Student og foreldrestipend

Ventetiden

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Marsboere 2020
Hei! Jeg blir ikke så klok av å søke rundt på nettet om hvor mye penger jeg har krav på som student da det ikke sier noe om hvordan jeg skal gjøre det i min situasjon. Spør derfor her inne dersom noen andre sitter med den kunnskapen jeg lurer på :)
Jeg er bachelorstudent og er nå på siste året av studiet. I utgangspunktet kunne jeg ha fullført skolen og fått vitnemål før jeg føder (termin 30. Juli). Men på den skolen jeg går, er det eksamener som er såpass fysiske at jeg har fått beskjed om å utsette dette til neste år. Disse eksamenene utgjør rundt fire uker av vårsemesteret. Det jeg lurer på da er om jeg har krav på foreldrestipend (for 2016/2017) fra Lånekassen selv om jeg går siste året og blir ferdig med nesten alle fag? Har det noe å si at jeg faktisk ikke velger å utelate de fysiske eksamene selv, men at skolen ikke godtar dette når man er gravid? Hvis noen vet svaret på dette er de gode :D jeg skal ringe både Lånekassen og nav i morgen for å høre litt, men jeg har hørt mange som får ulike beskjeder om forskjellige ting, derfor tenkte jeg det var lurt å spørre her inne :)
 
Meld deg opp til et årsstudium fra høsten av. Da er du sikker på at du får foreldrestipend :)
Når høsten kommer kan du søke permisjon fra studiet, eller bare droppe å ta eksamen, Lånekassen bryr seg ikke om du tar eksamen eller ikke når du har foreldrestipend :)
 
Hei. Jeg var student under mitt forrige svangerskap. Jeg kunne fullført, da jeg kun hadde noen uker igjen. Jeg valgte å ta permisjon fra studiet pga at dette lønnet seg økonomisk (i år 2012 i alle fall). Jeg fikk da samme beløp som lån og stipend, men alt som (foreldre)stipend (tok 6 mnd, men tror det står noe om Max antall mnd på nettet.
Lykke til :)
 
Meld deg opp til et årsstudium fra høsten av. Da er du sikker på at du får foreldrestipend :)
Når høsten kommer kan du søke permisjon fra studiet, eller bare droppe å ta eksamen, Lånekassen bryr seg ikke om du tar eksamen eller ikke når du har foreldrestipend :)
Seriøst? Dette er jo genialt hvis det er det som skal til :p men blir ikke alt gjort om til lån dersom jeg ikke tar eksamen da, og ikke tar opp eksamen senere? Er dette jeg er litt redd for..
 
Jeg ska ta opp igjen fag som jeg ikke kunne ta pga blant annet sykdom, fått innvilga for den 50% som jeg tok sist semester og får for den 100% jeg ska ta dette vårsemesteret, sku egentlig vært ferdig i fjor.. Men da blir jeg ferdig nå til sommern jeg også, ska søke å ta opp noe annet... :) Btw, du må være obs på at hvis du tar eksamener når du sku vært i mammaperm så legger de til det når de skal regne på hva du har rett til ifht lån og stipend hvis du må utsette... du har max lov til å ligge etter med 60 stp. de regner me evt eksamener i mammaperm tida.. jeg fikk svi litt for den nemlig... :p heldigvis så fikk jeg sykdommen godkjent så jeg fikk likavel da, tok bare noen mnd lengre, fikk penga i dag :)
 
Back
Topp