Student og foreldrestipend

Ventetiden

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Marsboere 2020
Hei! Jeg blir ikke så klok av å søke rundt på nettet om hvor mye penger jeg har krav på som student da det ikke sier noe om hvordan jeg skal gjøre det i min situasjon. Spør derfor her inne dersom noen andre sitter med den kunnskapen jeg lurer på :)
Jeg er bachelorstudent og er nå på siste året av studiet. I utgangspunktet kunne jeg ha fullført skolen og fått vitnemål før jeg føder (termin 30. Juli). Men på den skolen jeg går, er det eksamener som er såpass fysiske at jeg har fått beskjed om å utsette dette til neste år. Disse eksamenene utgjør rundt fire uker av vårsemesteret. Det jeg lurer på da er om jeg har krav på foreldrestipend (for 2016/2017) fra Lånekassen selv om jeg går siste året og blir ferdig med nesten alle fag? Har det noe å si at jeg faktisk ikke velger å utelate de fysiske eksamene selv, men at skolen ikke godtar dette når man er gravid? Hvis noen vet svaret på dette er de gode :D jeg skal ringe både Lånekassen og nav i morgen for å høre litt, men jeg har hørt mange som får ulike beskjeder om forskjellige ting, derfor tenkte jeg det var lurt å spørre her inne :)
 
Meld deg opp til et årsstudium fra høsten av. Da er du sikker på at du får foreldrestipend :)
Når høsten kommer kan du søke permisjon fra studiet, eller bare droppe å ta eksamen, Lånekassen bryr seg ikke om du tar eksamen eller ikke når du har foreldrestipend :)
 
Hei. Jeg var student under mitt forrige svangerskap. Jeg kunne fullført, da jeg kun hadde noen uker igjen. Jeg valgte å ta permisjon fra studiet pga at dette lønnet seg økonomisk (i år 2012 i alle fall). Jeg fikk da samme beløp som lån og stipend, men alt som (foreldre)stipend (tok 6 mnd, men tror det står noe om Max antall mnd på nettet.
Lykke til :)
 
Meld deg opp til et årsstudium fra høsten av. Da er du sikker på at du får foreldrestipend :)