Student og foreldrepenger

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Jeg er for tiden deltidsstudent med 60% inntekt og en liten del lån fra Lånekassen. Er ferdig med studiet i mai.
Får man foreldrepenger beregnet ut fra inntekt kun fra jobb, eller vil studielånet jeg har mottatt i denne perioden også være med i beregningene?

Noe jeg også lurer på er om det er lov å melde seg opp til master, for deretter å søke permisjon fra studiet, kun for å kunne motta foreldrestipend fra Lånekassen videre? Jeg er i utgangspunktet fornøyd med videreutdanningen jeg får til sommeren, og har egentlig ingen intensjon om å gå videre med master. Har hørt av andre at dette er noe man kan gjøre, at det er vanlig å melde seg opp til forskjellige fag, for deretter å søke permisjon uten å fullføre, eller i det hele tatt starte.

Noen med erfaringer?

Jeg vet ikke for sikkert men tror ikke studielånet vil bli beregnet som inntekt.

Jeg har hørt at dersom man ikke fullfører eller dersom man ikke består blir stipendet omgjort til lån.

Jeg er for tiden deltidsstudent med 60% inntekt og en liten del lån fra Lånekassen. Er ferdig med studiet i mai.
Får man foreldrepenger beregnet ut fra inntekt kun fra jobb, eller vil studielånet jeg har mottatt i denne perioden også være med i beregningene?

Noe jeg også lurer på er om det er lov å melde seg opp til master, for deretter å søke permisjon fra studiet, kun for å kunne motta foreldrestipend fra Lånekassen videre? Jeg er i utgangspunktet fornøyd med videreutdanningen jeg får til sommeren, og har egentlig ingen intensjon om å gå videre med master. Har hørt av andre at dette er noe man kan gjøre, at det er vanlig å melde seg opp til forskjellige fag, for deretter å søke permisjon uten å fullføre, eller i det hele tatt starte.

Noen med erfaringer?

Studielån teller ikke som opptjening til foreldrepenger nei. Så det vil ta utgangspunkt inntekten din, og du må tjene over 1 G, m2n der gjør du vel fort med 60%jobb.