiepoeng, selv om vi egentlig er hjemme i permisjon?

Ja om jeg har forstått riktig, så kan vi det :) Jeg kopierer det en annen skrev til meg (hun er student selv)

du må ha vært student i minimum 6 måneder for å ha rett på noe som helst fra lånekassen, ett semester er 5 måneder, så da må baby komme så sent i januar at du får de 6 månedene! (dvs etter 18 januar), hvis ikke kan det hende du ikke får noe, fordi du bare har vært student i 5 måneder og ikke "opparbeidet" deg rett til fødselspenger osv fra lånekassen. det KAN hende de teller 1 semester som 6 måneder, litt usikker på det, men du får håpe det, du kan jo ringe å høre
Happy.gif

De teller jo med sommermånedene, men i og med at du ikke starter før i august, får du ikke med de to gratismånedene. Hvis du har vært student dette halvåret er det ikke noe problem uansett.
Happy.gif

Hvis du er student og har tenkt å være det en stund fra høsten, spiller det liten rolle når den lille kommer, hvis du har mulighet til å gå hjemme og ikke være på skolen hver dag? (jeg har ingen obligatoriske fag, så jeg kan være hjemme så mye jeg vil..
tongue0023.gif
)

Hvis du får i januar, kan du få barnehageplass i mai, og får da kontantstøtte januar-mai til lille begynner i barnehagen (6000,- kr i måneden) - hvis du har mulighet til at lille kan være hjemme i fem måneder til da. Hvis ikke får du ta kriseløsning og søke bhgplass i august, og bare betale for den, selv om lille ikke starter for i januar, da har du hvert fall plassen. Kriseløsning assa. (studentbarnehager er mye billigere. Her koster bhg 2500 ca i måneden, mens studentbarnehagen koster 250 kr i måneden.)

Du mister retten på foreldrestipend HVIS du har mistet retten på vanlig stipend og lån fra lånekassen. Men for å miste det må du ligge 60 studiepoeng bak, og det rekker du ikke på et halvår, da må du stryke hele semesteret og er da likevel bare 30 poeng bak, så du vil uansett ha rett på foreldrestipend når baby kommer!

Ingen fare om du ikke klarer å studere med den lille i hus. Det året du får foreldrestipend er det ikke noe krav om at du må stå til eksamen, det gjør du bare om du klarer og orker, men det er ikke et krav. Du blir ikke hengende etter heller, det blir bare pause til du tar fagene året etter om du velger å ikke gjøre det når du går hjemme et år.
Happy.gif
Så lenge du står som student på papiret får du penger fra lånekassen, så velger du selv om du vil være student eller om du bare er det på papiret. Greit sånn sett.

Hehe, jo det er veeldig tidlig, du gjør jo ikke det såklart (om du ikke ønsker det da, vet ikke om de tar inn så unge barn?) Men du kan vente til å søke i mai, når lille er 16 måneder og komme inn da, hvis du kan være hjemme januar-mai som student. Det går som regel bra det også, da er foreldrestipendtiden over, og du får vanlig stipend, men du kan få kontantstøtte fordi du har baby hjemme og ikke i barnehagen, så da har du plutselig mer inn på den fronten.

Det påvirker absolutt ikke studierettighetene dine om du får i januar
Happy.gif
Det går som vanlig, bortsett fra at pengene du får inn i 2015 må du ikke tilbakebetale til lånekassen.

Jeg vil også gjerne klare det, men jeg regner ikke med at jeg klarer å fullføre et helt år når jeg er hjemme, men derimot har jeg satt meg et litt annet mål:

• Klare 1 eller 2 eksamner til jul 2014. (baby har da kommet og er kanskje 8 uker ved eksamen)
  • Klare bacheloroppgaven til høsten - 15 studiepoeng.
Hvis jeg gjør dette har jeg klart HALVE året, men fordelt, halvt/halvt semester. Dvs at jeg har "spart" inn mye lån/stipend det året fordi det ikke må tilbakebetales.

Det gir meg muligheten til å søke jobb høsten 2015, eventuelt fult eller 50 % på belag om at utdanning fullføres ila 1 år. Altså fullføre de resterende 4 fagene over 1 år, mens jeg jobber og derfor ikke ta opp noe mere lån. Derav = 1 år med lån spart inn. (det er jo 50.000 kr spart)

Så, jeg ser på det som et mer realistisk mål, enn å klare alt når jeg går hjemme. Vet aldri om vi får en med kolikk eller sykdom.

Dette er ikke skrevet av meg, men av en gravid student som hjalp meg litt :).

Ååå, tusen takk! :)

Dette er jo kjempefint, det gir meg forhåpninger om muligheten for å ta fag, selv når man går hjemme. Det er jo supert!

Det er fult mulig å bli gravid/ være småbarnsmamma under studietiden. Det krever bare litt ekstra.

Selv studere jeg på AHO, og ble gravid i fjor. Jeg valgte å ikke bryte utdannelsen, selv om de fleste rådet meg til det. Nå har jeg en nyderlig datter på snart 6mnd, pappan tar hele permen, og skolen går veldig bra.

Det har vært tøft til tider, men med en utrolig samboer som stiller opp, har dette gått kjempefint. Økonomisk sett klarer vi oss også greit.

Jeg har 3 av 5år igjen av studiene, og det kan hende vi velger å få en til, før jeg begynner å jobbe... men da er det min tur til å ta permisjonen:)

Hei! Jeg er student og prøver å få baby :) Samboeren min er i fast jobb. Mange som sikkert synst det er en dårlig idé, men man vet hva som er best og rett for seg selv, så jeg bryr meg ikke hva andre måtte mene! :D

Student med sambo i fast jobb her å :) her er planen at sambo tar hele permisjonen og jeg fortsetter på skolen. Det blir tøft, men ingenting er umulig. Det tar bare litt lenger tid ;)

--------------------------
Taster fra appen

Har vært student både som gravid og med småbarn. Det har gått helt fint. :) Er nå utdannet sykepleier og venter nr.to :)

Tok ett års fødselspermisjon. Det er ikle mange gangene i livet msn har baby. Ville aldri gått glipp av det ved å studere samtidig som jeg hadde spedbarn.

venter barn nummer to 03.03.15

Student med sambo i fast jobb her å :) her er planen at sambo tar hele permisjonen og jeg fortsetter på skolen. Det blir tøft, men ingenting er umulig. Det tar bare litt lenger tid ;)

Taster fra appen

Har du tenkt å dra rett tilbake på skolen etter fødsel? Ingen tid hjemme? =) Og får samboeren din da permisjospenger ut fra egen inntekt?

Har du tenkt å dra rett tilbake på skolen etter fødsel? Ingen tid hjemme? =) Og får samboeren din da permisjospenger ut fra egen inntekt?

Tilbake på skolen når jeg må etter fødsel ja. Han får permisjonspenger fra sin jobb og jeg får da studiestøtte. Studiestøtten det året trenger jeg ikke betale tilbake slik en "vanlig" student må.
Vi har ganske romslige tider på studiet så det blir en del tid hjemme selv om jeg er student :)

Taster fra appen

Hei!
Har noen spørsmål angående dette, som jeg håper noen kan svare på. :)

Har meldt meg på et årsstudium dette året. Skulle i utgangspunktet kun være student på papiret og ikke søke om lån fra lånekassen (da jeg ikke trenger mer lån og planla og jobbe), slik at sønnen min fikk fortsette i studentbarnehagen han har gått i i et år.
Men.. så har vi da "plutselig" blitt gravide med termin i midten av mars.

Spørsmålene mine er:
  • Hvordan funker dette med foreldrestipend og årsstudium (ift at jeg i utgangspunktet er ferdig i juni)?
  • Og må man søke om lån og stipend fra lånekassen for å ha krav på foreldrestipend 3/4 inn i året, eller kan man la vær å søke om noe på forhånd og kun søke om foreldrestipend rundt februar-mars (eller i starten av året?)?
  • Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å møte opp i noen timer (obligatoriske) eller ta noen av eksamene til jul.. vil det ha noe å si for om jeg kan motta foreldrestipend? (har tenkt å betale semesteravgiften både høst og vår).
Håper selvsagt jeg har mulighet til å søke om foreldrestipend, for det hadde gjort den økonomiske hverdagen vår mye enklere i og med at jeg er vikar per nå og vil kunne slite med å få meg ny jobb når kontrakten går ut i september/oktober.

Noen som vet noe?

Hei!
Har noen spørsmål angående dette, som jeg håper noen kan svare på. :)

Har meldt meg på et årsstudium dette året. Skulle i utgangspunktet kun være student på papiret og ikke søke om lån fra lånekassen (da jeg ikke trenger mer lån og planla og jobbe), slik at sønnen min fikk fortsette i studentbarnehagen han har gått i i et år.
Men.. så har vi da "plutselig" blitt gravide med termin i midten av mars.

Spørsmålene mine er:
  • Hvordan funker dette med foreldrestipend og årsstudium (ift at jeg i utgangspunktet er ferdig i juni)?
  • Og må man søke om lån og stipend fra lånekassen for å ha krav på foreldrestipend 3/4 inn i året, eller kan man la vær å søke om noe på forhånd og kun søke om foreldrestipend rundt februar-mars (eller i starten av året?)?
  • Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å møte opp i noen timer (obligatoriske) eller ta noen av eksamene til jul.. vil det ha noe å si for om jeg kan motta foreldrestipend? (har tenkt å betale semesteravgiften både høst og vår).
Håper selvsagt jeg har mulighet til å søke om foreldrestipend, for det hadde gjort den økonomiske hverdagen vår mye enklere i og med at jeg er vikar per nå og vil kunne slite med å få meg ny jobb når kontrakten går ut i september/oktober.

Noen som vet noe?

Hei. Mener ikke å være kjip, men denne planen din synes jeg høres ganske spekulativ ut, og det høres ikke ut som en veldig god idé.
For det første er det slik at for å få lån/stipend må du melde deg opp til eksamen, og hvis du ikke møter opp til, eller stryker på eksamener, blir stipendet omgjort til lån, uansett. Du vil da få en forsinkelse på til sammen 60stp over to semester (ett år), og den forsinkelsen vil henge ved deg til du har bestått de eksamenene. Det vil si at dersom du en gang, på ordentlig, bestemmer deg for å studere noe, seriøst og ikke for å få ekstra penger, vil du ikke få innvilget støtte fra lånekassen i det hele tatt. Så det du i praksis gjør, er å ta opp et billig lån, men et lån er det likevel. Du vil altså motta foreldrestipendet, men det vil omgjøres til lån når du ikke består eksamen.

For det andre, hvis du hadde tenkt å jobbe samtidig som du skulle motta stipend/lån, så er det begrensninger på hvor mye du kan tjene, og det er et ganske lavt beløp, litt over 100 000 på ett år, tror jeg. Hele støtten du får fra lånekassen reguleres etter hvor mye du tjener. Foreldrestipendet vil også behovsprøves, det vil si reguleres etter din samboers/manns lønn. Dersom du ikke hadde tenkt å oppgi reelle opplysninger om din og din partners økonomi, og Lånekassen finner ut av dette, er det svindel. Det er straffbart.

For det tredje, plassene i studentbarnehagene er ment for faktiske studerende foreldre, og noen steder også for ansatte ved universitetet. Det er en grunn til det! Her vi bor er muligheten for å lure til seg plass, slik du har tenkt å prøve på, fjernet ved at man etter endt f.eks. bachelorgrad ikke får videre plass med mindre du fortsetter å studere på et høyere nivå, f.eks. mastergrad. Dette for å unngå snyltere som tar årstudium og opptar en plass fra andre familier som trenger den mer. Det samme gjelder støtte fra lånekassen. Den er ikke der for at folk skal lure seg til en enklere økonomisk hverdag på andres bekostning...

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg er også student og er gravid. Planen min er å gå frem til jul, for så å ta 1-års permisjon, for å fortsette igjen der jeg slapp. Var et par stykker i min klasse forrige år (skal nå begynne i 2 klasse på høgskole) som gikk gravide, og skal nå ta et permisjonsår.
Jeg har også venner og folk rundt meg som sier det er best å vente til du er ferdig utdannet, og på en måte forstår jeg det da man har bedre økonomi og slikt, men vil man ha barn så vil man ha barn :)
Stå på og lykke til! :)

Jeg er også student og er gravid. Planen min er å gå frem til jul, for så å ta 1-års permisjon, for å fortsette igjen der jeg slapp. Var et par stykker i min klasse forrige år (skal nå begynne i 2 klasse på høgskole) som gikk gravide, og skal nå ta et permisjonsår.
Jeg har også venner og folk rundt meg som sier det er best å vente til du er ferdig utdannet, og på en måte forstår jeg det da man har bedre økonomi og slikt, men vil man ha barn så vil man ha barn :)
Stå på og lykke til! :)

Fikk også barn mens jeg var student, hadde permisjon ett skoleår, før jeg fullførte utdanningen. Det var ikke planlagt, og ser helt klart også at det er fordeler med å være ferdig, mtp. økonomi, bolig osv., men det gikk helt fint for oss:) Man klarer det hvis man innstiller seg på det, og det kan være utfordrende å få barn uansett livssituasjon:p Vil ikke nødvendigvis anbefale andre å få barn som student, men ser heller ingen grunn til å fraråde det:)

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp