Student og foreldrepenger

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Jeg er for tiden deltidsstudent med 60% inntekt og en liten del lån fra Lånekassen. Er ferdig med studiet i mai.
Får man foreldrepenger beregnet ut fra inntekt kun fra jobb, eller vil studielånet jeg har mottatt i denne perioden også være med i beregningene?

Noe jeg også lurer på er om det er lov å melde seg opp til master, for deretter å søke permisjon fra studiet, kun for å kunne motta foreldrestipend fra Lånekassen videre? Jeg er i utgangspunktet fornøyd med videreutdanningen jeg får til sommeren, og har egentlig ingen intensjon om å gå videre med master. Har hørt av andre at dette er noe man kan gjøre, at det er vanlig å melde seg opp til forskjellige fag, for deretter å søke permisjon uten å fullføre, eller i det hele tatt starte.

Noen med erfaringer?

Jeg vet ikke for sikkert men tror ikke studielånet vil bli beregnet som inntekt.

Jeg har hørt at dersom man ikke fullfører eller dersom man ikke består blir stipendet omgjort til lån.

Jeg er for tiden deltidsstudent med 60% inntekt og en liten del lån fra Lånekassen. Er ferdig med studiet i mai.
Får man foreldrepenger beregnet ut fra inntekt kun fra jobb, eller vil studielånet jeg har mottatt i denne perioden også være med i beregningene?

Noe jeg også lurer på er om det er lov å melde seg opp til master, for deretter å søke permisjon fra studiet, kun for å kunne motta foreldrestipend fra Lånekassen videre? Jeg er i utgangspunktet fornøyd med videreutdanningen jeg får til sommeren, og har egentlig ingen intensjon om å gå videre med master. Har hørt av andre at dette er noe man kan gjøre, at det er vanlig å melde seg opp til forskjellige fag, for deretter å søke permisjon uten å fullføre, eller i det hele tatt starte.

Noen med erfaringer?

Studielån teller ikke som opptjening til foreldrepenger nei. Så det vil ta utgangspunkt inntekten din, og du må tjene over 1 G, m2n der gjør du vel fort med 60%jobb.

Hør med skolen for sikkerhetsskyld, men det kan være mulig å søke master også ta permisjon fra høsten, men jeg er usikker på om du da kan få foreldrestipend (altså permisjonsorsningen de har, ikke tilleggsstipendet) når babyen allerede er født flere mnd i forveien.
Men det du kn gjøre, er å føde i april, utsette eksamen 1 år i stedet for å gjøre ferdig og dermed motta foreldrestipendet fra lånekassen i 50 uker. Dette tilsvarer månedlige utbetalinger tilsvarende lån og stipend, bare at alt registreres som stipend og ikke skal tilbakebetales. Dette kan du motta samtidig som du får foreldrepenger :)

MEN jeg tror du kanskje vil få utbetalt tilsvarende det du mottar fra lånekassen nå. Dermed burde du ta fullt lån og stipend fra januar for å få mest mulig i permisjonsitden, dersom du velger å utsette eksamen i mai.

Alt dette står også på lånekassen sine sider, men det er ikke alltid like lett å finne frem.
Sett opp en liste med spørsmål og ring lånekassen og ring nav. Da får du helt korrekte svar tilpasset din situasjon :)

Back
Topp