Hei!
Har noen spørsmål angående dette, som jeg håper noen kan svare på. 
Har meldt meg på et årsstudium dette året. Skulle i utgangspunktet kun være student på papiret og ikke søke om lån fra lånekassen (da jeg ikke trenger mer lån og planla og jobbe), slik at sønnen min fikk fortsette i studentbarnehagen han har gått i i et år.
Men.. så har vi da "plutselig" blitt gravide med termin i midten av mars.
Spørsmålene mine er:
- Hvordan funker dette med foreldrestipend og årsstudium (ift at jeg i utgangspunktet er ferdig i juni)?
- Og må man søke om lån og stipend fra lånekassen for å ha krav på foreldrestipend 3/4 inn i året, eller kan man la vær å søke om noe på forhånd og kun søke om foreldrestipend rundt februar-mars (eller i starten av året?)?
- Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å møte opp i noen timer (obligatoriske) eller ta noen av eksamene til jul.. vil det ha noe å si for om jeg kan motta foreldrestipend? (har tenkt å betale semesteravgiften både høst og vår).
Håper selvsagt jeg har mulighet til å søke om foreldrestipend, for det hadde gjort den økonomiske hverdagen vår mye enklere i og med at jeg er vikar per nå og vil kunne slite med å få meg ny jobb når kontrakten går ut i september/oktober.
Noen som vet noe?
Hei. Mener ikke å være kjip, men denne planen din synes jeg høres ganske spekulativ ut, og det høres ikke ut som en veldig god idé.
For det første er det slik at for å få lån/stipend må du melde deg opp til eksamen, og hvis du ikke møter opp til, eller stryker på eksamener, blir stipendet omgjort til lån, uansett. Du vil da få en forsinkelse på til sammen 60stp over to semester (ett år), og den forsinkelsen vil henge ved deg til du har bestått de eksamenene. Det vil si at dersom du en gang, på ordentlig, bestemmer deg for å studere noe, seriøst og ikke for å få ekstra penger, vil du ikke få innvilget støtte fra lånekassen i det hele tatt. Så det du i praksis gjør, er å ta opp et billig lån, men et lån er det likevel. Du vil altså motta foreldrestipendet, men det vil omgjøres til lån når du ikke består eksamen.
For det andre, hvis du hadde tenkt å jobbe samtidig som du skulle motta stipend/lån, så er det begrensninger på hvor mye du kan tjene, og det er et ganske lavt beløp, litt over 100 000 på ett år, tror jeg. Hele støtten du får fra lånekassen reguleres etter hvor mye du tjener. Foreldrestipendet vil også behovsprøves, det vil si reguleres etter din samboers/manns lønn. Dersom du ikke hadde tenkt å oppgi reelle opplysninger om din og din partners økonomi, og Lånekassen finner ut av dette, er det svindel. Det er straffbart.
For det tredje, plassene i studentbarnehagene er ment for faktiske studerende foreldre, og noen steder også for ansatte ved universitetet. Det er en grunn til det! Her vi bor er muligheten for å lure til seg plass, slik du har tenkt å prøve på, fjernet ved at man etter endt f.eks. bachelorgrad ikke får videre plass med mindre du fortsetter å studere på et høyere nivå, f.eks. mastergrad. Dette for å unngå snyltere som tar årstudium og opptar en plass fra andre familier som trenger den mer. Det samme gjelder støtte fra lånekassen. Den er ikke der for at folk skal lure seg til en enklere økonomisk hverdag på andres bekostning...
Sent from my iPad using BV Forum